• kma

Plugga till något som man egentligen inte är så intresserad av?

Hej

Jag har hela mitt liv jobbat extra och har haft vikariat men aldrig fast och jag fyller 30 i höst. Nu har vi fått barn och jag vill inte gå tillbaks till jobbet för att jobba extra eller bli vikarie igen. Jag vill ha ett jobb som ger mig fast jobb med stadig inkomst för att kunna försörja min son. Och som alla vet är det svårt att få heltid idag utan utbildning. Nu har jag nästan bestämt mig för att plugga om jag kommer in.

Jag var inne på att bli tandsköterska förr. Jag har varit mycket hos tandläkare och haft tandställning och blev lite intresserad av den miljön förr och jag är nog en av få som tycker det är roligt att gå till tandläkaren. Men det är inget drömjobb och jag är inte jätteintresserad av det. Men jag har läst mycket om att det är ett säkert yrke och att det kommer finnas goda möjligheter till jobb. Det är det jag går på nu istället för att jobba med det jag verkligen vill som typ att bli skådespelerska eller jobba med hudvård och spa och sådant men det är ju väldigt svårt och konkurrens om dessa yrken. Nu vet jag ju att jag kan få jobb om jag pluggar till tandsköterska.

Men jag är nyfiken på om det är fler som pluggar till någon som ni inte är speciellt intresserad av men att ni tänker på att få ett jobb med stadig lön?

• Svar på tråden Plugga till något som man egentligen inte är så intresserad av?
  • Linnis92

Jag kommer plugga efter min föräldraledighet, har haft fast jobb men inom en bransch där det bara finns deltidare, vill ha heltid och fast lön.

Egentligen vill jag plugga till butikschef, men dom jobben växer inte på träd och jag kan komma behöva pendla för att arbeta med det.

Så jag kommer plugga till undersköterska eller sjuksköterska, det finns hur mycket jobb som helst inom de områdena på min ort, båda fasta och heltid.

Tänker att när arbetsmarknaden ser ut som den gör får jag plugga till något som är ett mindre intresse, men garanterat kommer ge mig jobb och om några år kanske jag kan läsa till det jag faktiskt vill..

• Anonym (Li)

Tandsköterska är ett bra val i den sits du befinner dig i.

Det är en ganska kort utbildning och även om lönen är låg är du i princip garanterad jobb. Jättebrist på alla tandvårdsyrken i hela landet. Dessutom ett av få jobb som beskrivs som lugna och stressfri. Du kan ju också se det som en inkörsport till tandvården och senare vidareutbilda dig till tandhygienist eller tandläkare.

• Anonym (Grep)
    kma skrev 2016-04-26 13:59:57 följande:
    Plugga till något som man egentligen inte är så intresserad av?

Hej

Jag har hela mitt liv jobbat extra och har haft vikariat men aldrig fast och jag fyller 30 i höst. Nu har vi fått barn och jag vill inte gå tillbaks till jobbet för att jobba extra eller bli vikarie igen. Jag vill ha ett jobb som ger mig fast jobb med stadig inkomst för att kunna försörja min son. Och som alla vet är det svårt att få heltid idag utan utbildning. Nu har jag nästan bestämt mig för att plugga om jag kommer in.

Jag var inne på att bli tandsköterska förr. Jag har varit mycket hos tandläkare och haft tandställning och blev lite intresserad av den miljön förr och jag är nog en av få som tycker det är roligt att gå till tandläkaren. Men det är inget drömjobb och jag är inte jätteintresserad av det. Men jag har läst mycket om att det är ett säkert yrke och att det kommer finnas goda möjligheter till jobb. Det är det jag går på nu istället för att jobba med det jag verkligen vill som typ att bli skådespelerska eller jobba med hudvård och spa och sådant men det är ju väldigt svårt och konkurrens om dessa yrken. Nu vet jag ju att jag kan få jobb om jag pluggar till tandsköterska.

Men jag är nyfiken på om det är fler som pluggar till någon som ni inte är speciellt intresserad av men att ni tänker på att få ett jobb med stadig lön?

Plugga bara till det om du är någorlunda intresserad. Blir inte ett framgångskoncept om du går till jobbet och känner dig deppig. Varför inte sjuksköterska? Det är ju bredare och du kanske kan ge dig in i skönhetsindustrin?
  • Anonym (,)

ts lär ha gjort sitt val, bra grävande

Svar på tråden Plugga till något som man egentligen inte är så intresserad av?