• Gnägget

Del av sommarbostad

Hej!

Min man och jag har varit gifta i 5 år, och nu vill han skiljas.
    För ett år sedan fick han ta över tredjedel av en sommarstuga (sk gåva).
    De andra två tredjedelarna tillhör hans mor, och syster.
    Frågan är:
    Har jag rätt till hälften av den tredjedel som min man har fått?

• Svar på tråden Del av sommarbostad
  • Kjell2
    Gnägget skrev 2016-04-27 08:16:45 följande:

Hej!

Min man och jag har varit gifta i 5 år, och nu vill han skiljas.
    För ett år sedan fick han ta över tredjedel av en sommarstuga (sk gåva).
    De andra två tredjedelarna tillhör hans mor, och syster.
    Frågan är:
    Har jag rätt till hälften av den tredjedel som min man har fått?

Om den inte är registrerad som enskild egendom via äktenskapsförord eller gåvobrev ska 1/3 av sommarstugans värde ingå i bodelningen.
  • sextiotalist

Som Kjell skriver, är det inte enskild egendom, så ska värdet av den tredjedelen (efter eventuella lån) tas med i bodelningen. Det är inte så att varje sak räknas enskilt och var och en behåller sin egna tillgångar i den mån det fungerar.

Är det enskild egendom, vilket brukar vara det vanliga när man ger en fastighet eller del av som gåva, så ingår den inte i bodelningen.

• Gnägget

Tack för svar.

Hans mor har tilldelat min man och hans syster vars en tredjedel genom ett gåvobrev.
    Betyder det då att jag inte får del av detta?

• sextiotalist
    Gnägget skrev 2016-04-27 12:46:20 följande:

Tack för svar.

Hans mor har tilldelat min man och hans syster vars en tredjedel genom ett gåvobrev.

Det beror på vad som står i gåvobrevet. Står det som enskild egendom. Nej, då får du inte ta del av detta.
    Det börjar bli allt vanligare att man i gåvobrev och testamente skriver enskild egendom, för att det inte ska ingå i giftorätten.
  • Kjell2
    Gnägget skrev 2016-04-27 12:46:20 följande:

Tack för svar.

Om det är tydligt specificerad att sommarstugan är enskild egendom i gåvobrevet. Annars ska den ingå i bodelningen.
  • Gnägget

Tow2Mater:
    Nej, naturligtvis inte.
    Stugan är värderad till strax över 3 miljoner, och då har jag (om jag fattat rätt) möjlighet att bli utköpt för en sjättedel (500 000 kr).
    För de pengarna skulle jag köpt ett hus till mig själv och barnen.

• sextiotalist
    Gnägget skrev 2016-04-28 07:15:27 följande:

Tow2Mater:
    Nej, naturligtvis inte.
    Stugan är värderad till strax över 3 miljoner, och då har jag (om jag fattat rätt) möjlighet att bli utköpt för en sjättedel (500 000 kr).
    För de pengarna skulle jag köpt ett hus till mig själv och barnen.

Det skulle nog vara så att denna (om det inte är enskild egendom) miljon minus skulderna på fastigheten, skulle lagts in i bodelningen och dessutom era andra tillgångar och lån. Det nettot som blir är det ni delar på.
    Är det enskild egendom, vilket jag misstänker eftersom det är ett gåvobrev och troligen upprättad av jurist och en bra jurist rekommenderar att sådana gåvor ska vara enskilda egendomar. Så kommer fastighetens inte vara med i tillgångarna i bodelningen.

• Gnägget

Det finns inga skulder på stugan.
    I gåvobrevet står min man och hans syster angivna med personnr.
    Det står inget specifikt om enskild egendom.
    Räcker det att deras personnr står med för att det ska betraktas som enskild egendom?
    Gåvobrevet är upprättat av deras mor. Hon är inte jurist.

• sextiotalist
    Gnägget skrev 2016-04-28 11:14:07 följande:

Räcker det att deras personnr står med för att det ska betraktas som enskild egendom?

Då är det inte omöjligt att hans del av stugan ingår i bodelningen. Men som jag skrev, det är inte stugan som så, utan värdet av stugan som läggs på.
    Sedan tillkommer era andra tillgångar och skulder. Så finns det studielån så sänker de tillgångarna i boet.
    Även dina tillgångar läggs in.
  • Kjell2
    Gnägget skrev 2016-04-28 11:14:07 följande:

Nej, det måste uttryckligen stå angivet som enskild egendom.

Kan ni inte komma överrens om stugan ska vara med i bodelningen eller inte efter sedvanligt tjafs få ni gå till domstol.

• Haskel

Sen kan man ju också avsäga sig vissa delar, vid en bodelning.

Svar på tråden Del av sommarbostad