• Maggan63

Vad göra!? Jobbig svärmor!!!

Ok, nu börjar jag bli riktigt irriterad och stressad över min situation. 

Jag och killen ska flytta ner så vi hamnar ännu närmre hans föräldrar! Då vi fått lägenhet där och han ett jobb.

Nu till dilemmat! Min svärmor styr och ställer allt! de värsta är att jag sagt ifrån till sambon men han vägrar lyssna samt börjar skrika och säger saker som att jag är otacksam m.m....tänkte att han kanske kunde säga åt svärmor å tagga ner!

Jag blev arbetslös för någon mån sedan och har sökt jobb själv och gått på intervjuer osv, men nu har svärföräldrarna verkligen lagt sig i allt! speciellt nu när vi ska flytta!! Missförstå mig inte jag är tacksam över flytthjälpen liksom men resten...not so much....

De hör med sina kontakter om arbete åt mig, frågar inte nå vad jag tycker om vad de är för arbete, bestämmer möten och tider åt mig samt tjatar om dittan och dattan! Jag skulle alltså inte kunna ringa till de personerna, och bestämma möten själv.....enligt henne.

bara här om veckan så hade jag bestämt med en av deras kontakt att jag skulle posta en sak till henne, men då lägger sig svärmor i och säger i princip att det ska jag absolut inte göra! Jag ska prata med henne personligen och lämna det?! 

Grejen är den att jag sköter mig och vill ha lite av någonform av självkontroll men hon lägger sig i allt jag gör angående jobbfronten!!

Nu har jag dessutom fått arbete och börjar snart. Men ändå så vill kvinnan att jag ska fortsätta söka andra och inte skriva ut mig från AF!!!!?

Kan inte säga ifrån heller får då blir det ännu mer tjaffs....

Jag orkar inte ha henne på axeln, tjatandes hela tiden och styra samt ställa!!

RÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅD!!!!!

• Svar på tråden Vad göra!? Jobbig svärmor!!!
  • Ramborg

"Jaså, tycker du det. Det kanske skulle vara en bra ide, jag ska fundera på det, tack för tipset. Förresten, såg du senaste avsnittet av x? Supersnygg klänning, den där gula, tycker du inte?"

Alltså, avvisa inte men lova inte att du ska göra som hon vill. Rart leende och "kanske", sedan (om hon frågar) rart leende och "jaså det, ja jag bestämde mig för att göra så- och-så istället, har du sett vad det ska bli för väder i helgen?"

42.
  • Anonym (Man)

Din man borde sätta stopp på dom, och om det inte går så får du med bestämdhet säga åt dom själv.

• Maggan63

går inte å prata med henne. sist jag sade ifrån och då sa jag ifrån lite snällt sådär.

Då blev hon tjurig, pratade inte med mig och både hon och min sambo började med kommentarerna " jaha så du vill inte ha jobb m.m."

• Ramborg
    Maggan63 skrev 2016-04-27 12:10:43 följande:

Att man liksom "går åt sidan" med diskussionen :)?

Ja precis! Lite som judo. Inte blockera slaget och "ta fajten", utan le rart och glida undan. Man vill ju inte ha storkrig med svärföräldrarna om man ska bo nära, och de menar nog bara väl (låter det som). Men du kan ju inte låta dem köra över dig alldeles.

Grattis till jobbet förresten!
    42.
  • Santin

Har varit i liknande situation med ett ex och hans föräldrar. Han försökte inte ens förstå hur jobbiga hans föräldrar var.

Tillslut efter tre år av att försöka glida undan som du fått som tips tidigare så brast det. Skällde ut tanten efter noter att hon skulle sluta lägga sig i. Ge råd för allandel, men jag bestämmer hur det blir och vad jag gör. Hon har inget att göra med det.

Tyst blev det men lite buttert men lugnt och skönt. Sen tog visserligen förhållandet slut ett år senare. Svärmor var en del i det beslutet.

• Anonym (Man)
    Maggan63 skrev 2016-04-27 13:24:50 följande:

går inte å prata med henne. sist jag sade ifrån och då sa jag ifrån lite snällt sådär.

Då blev hon tjurig, pratade inte med mig och både hon och min sambo började med kommentarerna " jaha så du vill inte ha jobb m.m."

Du får först skälla ut din karl tills han fattar att inte ställa sig på svärmors sida i detta ämne när du sen säger STOPP till svärmor.

Dom behandlar dig som ett barn.
  • Anonym (J)

Att inte din sambo tar ditt parti är dåligt. Låter som han är lite mammagris..? Om varken han eller svärmor lyssnar på dig så ser jag ärligt talat inte varför ni ska flytta ihop. Bo själv istället. För det låter inte helt rätt. Tycker inte man behöver älska sin svärmor men respekt måste man ha. Det finns inte hos er låter det som. :/ och jo du ska säga till fler gånger, även om hon blir tjurig. Fatta hur det blir om ni skulle få barn?!

• Physalis

Om varken din sambo eller svärmor förstår problemet trotts att du sagt ifrån wå ser erat förhållande inte ljust ut.

Jag hade inte flyttat om det inte gick att få åtminstone sambon att inse att hennes beteende är gränslöst.

Om man blir sambos och planerar ett liv tillsammans så måste man vara ett team och stå på varandras sida, en enad front utåt annars fungerar det inte.

Svar på tråden Vad göra!? Jobbig svärmor!!!