Hur mycket tid spenderar ni med era bonusbarn?
I min bekantskapskrets verkar det som att jag är väldigt ensam om att spendera mycket tid tillsammans med bonusbarn. De flesta verkar undvika det och tycker att det är jobbigt och påfrestande.
Undrar hur ni andra gör?
Jag och min sambo har ett varsitt barn från tidigare relationer. Våra barn går på samma förskola i en annan kommun där deras andra förälder bor.
När jag slutar tidigt hämtar jag mitt barn så fort som möjligt och det är då en självklarhet att jag hämtar bonus samtidigt. Skulle aldrig kunna hämta bara mitt barn och åka hem så att hennes pappa får åka samma sträcka några timmar senare.
Samma sak när jag börjar senare. Inte sjutton får bonus åka till förskolan tidigt på morgonen för att pappa börjar kl 07 då, utan då börjar båda barnen kl 13:45.
På helgerna vill jag gärna hitta på saker. Tex lekland, utflykter etc. Min sambo är oftast trött och vill vila mycket på helgerna. Men det känns självklart att ta med bonus på aktiviteter och inte bara mitt barn.
Mina vänner tycker att jag är konstig som resonerar så och undrar varför jag inte ser det som ett tillfälle att få egentid med mitt barn. Men sådana tillfällen kommer ändå och om mitt barn får välja följer bonus med på allt. Bonus pappa får en chans att vila på förmiddagen och eftermiddag/kväll blir rolig och mysig för alla.
Min bonusmamma tog alltid med mig när hon gjorde något med sina barn och det hade känts hemskt om jag skulle fått stanna hemma jämt. Och sedan har jag väl tankesättet att alla barn är lika mycket värda och förtjänar kärlek, respekt och omtanke oavsett om det är dina eller mina. Det verkar skilja sig mycket från mina vänner och bekanta som mer tänker mitt är mitt och ditt är ditt.
Skulle själv inte kunna känna mig lycklig och levande i en sådan konstellation och har svårt att se hur barnen kan må gott av det.