• Alby

vem ska ha hand om barnet är det tänk???

Fick mitt schema för våren för ca 8 veckor sen, då såg jag att första veckan i maj har jag två kvällar precis som min man har. Jag la på direkten in semester de två arbetspassen, vi brukar dela upp såna dagar vi båda jobbar, ibland tar vi föräldradagar och ibland semesterdagar.

Idag mejlade min chef mig och sa att hon var tvungen att neka mig ledigt eftersom hon inte hittade någon vikarie och att jag skulle be min man att ta ledigt istället. Min man ringde sin chef så som sa nej på direkten, att han redan gett min man ledigt så mycket och att de här två arbetspassen var min chefs skyldighet att lösa inte hans. De enda två släktingar vi har i närheten kunde inte heller passa vår 2 åring, en är utomlands och en arbetar nätter så behöver sova.

Jag hade tagit för givet att jag skulle vara ledig de två dagarna eftersom min chef inte.sagt något innan så nu har jag inte en aning om hur detta ska lösas. Tips??? Och nej jag Bill inte lämna mitt barn hos en granne eller dagiskompis som jag knappt känner.

• Svar på tråden vem ska ha hand om barnet är det tänk???
  • Aikido

Prata med dina kollegor om att byta pass de två dagarna?

• Alby

Har hört av mig till tre av åtta men de kunde inte, väntar svar från resten av fem men kvällarna är inte så populära att ta eftersom det är mer att göra då och mindre personalomsättning men jag håller tummarna

• CAL

Ibland blir barn sjuka och man är tvungen att vabba, vem vet vad som händer tills dess?

• Alby

Jo min man sa samma sak men är det inte lite uppenbart?

• Alby

Och jag är orolig att min chef inte sätter in nån för mig alls om jag inte kommer och då blir det jättemycket att göra för min arbetskamrat och det är inte schysst.

• Lady Di

Lägg in om föräldraledigt nästa gång, gör du de mer än en monad innan kan/får du inte nekas.
    Har ni ingen som kan bara barnvakt så hade jag vabat. Tråkigt att ingen av din kollegor kan hjälpa till. Du kan inte själv ringa vikarierna?

• CAL

Må vara, men barnet går i första hand. Sedan finns ju EA dagar att ta ut, tror dom kan omfatta det här men är osäker

• Alby

Ja jag brukar ta fl dagar men har bara de lägsta kvar och förlorar så mycket pengar på det, men berättade för min chef att det berodde på att båda jobbade kväll så trodde han skulle fixa det. För tillfället har vi väldigt få vikarier och de kunde visst inte enligt min Chef. Vi ha r klagar många gånger på att det är för få timvikarier som vi kan ringa in.

Vad ska jag göra om ingen ordinarie personal kan byta skift?

Svar på tråden vem ska ha hand om barnet är det tänk???