Jobbig matsituation 3-åring
Hej.
Önskar råd från kloka föräldrar.
Min treåring har börjat krångla vid maten. Hon äter inte när vi äter, tar kanske en tugga men sitter mest och pratar om annat. När vi vill duka av blir hon förtvivlad och säger att det faktiskt är hennes tallrik, hennes glas, hennes mat osv. Om vi förklarar att vi ätit klart och vill diska säger hon att hon vill äta maten, men hon gör det inte. Kanske en tugga medan hon gråter. Känns inte okej.
Vi stressar inte utan hon får gott om tid på sig, men någon gång måste ju måltiden vara över.
Jag tycker problemet är att hon säger att hon vill äta maten, och det kan ju inte jag säga emot. Att slänga mat som hon säger att hon vill äta upp blir ju knasigt. Hon gråter och skriker helt förtvivlat. I hennes värld är det ju hennes mat som hon fått.
Vi har haft lugna samtal vid andra tillfällen och då är vi väldigt överens om hur man beter sig vid bordet och att mat som inte äts upp slängs i den bruna påsen osv.
Hon har ätit dåligt ganska länge och det sista jag vill är att göra en grej av det och bråka om maten. Men hur mycket måste man "trippa på tå" kring maten egentligen? Hur sätter man upp regler utan att det blir fel och stressande för henne ("måste äta annars slänger mamma min mat osv")?
Kom med era kloka råd.