• Marre22

Antal ägg på VUL innan stimulering - är det antalet ägg man får ut?

Ni får ursäkta en novis här! ;)

Inför uppstarten av IVF så gjorde läkaren ett VUL för att titta på äggstockarna.

Hon sa att detta tillsammans med BMI och AMH utgör den dos som kommer ges på sprutorna.

Detta var cd 4 och jag tyckte mig bara kunna se 3 små äggblåsor som låg där, alltså långt i från PCO-stockar med många blåsor.

Är det dessa 3 äggblåsor som man kommer få att växa eller kan det vara så att man producerar fler med stiumlering?

• Svar på tråden Antal ägg på VUL innan stimulering - är det antalet ägg man får ut?
  • Regnbågsdröm

Nej gud nej. Man kan producera fler. Det är meningen. Och sen en viktig sak man också ska veta är att antalet blåsor inte betyder antalet ägg. Man kan ha tomma blåsor också.

• Marre22

Tack för svar!

Jo jag har koll på att blåsor inte betyder ägg, att det kan vara tomt. Det var därför jag var orolig att jag på 3 synliga blåsor innan start bara får 1 ägg.

Men tack då vet jag!

• Regnbågsdröm
    Marre22 skrev 2016-04-28 17:21:28 följande:

Tack för svar!

Jo jag har koll på att blåsor inte betyder ägg, att det kan vara tomt. Det var därför jag var orolig att jag på 3 synliga blåsor innan start bara får 1 ägg.

Men tack då vet jag!

Nej men starten nu behöver inte alls ha något att göra med hur det ser ut sen. Mycket kan förändras med hormonerna
  • Marre22
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-28 17:28:11 följande:

Nej men starten nu behöver inte alls ha något att göra med hur det ser ut sen. Mycket kan förändras med hormonerna

Då hoppas vi på några fler än 3!

Läkaren ville ha ut så många som möjligt och vi gör IVF av en annan anledning egentligen.

Vi har inga problem att bli gravida, men får lätt missfall. Så drömmen vore att få många, så man kan långtidsodla och få fram det bästa ägget!
  • Regnbågsdröm
    Marre22 skrev 2016-04-28 20:17:52 följande:
    Då hoppas vi på några fler än 3!

Läkaren ville ha ut så många som möjligt och vi gör IVF av en annan anledning egentligen.

Vi har inga problem att bli gravida, men får lätt missfall. Så drömmen vore att få många, så man kan långtidsodla och få fram det bästa ägget!
    Okej, hoppas på många fina och bra ägg då!
  • Marre22

Är det på första VUL man ser hur det gått?

Har du alltid börjat på cd 1?

Jag ska börja på cd 2, men har bara ordination för 5 dagar innan blodprovet ska lämnas.

• Regnbågsdröm
    Marre22 skrev 2016-04-29 18:00:45 följande:

Är det på första VUL man ser hur det gått?

Har du alltid börjat på cd 1?

Jag ska börja på cd 2, men har bara ordination för 5 dagar innan blodprovet ska lämnas.

Hur det gått med vad?
    Och börjat med vad på cd2? Du får förklara bättre, för förstår inte vad du menar

Jag har alltid gjort långt protokoll, så inte säkert jag kan svara på allt heller.
  • Marre22

Sorry sorry - jag var helt inne på att antalet ägg.

Om man typ ser 5 ägg på första VUL är det ca 5 ägg man har att räkna med?

Menopur, du skrev att du började med Menopur på dag 1, jag börjar på dag 2.

Har du alltid börjat på dag 1?

• Regnbågsdröm
    Marre22 skrev 2016-04-29 19:10:54 följande:

Sorry sorry - jag var helt inne på att antalet ägg.

Om man typ ser 5 ägg på första VUL är det ca 5 ägg man har att räkna med?

Menopur, du skrev att du började med Menopur på dag 1, jag börjar på dag 2.

Har du alltid börjat på dag 1?

Nej alltså, du kan aldrig se ägg på VUL. Du ser äggblåsor. Och äggblåsor är inte antal ägg, då blåsorna kan vara tomma. Sedan är det inte säkert att alla de blåsor du ser på ditt första VUL kommer vara tillräckligt stora när det är dags för plock.

Hm. Du blandar nog ihop mig med någon annan? Jag har inte sagt något om någon dag 1, för vet fortfarande inte vad du menar riktigt. Då jag gått på långt protokoll hela tiden så har jag efter mens börjat med ett spray 19 dagar efter mens. Sen har det varit olika om jag sprayat i två eller tre veckor ungefär innan jag börjar med sprutorna/menopur.
Svar på tråden Antal ägg på VUL innan stimulering - är det antalet ägg man får ut?