• Lillismysan

Graviditetspenning eller sjukskrivning? Skyddas sgi?

Har just fått veta att det inte gäller 6 månader från beräknad bf och bakåt som skyddar SGI. För jag har sökt graviditetspenning villet tar upp 2 månader innan vilket gör att dom räknar 6 mån tillbaka i tiden från datumet jag är beviljad det! Ååhh är så frustrerad!

Arbetade 85% fram till 17/1. 100% från 18/1. Beräknad bf 28/7. Graviditetspenning från 30/5.

Så nu baseras hela min fp på 85%!

Stämmer det verkligen?

Hjälper det om jag blir sjukskriven sista två månaderna istället?

• Svar på tråden Graviditetspenning eller sjukskrivning? Skyddas sgi?
  • Lillismysan

Men man kan ju inte veta i förväg att man inte klarar jobba?

• Lillismysan
    Snövits skrev 2016-04-27 17:22:11 följande:

Ja, det stämmer. Nej, det är samma även om du blir sjukskriven.

Men man kan ju inte veta i förväg att man inte klarar jobba?
  • Alexi

Det kan vara skillnad om du blir sjukskriven, ja. Du ska ha för avsikt att jobba i minst sex månader på en viss inkomst för att den ska räknas.

Men hur det skulle bli om du blev sjukskriven när du redan sökt GP är ju väldigt oklart, du har ju redan visat att din avsikt inte var sex månader...

• Alexi

Bästa är väl om du jobbar hela vägen till bf istället, inkl semester.

• Lillismysan
    Alexi skrev 2016-04-27 20:49:36 följande:

Det kan vara skillnad om du blir sjukskriven, ja. Du ska ha för avsikt att jobba i minst sex månader på en viss inkomst för att den ska räknas.

Men hur det skulle bli om du blev sjukskriven när du redan sökt GP är ju väldigt oklart, du har ju redan visat att din avsikt inte var sex månader...

Jag ringde (minns ej vad människan hette) om frågade hur länge jag behövde arbeta innan. Även om jag söker grav.penning. Fick svaret att 6 månader oavsett. Vilket jag följde och gick upp i tid precis lagom i tid 6 mån före beräknad förlossning... Får redan på NU att min sgi baseras på 85% för att jag inte hinner arbeta 6 månader innan. Jag har ju medvetet gått upp i tid efter vad dom sa. Blir så jäkla less... Å ledsen. Jag hoppas jag kan ångra/dra tillbaka min ansökan om graviditetspenning så får ja kämpa på så länge ja orkar å ta semester istället...
  • Hibiskus82

Får jag bara fråga hur det gick? För jag sitter i precis samma situation här...

Svar på tråden Graviditetspenning eller sjukskrivning? Skyddas sgi?