• Calippos

Låta dottern fira valborg med sin pojkvän?

Hej!
    I helgen är det ju valborg. Vet att det sups mycket under valborg.
    Min dotter säger att hennes pojkvän vill att hon ska följa med honom ut på valborg. Hon säger att hon tänker följa med honom. Dom har tydligen inte riktigt bestämt vart dom ska än men dom ska i alla fall iväg nånstans med hans kompisar, inklusive att min dotter mest troligt kommer ta med sin bästa vän. 
    Min dotter är 15, snart 16 om lite mindre än 1 månad och hennes pojkvän är snart 19. 

Min dotter röker vet jag och ibland brukar hon dricka. Hennes pojkvän är snäll och så men vet att även han röker samt dricker ofta. Han har körkort och bil så man vet ju inte vars dom drar iväg nånstans och hon lär säkert åka med honom.

Ska man låta henne fara iväg med honom? Vill ändå inte förstöra valborg för henne

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-26 17:40
    och hon lär säkert sova med honom.* Skulle det stå.

• Svar på tråden Låta dottern fira valborg med sin pojkvän?
  • Nenne666

Vad känner du själv? Jag blir ärligt talat ganska konfunderad över alla trådar som startas angående era tonåringar som ni inte vet vilka regler ni ska ha på Valborg. Har ni verkligen ingen egen känsla för vad som är rätt och fel utifrån hur ni faktiskt känner era ungar? Det är rent tragiskt.

• Lena

Inte på så vaga premisser och när hon röker och dricker.

• Calippos
    Nenne666 skrev 2016-04-26 17:46:00 följande:

Vad känner du själv? Jag blir ärligt talat ganska konfunderad över alla trådar som startas angående era tonåringar som ni inte vet vilka regler ni ska ha på Valborg. Har ni verkligen ingen egen känsla för vad som är rätt och fel utifrån hur ni faktiskt känner era ungar? Det är rent tragiskt.

Jag känner min dotter bra så det är inte det det är frågan om!
    Vill bara höra lite vad andra tycker. Jag vill som sagt inte förstöra valborg för henne. Vet att hon vill vara med sin pojkvän nu under valborg men det är bara det att jag hör så mycket om att i princip alla ungdomar ska supa nu och då förstår jag att hon säkert också kommer göra det, blir bara orolig. Vill inte hålla henne hemma men om hon drar iväg med honom så vet man aldrig vart dom far. Han verkar vara en bra pojkvän men dom dricker båda två.
  • Calippos
    Lena skrev 2016-04-26 17:47:35 följande:

Inte på så vaga premisser och när hon röker och dricker.

Utveckla gärna
  • Lena

Det hade varit okej om de hade åkt till ett förutbestämt firande med en fast adress och tid om mitt barn skötte sig och inte rökte och drack annars hade de fått fira med mig.

• Red Hat

Du säger att du känner din dotter, men vill höra vad andra som inte känner tycker.
    Får inte riktigt ihop det, hur ska någon som inte känner din dotter kunna råda dig hur du ska göra med ditt barn.

• Calippos
    Red Hat skrev 2016-04-26 17:58:24 följande:

Du säger att du känner din dotter, men vill höra vad andra som inte känner tycker.
    Får inte riktigt ihop det, hur ska någon som inte känner din dotter kunna råda dig hur du ska göra med ditt barn.

Vill ju bara höra vad ni tyckr rent allmänt!
  • Drottningen70

Jag skulle låta henne fira med pojkvän såklart, men jag skulle kräva att få veta var hon är, och självklart skulle hon inte få vara ute på Valborg om jag trodde att hon tänkte röka och dricka. Varför är detta okej för dig?

Jag inser att de flesta 16 åringar dricker ibland och det är svårt att hindra, samtidigt är det givetvis föräldrarnas jobb att göra allt för att förhindra detta. Om du redan vet att hon dricker ibland skulle utgång den ultimata suparhelgen då det finns alldeles vansinniga mängder alkohol i omlopp, inte vara aktuellt.

• Carambolan

Jag hade begärt att få veta var, antingen genom att hon uppger adress i förväg eller genom att hon slår på någon form av tracking i mobilen så att jag hela tiden kan se det hemifrån. Hade också begärt att hon ringer hem vid 22 och därefter varannan timme tills hon kommer i säng (hemma eller hemma hos pojkvännen) för att kolla läget. Du lär ju höra direkt om hon är packad...

• Birgitta02

Nu bor jag i Lund och här kommer 25 000 studenter fira på stan. Jag hade absolut inte släppt iväg min 15-16-åring här. Problemet ligger inte enbart i att din dotter kanske dricker etc. Problemet ligger i att hon troligen kommer umgås i en krets där det krökas ganska hårt (många ungdomar vet inte sin gräns) och hon kan råka riktigt illa ut även om hon är spik nykter. Testosteronstinna fulla killar på stan..... läst om studentkryssningarna?

• Nikolinas
    Carambolan skrev 2016-04-26 22:25:04 följande:

Jag hade begärt att få veta var, antingen genom att hon uppger adress i förväg eller genom att hon slår på någon form av tracking i mobilen så att jag hela tiden kan se det hemifrån. Hade också begärt att hon ringer hem vid 22 och därefter varannan timme tills hon kommer i säng (hemma eller hemma hos pojkvännen) för att kolla läget. Du lär ju höra direkt om hon är packad...

Ska hon typ sätta gps på ungen eller vad menar du??
  • Nikolinas

Låt henne fara iväg med sin pojkvän. Han tar hand om henne.

• Ronga

Det är ju en dag då de allra flesta ynglingar dricker. Be henne vara försiktig. Det patrullerar även en massa poliser på Valborg, det kan vara en liten skön grej att veta

Snälla killar sluta skriv flirtiga meddelanden till mig, jag är kille!
  • fluu

Hon ska för det första inte röka och dricka alls. Hade inte släppt iväg henne så fritt. Hade jag verkligem, verkligen litat på mitt barn hade jag lagt fram en kompromiss. Hon får åka, men jag skjutsar dit, ringer henne ett par gånger under kvällen och sedan hämtar jag och kontrollerar att allt gått schysst till. Och att hon ringer mig på studs om det blir för stökigt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Carambolan
    Nikolinas skrev 2016-04-27 14:20:14 följande:

Ska hon typ sätta gps på ungen eller vad menar du??

Nä, ungen ska själv aktivera sin gps så att TS kan se var hon är, menar jag.
Svar på tråden Låta dottern fira valborg med sin pojkvän?