• Mightmare

NIPT eller NIFTY - någon som fått veta kön?

Har ni i så fall fått könet verifierat på ultraljud eller kanske hunnit föda eller tagit fvp? Hur mycket ska man lita på resultatet?

• Svar på tråden NIPT eller NIFTY - någon som fått veta kön?
  • Bullen2015

Hur menar du? Jag gjorde fvp som visa pojke och det blev en pojke... Sen finns det väl inget som är 100% garanterat...

• loveu4ever
    Mightmare skrev 2016-05-02 10:55:22 följande:

Har ni i så fall fått könet verifierat på ultraljud eller kanske hunnit föda eller tagit fvp? Hur mycket ska man lita på resultatet?

Fick veta att vi skulle få en flicka på nipt och ultraljudet visade samma sak :) Hur har det gått för dig?
  • Mightmare
    loveu4ever skrev 2016-05-20 23:24:33 följande:

Fick veta att vi skulle få en flicka på nipt och ultraljudet visade samma sak :) Hur har det gått för dig?

Fick också veta flicka på nipt och ultraljud så då kanske man vågar lita på det :)
  • loveu4ever
    Mightmare skrev 2016-05-21 17:03:09 följande:

Fick också veta flicka på nipt och ultraljud så då kanske man vågar lita på det :)

Ja det tror jag absolut att man kan lita på, nipt är väl i stort sett helt säkert precis som fostervattensprov när det gäller kön. Bara bonus om det bekräftas på ul också :)
  • ALSI

Hur länge har ni behövt vänta på svar från NIPT? Vårt skickades till Karolinska och nu är det 15 dagar och fortfarande inget svar! Skulle ta ca 2 veckor. Är rädd att det kommit bort!

• Amie77

Vi fick vänta tisdag-tisdag på provsvar.

NIPTs köns"resultat" ska väl vara 97-98% säkert? UL är inte säkrare än det utan ligger enligt överläkaren jag hade på mitt RUL förra gången jag var gravid på 98%.

Denna gång fick vi på NIPT veta att det var en flicka, men har inte haft RUL än.

Källa på 97-98%: fostertest.se/for-gravida/fragor-och-svar/

• Amie77
    Amie77 skrev 2016-05-31 20:22:45 följande:

Vi fick vänta tisdag-tisdag på provsvar.

Alltså en vecka om det blev otydligt.
  • loveu4ever

Vi fick också vänta en vecka på svar. Gjorde det i vecka 11 och i vecka 12 visste vi att allt såg bra ut. Skönt att få veta så tidigt i grav.

• Mibi

Hur mkt fick ni betala för ett nifty test och var i landet?

• Amie77

8500 kronor. Umeå. Då kollade de könskromosomer, trisomi 13, 18, 21. De kunde göra ett större test men då betalade man 10500kr.

• Meriall

I Örebro kostar det 7000 om man gör det privat.

Amie77, vet du vad de kunde kolla extra i det stora testet?

ALSI, ring och kolla upp. Ibland blir det inget bra resultat med nipt och då måste de ta ett till test, om de fått ut för lite fosterdna.

• Amie77
    Meriall skrev 2016-06-01 12:45:17 följande:

ALSI, ring och kolla upp. Ibland blir det inget bra resultat med nipt och då måste de ta ett till test, om de fått ut för lite fosterdna.

Inte helt säker, men hon sa att på det "utvidgade" testet så kollas även vissa deletioner.
  • ALSI
    Meriall skrev 2016-06-01 12:45:17 följande:

Vi har gjort det via landstinget istället för Fvp. Det har fortfarande inte kommit in något svar. Skulle mer behövas borde de ju hört av sig till min kvinnoklinik?
  • Amie77

Ja, ibland måste de ju ta om blodprovet har jag hört, men då ska man väl veta det inom två veckor.

• Mibi

Varför är könet 97-98% säkert bara o inte 100%? Hur kan det bli fel?

• DevilsDaughter

Enligt min läkare är könsresultatat 99, någonting. Anledningen till att det inte är 100% är för att man aldrig kan vara det inom biologi.

• Amie77

Det vet jag faktiskt inte. Hittade detta i ett forum:

"Just had a talk with my OB about this. The NIPT are usually correct. With about 1/10000 being incorrect.

To find gender they look for the "Y" chromosome. If it is present, it's a boy, if not its a girl.

She told me its more likely to have a false girl result than a false boy. Being the mom you have no Y chromosome, if your having a girl there isn't one either. So if the Y chromosome does show up it would be a boy, but it is possible for the results to miss the Y. Giving a false girl result."
    www.whattoexpect.com/forums/october-2015-babies/topic/wrong-gender-with-nipt-9.html

Så det har alltså med det faktum att det är blodprov med mammans blod att göra. Vilket lite var min första tanke då jag läste din fråga. Makes sense.

Vi fick veta flicka på NIPT i vecka 14 och i vecka 17 eller 18 på ett ultraljud så bekräftade gynekologen det. Så skulle bli mäkta förvånad om det blev en grabb! :D

• Meriall

Amie77,

Samma här, flicka på nipt och ultraljud. Det kaaan ju vara fel men oerhört liten risk för det. Vi får se :) Men förklaringen är rimlig, det är som jag tänkt också. Undrar om de känner igen fosterdnat på något sätt. Tänker att det borde ju vara samma med alla kromosomavvikelser eftersom man inte har dem själv. Men de kanske känner igen det på något sätt. Även pojkar har ju X - kromosom så det förklarar varför det kan bli osäkert ändå.

• DevilsDaughter

Ja de ser vad som är fosterdna, där vi gör nipt står det hur mkt procent som är fosterdna och det måste vara en visst procent för att det ska anses tillförlitligt.

Svar på tråden NIPT eller NIFTY - någon som fått veta kön?