• Anonym (Klurigt)

Kattströ eller kattsand, vad använder ni & varför?

Tänker främst på peewee, kan man använda det i en vanlig enkel öppen låda?
    Eller är det mer ekonomiskt att köpa ett peewee-set direkt?

Läst att många föredrar klumpbildande sand & "klumpe" eller "pussi" verkar vara favoriter.

Jag vill förstås ha ett alternativ som inte är tokdyrt, som inte luktar pyton & varken fastnar i tassar eller sprids överallt.

Brukar använda kristallsand men de är inte trevligt då allt ska bytas tillslut.

Har tittat på granngårdens "remiss" men det känns som att peewee är bättre?

• Svar på tråden Kattströ eller kattsand, vad använder ni & varför?
  • Anonym (C)

Jag använder cattia då jag tycker att det är väldigt prisvärt. Det klumpar ganska bra, luktar inte, fastnar inte i tassar. Har tidigare använt everclean men tycker att detta är nästan lika bra. med tanke på priset så är det bättre :)

• Zadre

Använder ICAs egna sand för det är den jag tycker funkar bäst. Dammar inte och klumpar sej bra.

• Fru Anna

Jag använder Peewee, men man behöver ha deras låda för att det ska fungera smidigt.

• Fröken Apelsin

Ska du använda peewee behöver du en speciell låda, men använder du toalätt går en vanlig låda bra. Jag använder själv toalätt, en påse på 20 liter (räcker till fyra lådor) kostar 50 kronor på Coop och 60 kronor på Willy's där jag bor. Jag har en låda på två katter och byter ut allt strö och diskar lådan var femte dag.

Jag använder toalätt för att det är miljövänligt, lätt att bära hem och lättare att sopa upp än kattsand. Det luktar inte förrän lådan behöver bytas och lådan slits inte lika fort som då man använder sand. Avföringen går dssutom att spola ner i toaletten.

• Anonym (Klurigt)
    Fröken Apelsin skrev 2016-04-20 14:44:29 följande:

Ska du använda peewee behöver du en speciell låda, men använder du toalätt går en vanlig låda bra. Jag använder själv toalätt, en påse på 20 liter (räcker till fyra lådor) kostar 50 kronor på Coop och 60 kronor på Willy's där jag bor. Jag har en låda på två katter och byter ut allt strö och diskar lådan var femte dag.

Jag använder toalätt för att det är miljövänligt, lätt att bära hem och lättare att sopa upp än kattsand. Det luktar inte förrän lådan behöver bytas och lådan slits inte lika fort som då man använder sand. Avföringen går dssutom att spola ner i toaletten.

Men visst är toalätt gjort på papper?
    Tänker att träpellets borde lukta godare isf
  • Anonym (Q)

Både jag och min katt avskydde peewee. Det är verkligen inget jag rekommenderar. Det luktade jätteilla, mest pga att min katt ogillade ströet och därför luktade hans kiss illa (katter är speciella....). Du kan ju testa, men som sagt, det är inget jag rekommenderar. Alls. Använder cattia nu, för sand är det enda min katt gillar och den är mest prisvärd.

• Fröken Apelsin
    Anonym (Klurigt) skrev 2016-04-20 14:59:49 följande:

Men visst är toalätt gjort på papper?

Tänker att träpellets borde lukta godare isf

Ja, de är gjort på papper, men det luktar inte.
  • Anonym (Klurigt)

Läst att man ska kunna använda bränslepellets, någon som testat det ist peewee?

Kan ju inte skilja det är ju pressad spån, billigare också....

www.byggmax.se/v%C3%A4rme/pellets-och-ved/pellets-p4552

• Anonym (gah)

Peewee är jättebra om katten trivs med det och nog en av de få kattlådorna med något andrahandsvärde om det inte passar. Eldningspellets kan fungera, funderar själv på det men kört Peewee hittills.

Toalätt är bra också, luktar inte efter man städat. Som sand älskar jag Everclean men det sprids lättare än Peewee. Tips att ha en dörrmatta eller speciell lådmatta under kattlådan :)

Svar på tråden Kattströ eller kattsand, vad använder ni & varför?