• JaneDoe11

Bäst förskola Malmö

Hej!

Har precis fått en dotter som jag vill skriva in på förskola i god tid till nästa år.

Vill därför gärna ha tips på en bra förskola i Malmö!?

Jag försöker ställa mig i kö på privat- och Montessoriförskolor men inser att köerna är långa och att chansen är att man inte får plats...

Vill gärna ha en förskola som stimulerar barnen!

• Svar på tråden Bäst förskola Malmö
  • Callo

Alla förskolor stimulerar barnen och är skyldiga att följa läroplanen. Det är en missuppfattning att privata fsk pedagogiskt skulle vara bättre på ngt vis. Montessoripedagogiken är jag inte överdrivet förtjust i. Däremot en fsk med inspiration från Reggio Emilia är enligt mig mer utvecklande för barnen. Finns en bra privat förskola med "Reggio" som utgångspunkt. Den ligger i Bunkeflo och heter Ängsdals förskola (ej att förväxla med Ängslätt, i samma område). Har själv mkt positiva erfarenheter från den här fsk. När det är tid för barnen att börja skolan, finns den precis bredvid med F-klass - åk 5. De har även högstadieskola ett stenkast därifrån.

• Snällspiken

Smart tänkt - men tänk långsiktigt! Bladins (svenska alt. internationella - kostnadsfri om du bor permanent i Sverige) och Europaportens FSK är kanon, då har dottern dessutom en plats garanterad på två av de vassaste skolorna i vår del av landet så småningom, t o m åK. 9. Anmäler du in henne nu, blir det inget problem att få plats. Videdals privatskola är också bra om du bor åt det hållet, vet inte om de har någon förskola som hör till dem dock. Även Malmö Montessori är bra, till denna skola finns fyra förskolor anslutna (kolla hemsidan).

Håller f.ö. med ovanstående om att privat förskola definitivt inte är en garanti för god kvalitet, däremot blir det mer kritiskt ju äldre barnen blir i skolan. Europaporten, Bladins, Videdal samt i viss mån Montessori och Ängsdal hamnar högst i Malmö år efter år när det gäller gymnasiebehörighet och meritvärde. De har i regel små klasser, duktiga och engagerade lärare och långa köer, m a o är det smartast att ställa sig i kö så snart som möjligt. 

• Snällspiken

Vill också säga att Malmö är lite exceptionellt eftersom samtliga kommunala skolor presterar dåligt eller väldigt dåligt, finns några i Västra Malmö som presterar OK men det är inte som i Stockholm och många andra städer där du har en mix. Tråkigt och svårbegripligt men det är ett faktum att Malmös friskolor klarar uppdraget bättre, oavsett barnens socioekonomiska bakgrund. Och trots att det finns fler behöriga lärare och bättre resurser i de kommunala skolorna.

• Callo

Ängsdals skola har 25 barn/klass (F-5). Så även 5-årsgruppen (4 pedagoger) och de fyra avdelningarna åldrar 1-4 år (3 pedagoger).

Har arbetat i samtliga verksamheter på fsk och skolan. Resurserna är inte direkt jämförbara med en kommunal skola i samma område. Då pratar jag allt från pedagogiska material (även plattor/datorer) till utrymmen, aktiviteter och inbjudna gäster (barnboksförfattare osv). Kompetensen på pedagoger och lärare anser jag är hög.

• JaneDoe11
    Snällspiken skrev 2016-05-02 23:21:51 följande:

Smart tänkt - men tänk långsiktigt! Bladins (svenska alt. internationella - kostnadsfri om du bor permanent i Sverige) och Europaportens FSK är kanon, då har dottern dessutom en plats garanterad på två av de vassaste skolorna i vår del av landet så småningom, t o m åK. 9. Anmäler du in henne nu, blir det inget problem att få plats. Videdals privatskola är också bra om du bor åt det hållet, vet inte om de har någon förskola som hör till dem dock. Även Malmö Montessori är bra, till denna skola finns fyra förskolor anslutna (kolla hemsidan).

Håller f.ö. med ovanstående om att privat förskola definitivt inte är en garanti för god kvalitet, däremot blir det mer kritiskt ju äldre barnen blir i skolan. Europaporten, Bladins, Videdal samt i viss mån Montessori och Ängsdal hamnar högst i Malmö år efter år när det gäller gymnasiebehörighet och meritvärde. De har i regel små klasser, duktiga och engagerade lärare och långa köer, m a o är det smartast att ställa sig i kö så snart som möjligt. 

Åh tack för tipsen! Jag bor faktiskt i Videdal men har undrat om deras förskola faktiskt är så bra men nu tänker jag ställa henne i kö. Bladins var jag helt stensäker på att hon aldrig skulle hinna komma in i för att jag gissar på att väldigt många söker sig dit men då ger jag det en chans och likaså Europaporten. TACK!!
Svar på tråden Bäst förskola Malmö