• Alexi

Hur arbetar era fritids för att alla aktiviteter ska vara för båda könen?

I dotterns skola är fotbollsplanen ständigt fylld av pojkar. Det ordnar innebandy- eller pingistävling, bara mest killar. (Och bortsett från sport, det är främst tjejerna som pysslar...)

När jag pushar min dotter att delta (hon spelar fotboll i lag och gillar de flesta sporter) så vill hon inte, hon är dålig, det är inga andra tjejer med osv. Så hon testar ju inte ens. Fritids verkar alltid se det som frivilligt om man är med, och jag får uppfattningen att de typ frågar alla men accepterar ett nej direkt. Jag har fört fram att man måste hitta andra sätt att få de som inte brukar vara med att testa.

Hur arbetar era fritids för att alla aktiviteter ska vara inbjudande för båda könen?

• Svar på tråden Hur arbetar era fritids för att alla aktiviteter ska vara för båda könen?
  • Genusiettnötskal

Här har de insett att killar och tjejer ÄR olika, av naturen, liksom av uppfostran. Därför har man gått emot allt detta moderna med att "alla ska med", och ordnar istället de klassiska "pojk- och flicklagen". Pojkarna spelar för sig och flickorna för sig.

Det som skiljer sig från "förr", är att pojkarna får vara med i flickornas lag om de vill, och vice versa.

• Alexi

Men det är ju ok, bara man fixar flicklag i alla aktiviteter man har pojklag i...

• Genusiettnötskal
    Alexi skrev 2016-05-04 08:25:27 följande:

Men det är ju ok, bara man fixar flicklag i alla aktiviteter man har pojklag i...

Det måste ju finnas ett intresse då också, annars är det ju lönlöst.
  • Genusiettnötskal

För det är ju rätt så typiskt föräldrar att tycka att "min dotter, och alla andra tjejer, ska minsann också få ha turnering i fotboll, etc!", eller "min son, och alla andra pojkar, ska minsann också få tävla i balett på fritids!"

Jaaaa, men har ni frågat era barn om de faktiskt vill detta? Och finns det isf tillräckligt många av samma kön som vill detta? - Eller har flickan kanske ett så pass genuint intresse att hon lika gärna kan spela med pojkarna?, liksom pojken kan dansa balett med flickorna?

VILL din dotter spela fotboll på fritids, eller vill hon pyssla? - Kan hon inte få göra det hon vill och umgås med vilka hon vill? Måste hon ut på grusplanen med killarna, - eller på grusplanen öht?

• Farfallos
    Alexi skrev 2016-05-04 06:37:22 följande:
    I dotterns skola är fotbollsplanen ständigt fylld av pojkar. Det ordnar innebandy- eller pingistävling, bara mest killar. (Och bortsett från sport, det är främst tjejerna som pysslar...) När jag pushar min dotter att delta (hon spelar fotboll i lag och gillar de flesta sporter) så vill hon inte, hon är dålig, det är inga andra tjejer med osv. Så hon testar ju inte ens. Fritids verkar alltid se det som frivilligt om man är med, och jag får uppfattningen att de typ frågar alla men accepterar ett nej direkt. Jag har fört fram att man måste hitta andra sätt att få de som inte brukar vara med att testa. Hur arbetar era fritids för att alla aktiviteter ska vara inbjudande för båda könen?
    Det viktiga är inte att aktiviteterna ska vara för båda könen (även om ingen naturligtvis ska hindras pga kön), utan det viktiga är att alla pojkar och flickor ska känna att just det som de själva sysslar med ges samma värde som det som någon annan gör. Ordnas det fotbollsturneringar som upptar en halvdag och innebär bussresa, extra personal, hyra av fotbollsplan mm så ska fanimig fritidset (skolan eller dagiset) någon gång slå på stort även när det gäller "tjejaktiviteter".
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Flickan och kråkan

Fotbollsplaner är klassiskt killterritorie. Killar har en tendens att ta över planer. Hos oss gjorde vi så att det blev en killdag och en tjejdag. En dag i veckan är planen helt reserverad för killar och en dag helt reserverad för tjejer. Övriga tre dagar är det fritt fram för både tjejer och killar. Har fått väldigt fint genomslag. Plötsligt spelar tjejerna boll. Inte bara de som tränar massor på fritiden utan även de som inte spelar alls. Även de yngsta tjejerna spelar boll numera. Förr fanns "inget intresse".

• Flickan och kråkan
    Farfallos skrev 2016-05-04 09:12:23 följande:

Det viktiga är inte att aktiviteterna ska vara för båda könen (även om ingen naturligtvis ska hindras pga kön), utan det viktiga är att alla pojkar och flickor ska känna att just det som de själva sysslar med ges samma värde som det som någon annan gör. Ordnas det fotbollsturneringar som upptar en halvdag och innebär bussresa, extra personal, hyra av fotbollsplan mm så ska fanimig fritidset (skolan eller dagiset) någon gång slå på stort även när det gäller "tjejaktiviteter".

Fast varför anser du att fotboll är en killaktivitet?
  • Farfallos
    Flickan och kråkan skrev 2016-05-04 22:44:12 följande:
    Fast varför anser du att fotboll är en killaktivitet?
    Antagligen missar du vad jag skriver....

Det är inte jag som anser att fotboll är en killaktivitet. Jättemånga fler killar än tjejer spelar fotboll, så det är ur det perspektivet ett faktum att det ÄR en killaktivitet. Men som sagt var, hänger du upp dig på mitt exempel så missade du antagligen mitt budskap.
  • Flickan och kråkan
    Farfallos skrev 2016-05-05 07:54:50 följande:

Antagligen missar du vad jag skriver....

Det är inte jag som anser att fotboll är en killaktivitet. Jättemånga fler killar än tjejer spelar fotboll, så det är ur det perspektivet ett faktum att det ÄR en killaktivitet. Men som sagt var, hänger du upp dig på mitt exempel så missade du antagligen mitt budskap.

Nej, jag missade inte ditt budskap. Det är det som är hela grejen. Du kallar den sport flest flickor är aktiva inom för killaktivitet.
  • Kasperina

Oj! Jag upplever inte att de gör någon direkt skillnad mellan tjejer och killar, alla barnen är välkomna att göra det de tycker är roligt. 

• Alexi
    Genusiettnötskal skrev 2016-05-04 08:59:37 följande:

För det är ju rätt så typiskt föräldrar att tycka att "min dotter, och alla andra tjejer, ska minsann också få ha turnering i fotboll, etc!", eller "min son, och alla andra pojkar, ska minsann också få tävla i balett på fritids!"

Jaaaa, men har ni frågat era barn om de faktiskt vill detta? Och finns det isf tillräckligt många av samma kön som vill detta? - Eller har flickan kanske ett så pass genuint intresse att hon lika gärna kan spela med pojkarna?, liksom pojken kan dansa balett med flickorna?

VILL din dotter spela fotboll på fritids, eller vill hon pyssla? - Kan hon inte få göra det hon vill och umgås med vilka hon vill? Måste hon ut på grusplanen med killarna, - eller på grusplanen öht?

Min dotter spelar fotboll i lag och älskar det mesta i sportväg. Pingis tex tycker hon är jättekul men har inte spelat så mycket. Pedagogen konstaterade att det är många killar i hennes klass som hänger vid pingisbordet.

De hade pingisturnering på fritids. Dottern hade anmält sig men stryker sig sen för att det inte är några andra tjejer med.

Då har inte personaken 1. Fått henne att känna att hon kan vara med som ensam tjej

2. Skapat intresse att våga prova på bland de andra tjejerna.

Så det handlar ju om att alla aktiviteter i verkligheten ska vara öppna för alla, och det är de inte om tex fotbollsplanen konstant är bemannad av 20 killar som är hårt spelande och duktiga. Där slår sig inte så många tjejer in.
  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2016-05-04 22:26:41 följande:

Fotbollsplaner är klassiskt killterritorie. Killar har en tendens att ta över planer. Hos oss gjorde vi så att det blev en killdag och en tjejdag. En dag i veckan är planen helt reserverad för killar och en dag helt reserverad för tjejer. Övriga tre dagar är det fritt fram för både tjejer och killar. Har fått väldigt fint genomslag. Plötsligt spelar tjejerna boll. Inte bara de som tränar massor på fritiden utan även de som inte spelar alls. Även de yngsta tjejerna spelar boll numera. Förr fanns "inget intresse".

Härligt!
  • Farfallos
    Flickan och kråkan skrev 2016-05-05 09:14:04 följande:

Nej, jag missade inte ditt budskap. Det är det som är hela grejen. Du kallar den sport flest flickor är aktiva inom för killaktivitet.

Oj Oj Oj...
  • PGA
    Genusiettnötskal skrev 2016-05-04 08:16:56 följande:

Här har de insett att killar och tjejer ÄR olika, av naturen, liksom av uppfostran. Därför har man gått emot allt detta moderna med att "alla ska med", och ordnar istället de klassiska "pojk- och flicklagen". Pojkarna spelar för sig och flickorna för sig.

Det som skiljer sig från "förr", är att pojkarna får vara med i flickornas lag om de vill, och vice versa.

Grattis, låter som en oerhört sund skola i detta förvirrade Sverige.
  • Flickan och kråkan
    Farfallos skrev 2016-05-07 06:50:38 följande:

Oj Oj Oj...

Ja, det är väl det minsta man kan säga. Precis den attityden du ger uttryck för som bidrar till att det ser ut som det gör. Och du verkar totalt omedveten om detta. "Oj, oj, oj..."
Svar på tråden Hur arbetar era fritids för att alla aktiviteter ska vara för båda könen?