• Stolt Farsa

Vilken present passar någon som sörjer?

En kollega på mitt jobb är tvungen att låta avlina sin hund idag. Han har varit väldigt ledsen och t.o.m. brustit ut i gråt på våra möten.

Jag skulle vilja visa mitt stöd genom att lägga något fint på hans skrivbord.
    En flaska vin eller choklad passar väl knappast någon som sörjer.

Vad skulle ni ge för något?

• Svar på tråden Vilken present passar någon som sörjer?
  • Anonym (L)

En liten blomma kanske? Choklad funkar också tycker jag, med en lapp på där det står kram eller ett hjärta.

• Anonym (Gulligt)

Va gulligt av dig det gör fruktansvärt ont att förlora sin vän... Jag hade blivit jätteglad för vilket som, är ju den fina tanken som gör gott

• Haskel

Då din kollega tycks vara man, tror jag inte att choklad eller blommor är någon "rolig" present.
    Då tror jag faktiskt mer på en flaska vin, eller möjligtvis whisky. Beroende på vad han gillar.
    Presenten i sig är ju inte så viktig, det handlar mest om att visa att du bryr dig, med någon han annars gillar.
    Men choklad och blommor, tror jag generellt är mer uppskattat av kvinnor.

• Anonym (L)

Jaha, läste uppenbarligen inte ordentligt. Till en man kanske sportbiljetter vore uppskattat?

• Stolt Farsa

Tack för alla tips jag ska fundera ut något.

• Anonym (I sorg.)

Vad fint av dig att vilja stötta en medmänniska.
    Jag har sorg, jag sörjer min son som dog för några månader sen.
    Det behövs inte mycket, all värme, hjälper mig, 
    En hand på min arm, en spontan kram, ett vackert kort med några ord, det räcker med att jag beklagar din förlust, eller jag är ledsen att du behöver gå igenom det här.
    Allt det värmer och stärker mig, det får mig att känna att jag inte är helt ensam, att nån bryr sig.
    Men mest av allt vill jag ha tid, 
    Det finaste du skulle kunna ge mig vore en inbjudan till en kopp kaffe eller en öl efter jobbet, och att du lät mig få prata om min son och att du lyssnade.
    Du behöver inte förstå, inte komma med kloka ord, du behöver bara lyssna och ge mig tiden och kanske en kram när vi skiljs.
    Det vore det finaste jag kunde få av dig om du vore min kollega. 
    När man har förlorat någon som är en så kär, så viktig så inser man att det är inte pengar eller grejer som är viktiga, det är andra människor som är det. 
    Ge av dig själv, bättre än så kan det inte bli. 

• Bf29okt

Kram!! Beklagar innerligt din förlust

Anonym (I sorg.) skrev 2016-04-26 23:08:41 följande:

En hand på min arm, en spontan kram, ett vackert kort med några ord, det räcker med att jag beklagar din förlust, eller jag är ledsen att du behöver gå igenom det här.

Allt det värmer och stärker mig, det får mig att känna att jag inte är helt ensam, att nån bryr sig.

Det finaste du skulle kunna ge mig vore en inbjudan till en kopp kaffe eller en öl efter jobbet, och att du lät mig få prata om min son och att du lyssnade.

Du behöver inte förstå, inte komma med kloka ord, du behöver bara lyssna och ge mig tiden och kanske en kram när vi skiljs.

När man har förlorat någon som är en så kär, så viktig så inser man att det är inte pengar eller grejer som är viktiga, det är andra människor som är det. 

• Anonym (Katten)

Vad glad jag blir när jag ser att du har så mycket medkänsla för din arbetskamrat som har förlorat sitt djur. Det finns tyvärr många som tycker att det "bara är en hund eller katt" men för många människor så är det deras bästa vän  och man kan faktiskt hamna i djup sorg över att förlora sitt djur.

Men för att svara på din fråga så har jag haft ett antal djur som har dött. Jag har uppskattat när jag har fått ett vackert kort som beklagar förlusten. En gång gav en vän mig ett fotoalbum som hade min katts namn ingraverat på framsidan. Det var en omtänksam gåva som fortfarande står framme. Annars kan ju en fotoram med hundmotiv vara ett annat alternativ. Jag skulle satsa på något som knyter an till en hund om jag var du.

• Haskel
    Anonym (I sorg.) skrev 2016-04-26 23:08:41 följande:

Jag beklagar sorgen, min vän. (finns inte ord)
    Kramar Haskel
  • Anonym (Jonas)

Varför skulle inte en man gilla att få choklad..? Konstigt skrivet.

Ts, vad schysst av dig! Jag tycker inte du ska köpa alkohol eller typ konsert/sportbiljetter. En god choklad och en grön växt är ju perfekt. Skriv gärna ett litet kort också, inte för sentimentalt men ändå medkännande.

• Stolt Farsa

Återigen tack för alla tips.

Jag köpte en påse lindor kulor tillsammans med ett kort innehållande texten

"Hej Christoffer"

"Du är en väldigt bra kollega och jag har lärt mig väldigt mycket av dig. Ibland tar livet en vändning och då gäller det att vi stöttar varandra på kontoret"

Jag tyckte choklad passade bättre än vin. Vin ger ett intryck av att man skall fira något och det vill jag ju inte ge sken av. Det fanns kort på hemköp med hundar på men jag undrade om inte det var för känsligt så jag tog ett mer neutralt kort.

Vi får se hur hans reaktion blir om han nu kommer idag. Han kanske väljer att vara hemma hela veckan.

• Anonym (Jonas)
    Stolt Farsa skrev 2016-04-27 08:07:27 följande:

Återigen tack för alla tips.

Jag köpte en påse lindor kulor tillsammans med ett kort innehållande texten

"Hej Christoffer"

"Du är en väldigt bra kollega och jag har lärt mig väldigt mycket av dig. Ibland tar livet en vändning och då gäller det att vi stöttar varandra på kontoret"

Jag tyckte choklad passade bättre än vin. Vin ger ett intryck av att man skall fira något och det vill jag ju inte ge sken av. Det fanns kort på hemköp med hundar på men jag undrade om inte det var för känsligt så jag tog ett mer neutralt kort.

Vi får se hur hans reaktion blir om han nu kommer idag. Han kanske väljer att vara hemma hela veckan.

Låter perfekt! Tror du valde rätt kort, det hade nog blivit för mycket med ett kort med en eller flera hundar på.
  • Fröken Apelsin

Jag tycker inte det är någon skillnad på kvinnor och män i det här fallet. Jag säger en blomma eller choklad.

Svar på tråden Vilken present passar någon som sörjer?