• robinminson

Hund som attackerat annan hund

Hej. Jag och min sambo har en amstafftik på 15månader på prov. Meningen var att vi skulle träffas med förra ägarna imorgon och betala resterande av pengarna och skriva över papperna på oss. Men idag skrev ägaren att hon måste förklara en sak. Det var då att deras grannar har anmält att hunden (Kira) har rymt och attackerat deras hund. Detta skulle ha skett någon gång i januari. Ägarna hade fått hem brev i början av denna veckan och där stod att hon måste bära munkorg tills de har fått ett beslut. Det är alltså under utredning just nu då.
    Har ingen aning om hur lång tid det kan ta, vad som kan hända. Men oron la sig i magen om att det ska bli avlivning. Dock har ägarna inte fått se några bevis, och ingen har berättat detta för dom tidigare utan dom fick reda på detta i början av denna veckan.
    Ägarna var bortresta när det ska ha skett och Kira var passad av deras vän. Så dom kunde inte garantera att det inte stämmer men enligt killen som passade henne stämmer det inte då hon var bunden och under uppsyn.

Någon som vet vad som kan hända? Och hur lång tid det kan ta innan man får ett beslut?

• Svar på tråden Hund som attackerat annan hund
  • Birgitta02

Från VEM fick de ett brev där hunden ska ha munkorg?
    Till VEM har de anmält?
    Har ägaren fått kopia på anmälan?

Finns inget beslut så behöver heller inte hunden bära munkorg. Det finns interimistiska beslut och då ska ägaren ha kopia på det.

Mycket märkligt ärende.

• robinminson
    Birgitta02 skrev 2016-04-25 12:37:05 följande:

Från VEM fick de ett brev där hunden ska ha munkorg?
    Till VEM har de anmält?
    Har ägaren fått kopia på anmälan?

Finns inget beslut så behöver heller inte hunden bära munkorg. Det finns interimistiska beslut och då ska ägaren ha kopia på det.

Mycket märkligt ärende.

Från polisen ska dom ha fått brev. Enligt ägaren står det att Kira ska bära munkorg tills de har fattat ett beslut.

Grannarna har anmält händelsen till polisen antar jag då brevet var från polisen.

Jag vet inte om ägarna fått kopia på anmälan, men det tror jag. Dock inte fått veta vad som hänt, skador m.m.

Vad innebär det? Jag tycker också det är mycket märkligt. Jobbigt med oron över att det skulle bli avlivning.

Tycker det är väldigt dåligt av ägarna att inte berätta det förrens dagen innan vi skulle skriva papper när de vetat om det i en vecka och vi har talats vid flera gånger efter att de ska ha fått brev. Men ägaren kunde visa brevet om vi inte trodde på det så det borde ju stämma iallafall. Bara konstigt att ingen pratat med ägarna själva om händelsen o om det skett några skador på deras hund t.ex. Men tydligen ska det iallafall i brevet stå att Kira ska bära munkorg tills dess att polisen har fattat ett beslut om vad som ska hända.

• Dexter dot com
    robinminson skrev 2016-04-25 19:09:11 följande:

Från polisen ska dom ha fått brev. Enligt ägaren står det att Kira ska bära munkorg tills de har fattat ett beslut.

Grannarna har anmält händelsen till polisen antar jag då brevet var från polisen.

Jag vet inte om ägarna fått kopia på anmälan, men det tror jag. Dock inte fått veta vad som hänt, skador m.m.

Vad innebär det? Jag tycker också det är mycket märkligt. Jobbigt med oron över att det skulle bli avlivning.

Tycker det är väldigt dåligt av ägarna att inte berätta det förrens dagen innan vi skulle skriva papper när de vetat om det i en vecka och vi har talats vid flera gånger efter att de ska ha fått brev. Men ägaren kunde visa brevet om vi inte trodde på det så det borde ju stämma iallafall. Bara konstigt att ingen pratat med ägarna själva om händelsen o om det skett några skador på deras hund t.ex. Men tydligen ska det iallafall i brevet stå att Kira ska bära munkorg tills dess att polisen har fattat ett beslut om vad som ska hända.

Men det är väl bara ringa upp den som skrivit brevet och är ansvarig och fråga. Har ägarna inte bett om dokumentation på den andre hundens skador och pratat med ägaren till den skadade hunden?
  • Birgitta02
    robinminson skrev 2016-04-25 19:09:11 följande:

Se till att ni får kopior på den skrivelse ägaren fått av polisen. Om där står att hunden ska bära munkorg så är det ett interimistiskt beslut, och då gäller det. Bär hunden inte munkorg till dess laga beslut är taget, och nåt händer, finns risk för antingen omplacering eller i värsta fall avlivning.

Dexter dot com: TS kan inte ringa handläggaren hos polisen då ärendet är under prövning och det inte är offentlig handling än. TS står ju inte som ägare än.
  • Dexter dot com
    Birgitta02 skrev 2016-04-26 10:33:25 följande:
    Se till att ni får kopior på den skrivelse ägaren fått av polisen. Om där står att hunden ska bära munkorg så är det ett interimistiskt beslut, och då gäller det. Bär hunden inte munkorg till dess laga beslut är taget, och nåt händer, finns risk för antingen omplacering eller i värsta fall avlivning.

Dexter dot com: TS kan inte ringa handläggaren hos polisen då ärendet är under prövning och det inte är offentlig handling än. TS står ju inte som ägare än.
    Förstår att TS inte kan ringa men det borde ju absolut ligga i ägarens intresse att ringa och även ta kontakt med ägaren till den skadade hunden och reda ut vad som egentligen hänt.
  • Birgitta02
    Dexter dot com skrev 2016-04-26 10:37:42 följande:
    Förstår att TS inte kan ringa men det borde ju absolut ligga i ägarens intresse att ringa och även ta kontakt med ägaren till den skadade hunden och reda ut vad som egentligen hänt.
    Ja, det kan man ju tycka. Men den gamle ägaren verkar ju inte vara speciellt intresserad :(
  • robinminson

Jag har pratat med ägaren. Eftersom vi bor en bra bit ifrån varandra så skulle hon ta bild på vad som står i brevet och skicka till mig. Först enligt henne så visste hon inget om skador, ingen hade tagit kontakt med henne och berättat vad som hänt. Men igår så visste hon helt plötsligt om vilka skador som fanns, Kira hade bitit grannens hund i nacke samt i magen, och även bitit grannen i benet. Nu skulle detta ha hänt en vecka efter att ägarna flyttat dit dom bor nu, alltså ca 5-6veckor sedan. Så hon ändrar på det hela tiden. Har fortfarande inte fått någon bild på papperna från polisen.

Jag vet inte om detta är sant, eller om det är en ursäkt och något kanske inte stämmer? Jag kommer inte att lämna tillbaka Kira till dom heller oavsett vad som händer, hon mådde inte bra när hon kom till oss och hon stod enbart bunden i deras trädgård och dom sa att dom inte kunde gå promenader med henne för hon var för "jobbig att gå med", samt att hon inte kunde vara lös i trädgården för att hon då hoppar över staketet.

Jag vet inte vad som stämmer och inte stämmer. Men jag väntar på att få se vad som står i brevet så vi får veta att detta stämmer. Kira är mycket bättre och mår så mycket bättre nu. Borde inte polisen ta hänsyn till hur hunden haft det och hemmet hunden bott i? Det är ju ÄGARNA som inte tagit ansvar, inte haft koll på sin hund. Det är ju inte Kiras fel alls, klart hunden mår dåligt när den aldrig blir aktiverad och bara står bunden. Finns det något sätt vi kan påverka? Eller polisen lär bara strunta i hur hunden haft det?

Är så otroligt orolig över att det skulle bli avlivning. Skulle bli fruktansvärt förkrossad. Och vad ska vi säga till våra barn om deras vän tas ifrån dom :(

• Birgitta02

Vad ni kan göra är helt enkelt att skriva under ägarbeviset så ni står som ägare. Därefter har du möjlighet att agera, men inte förr. Du kan efter det ta kontakt med den polis som står som handläggare av ärendet och förklara situationen. Polisen är inte intresserade av att avliva husdjur bara för att det så ska vara. Finns omplacering så gör de hellre det eftersom detta är en förstagångshändelse. Och omplacering har ju faktiskt redan skett.

• robinminson
    Birgitta02 skrev 2016-04-26 14:27:16 följande:

Vad ni kan göra är helt enkelt att skriva under ägarbeviset så ni står som ägare. Därefter har du möjlighet att agera, men inte förr. Du kan efter det ta kontakt med den polis som står som handläggare av ärendet och förklara situationen. Polisen är inte intresserade av att avliva husdjur bara för att det så ska vara. Finns omplacering så gör de hellre det eftersom detta är en förstagångshändelse. Och omplacering har ju faktiskt redan skett.

Jo men meningen var ju att vi skulle gjort det igår. Men ägarna vill inte skriva över henne förrens de har fått ett beslut. När det var klart skulle vi betala resten och skriva på papperna. Hon ville inte eftersom att vi då skulle få svara på alla frågor om vad som skett osv... Så då vågade hon inte skriva över henne utan sköt upp det en månad iallafall så får vi se om det är klart då... Men hon själv har varken kontaktat sin granne eller kontaktat den som håller i ärendet.
  • robinminson

Ägaren hörde nyss av sig och sa att hon pratat med polisen i 20min.
    Och såhär skrev hon: Okej.. För det första kunde utredningen ta 1v till 1år. Och då blev jag ireterad och sa så jag ska fästa mig vid en hund i kanske 1år för att sedan avliva henne? Och då sa hon att hade det varit så allvarligt som en avlivning hade det tagit Max 1månad och det har snart gått 2månader sen anmälan kom in. Det som kunde hända va att man fick böter eller ja rättare sagt betala skadestånd. Och att man kan visa polisen att hunden blivit bättre under tiden om det skulle bli något. Men det kan inte ha varit så allvarligt då det tar lång tid och inte ligger i prioitets listan.

• Nippi

Jag hade nog mest varit orolig över att jag nu hade ansvar för en hund som attackerat en annan hund samt en människa. Hade jag varit du hade jag kontaktat ägaren till hunden som blev biten för att verkligen veta. 

• pyssel

Detta har ägarna vetat om länge innan du tog över den och de har förstås sett till att du fäster dig så att de blir av med den. Därför du får så många versioner av "sanningen". Det finns kanske något föreläggande om att den inte får säljas under utredning av den här anmälan (någon annan vet kanske hur sådant funkar..?) och därför gar du nu betalat pengar för en hund du inte äger men som de samtidigt blivit av med. Vill du verkligen ta ansvar för en hund som i löst tillstånd, inte hetsande i andra änden av ett koppel ens, gått till attack på både människa och annan hund?

Alla hästar hemma
Svar på tråden Hund som attackerat annan hund