• Jessicaa_85

Sammandragningar vid vila v 21 orolig!

Har sen igår börjat känna av sammandragningar. Känner de bara när ja ligger på rygg å vilar. Ca 4-5 om dagen. Alla säger ju att man inte ska få sammandragningar när man vilar. Ska ringa bm imorgon men är orolig nu!

• Svar på tråden Sammandragningar vid vila v 21 orolig!
  • Quinzel

Var inte orolig! Så länge det inte gör ont, utan magen bara könns hård är det normalt. Men tänk på att inte ligga på rygg!! Det är inte bra varken för dig eller barnet!

• Jessicaa_85

Men varför säger då alla att sammandragningar ska gå över vid vila ? Mina kommer ju då. Varför ska man inte ligga på rygg ?

• viseversa
    Quinzel skrev 2016-04-24 16:54:36 följande:

Var inte orolig! Så länge det inte gör ont, utan magen bara könns hård är det normalt. Men tänk på att inte ligga på rygg!! Det är inte bra varken för dig eller barnet!

Eh va?! Var har du läst/hört att man "inte ska" ligga på rygg?!
  • Quinzel

Livmodern blir att trycka på vena cava, vilket gör att blodtillförseln täpps till. För en del går det, vi är ju lite olika skapta, men gör de flesta är det inte bra. Gör en snabb googling och läs lite.

Prova att vila på vänster sida, blir det bättre då?

• GrönaDruvan

Hade jätte mycket sammandragningar med första barnet. Var orolig i början, men sen blev jag van! Det kom mest när jag vilade eller suttit ner och reste mig...

• Quinzel

Läs lite om braxton hicks contractions. Det är "träning för livmodern" inför förlossningen. Kanske känns lite lugnare då?

• Jessicaa_85

Ja alltså hade jag fått sammandragningar när ja hade vart igång hade jag nog inte ens tänkt tanken, men läser överallt det ska gå över vid vila :(

• Jw83
    Jessicaa_85 skrev 2016-04-24 18:00:45 följande:

Ja alltså hade jag fått sammandragningar när ja hade vart igång hade jag nog inte ens tänkt tanken, men läser överallt det ska gå över vid vila :(

Det stämmer nog för väldigt få. Alla jag har pratat med har haft sammandragningar även vid vila. Själv har jag ca 10 smärtsamma sammandragningar varje kväll och natt utan att dom påverkat något :)
  • Jw83
    Jessicaa_85 skrev 2016-04-24 18:18:10 följande:

Jw83 tusen tack för svar hade du det såhär tidigt oxå?

Jadå. Dom började väl i vecka 17-18 denna graviditeten.

Är du orolig så kan du ju prata med din bm. Men jag tror inte det är någon fara.
Svar på tråden Sammandragningar vid vila v 21 orolig!