• enelefantbalanserade

Jobbig matsituation 3-åring

Hej.

Önskar råd från kloka föräldrar.

Min treåring har börjat krångla vid maten. Hon äter inte när vi äter, tar kanske en tugga men sitter mest och pratar om annat. När vi vill duka av blir hon förtvivlad och säger att det faktiskt är hennes tallrik, hennes glas, hennes mat osv. Om vi förklarar att vi ätit klart och vill diska säger hon att hon vill äta maten, men hon gör det inte. Kanske en tugga medan hon gråter. Känns inte okej.

Vi stressar inte utan hon får gott om tid på sig, men någon gång måste ju måltiden vara över.

Jag tycker problemet är att hon säger att hon vill äta maten, och det kan ju inte jag säga emot. Att slänga mat som hon säger att hon vill äta upp blir ju knasigt. Hon gråter och skriker helt förtvivlat. I hennes värld är det ju hennes mat som hon fått.

Vi har haft lugna samtal vid andra tillfällen och då är vi väldigt överens om hur man beter sig vid bordet och att mat som inte äts upp slängs i den bruna påsen osv.

Hon har ätit dåligt ganska länge och det sista jag vill är att göra en grej av det och bråka om maten. Men hur mycket måste man "trippa på tå" kring maten egentligen? Hur sätter man upp regler utan att det blir fel och stressande för henne ("måste äta annars slänger mamma min mat osv")?

Kom med era kloka råd.

• Svar på tråden Jobbig matsituation 3-åring
  • Alexi

Är hon egentligen hungrig vid middagen? Eller äter hon nog på förskolan? Vill hon ha mat upplagd?

• Carambolan

Vår treåring trilskas också på det viset ibland. För vår del är det fokus snarare än matlust som fattas. Vi har därför gjort tydligt för honom att när resten av familjen har ätit färdigt så dukar vi undan och går ifrån bordet. Jag lämnar kvar hans tallrik så får han äta ensam om han inte vill äta med oss andra. (I praktiken är han inte lämnad ensam, jag eller mannen är kvar i köket och diskar och plockar, men sitter inte med vid bordet). Det brukar funka bra, han sätter fart när han hör syskonen leka och skoja i rummet intill.

• enelefantbalanserade
    Alexi skrev 2016-04-25 22:02:45 följande:

Är hon egentligen hungrig vid middagen? Eller äter hon nog på förskolan? Vill hon ha mat upplagd?

Ja hon bör vara hungrig. Det är varje måltid så även vid frukost (som funkat väldigt bra fram tills detta började). På förskolan äter hon oftast inte speciellt mycket men det går bättre där. Positivt grupptryck gissar jag. ??

Hon får ta sig själv så hon väljer hur mycket hon vill ha. Spelar egentligen ingen roll för det är samma beteende vare sig hon tar själv eller vi lägger upp.
  • scanmia

Skulle det funka om du bad henne ta en tugga innan hon berättar nästa historia eller innan du svarar på nästa fråga? Eller att du hittar på en "skål!" fast med mat istället för dryck? Eller om ni inför att man äter under tystnad de ett par minuter då och då? Kan du styra in hennes fokus på maten? Typ vad ska du sätta på gaffeln nu då? Tycker du bäst om potatisen med eller utan sås på? Testa! Eller en matsaga där du hittar på en saga i vilken hjältinnan måste typ äta något grönt eller något som börjar på k för att få äventyret att gå vidare? (om inspirationen tryter så använd dig av tex Dora, men byt ut alla hinder mot något ätbart)
    Jag tror att du har rätt i att försöka att inte lägga för mycket press på matsituationen så det gäller att ha lite fingertoppskänsla så att du bara hjälper henne att inte bli för distraherad av annat så att hon själv kan äta.

• Anna74a

Har haft samma trassel med min 3,5åring som har kinkat länge med maten.
    Jag har sagt att jag hjälper honom att äta om han inte får i sig något ( mata) .
    Det vill han ju absolut inte eftersom han är stor ju och så äter han.
    Vi har också pratat om hur maten fungerar som bränsle för kroppen.
    På förskolan är det inte några problem med maten.
    Jag upplever att det går i perioder, lite i samband med trots också.

• Alexi

Prova med timglas? Att innan de runnit igenom så får man inte prata? Det har de på skolor och förskolor just för att ge matro.

• Schack73

Vår son var lite så också. När vi hade ätit färdigt hade han knappt börjat. Vi satte en äggklocka på 30 min och sa att när den ringer tas all mat undan. Då hade han haft 25-30 min medan vi åt, sen 30 min till. Det funkade bra för oss.

• mammalovis

Vi har en blivande 3-åring som visserligen äter mycket när hon känner för det, men tidsmässigt har vi liknande problem. Vi andra hinner ofta gå från bordet innan hon är färdig, men då får hon sitta kvar och äta medan jag plockar i köket. Hon får gå från bordet när hon känner sig färdig, ibland blir det en halv portion, ibland 2-3, så det varierar stort. Ibland får det bli en sked för mamma, en sked (gaffel) för ... och vi försöker få med henne, vem ska vi ta nu? Ibland skojar vi med henne och säger att nu äter pappa upp dina bönor ... eller att du får inte äta dina bönor, då stoppar hon minsann i sig dem illa kvickt. Sedan kommer hon nästan alltid när sambon förbereder och undrar om hon får smaka. Sedan går hon vidare till syrran, titta vad jag fick! Kanske kan ni locka i henne några bitar redan när ni förbereder, tänker jag.

Sedan är ju maten en grej som barnet definitivt kan styra över själv, i en fas med mycket nej, så man får väl låta henne sitta där, men markera att NU är VI färdiga, men du får gärna äta mer.

Svar på tråden Jobbig matsituation 3-åring