• Robi123

Hjälp! är det fel på mig eller mår min 10 veckors bebis dåligt ????

Min lilla flicka (första barnet) vägrar äta. Så fort jag ligger till henne bröstet börjar hon slå med fötterna och trycker bort sig, börjar skrika och gråta. samma sak med flaskmatning då jag kombinerar med ersättning. Det var så ett par dagar sedan och så åt hon några dagar men sen börja det igen. Hon vill sova hela tiden. somnar vid kl 22-23 och kan sova genom hela natten. Jag brukar väcka henne vid 4-5 försöker mata men hon är så sömnig och vägrar äta. så fort hon får mjölk i munnen skriker hon. vill endast ha napp. även om hon vaknar själv så äter hon inte vill oftast ha napp då också. Jag tvångsmatar henne i sömnen ibland kan lyckas få i henne ca: 60 ml. samma sak på dagarna. Det känns ständigt som en kamp och jag mår jätte dåligt. Det har pågått så länge nu att jag undrar om det är mig det är fel på. Hon ökar normalt i vikt men det är

väl för att jag tvingar i henne mjölk. och blöjorna brukar vara blöta. hon har sen en vecka tillbaka börjat hosta lite också. Jag är rädd att hon kanske har öroninflammation eller ont i halsen. Men att hon inte äter har pågått länge så här. Vad ska jag göra? Hur mycket ska en bebis sova? hon sover genom hela natten och flera gånger på dagen. är vaken väldigt lite men när hon är det är hon pigg och glad o kommunicerar gärna. hur många timmar ska bebben vara utan mat? om jag nu ska låta henne själv att styra o inte bli orolig. jag fåt ont i bröstkorgen och är vaken om nätterna för att jag är så orolig. känner mig frånvarande från allt i min vardagliga liv och är ledsen och spänd för min lilla dotter. Jag behöver er hjälp snälla för att jag ska förstå mig själv och henne. Det är mycket mer jag vill skriva men blir för långt så jag väntar på svar. Kan berätta att detta är mitt första barn o jag har ingen erfarenhet o fick henne genom ivf behandling efter flera års väntan. Är 23 år gammal så ung också. Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Hjälp! är det fel på mig eller mår min 10 veckors bebis dåligt ????
  • Anonym (C)

Men du, det verkar vara skitjobbigt att gå och vara så orolig som du verkar.
    Inte för att jag tror att något är fel, utan för att du ska få din oro stillad och kanske lite tips så kanske du skulle ringa bvc eller vårdcentralen idag.
    Det är ju därför är där för att hjälpa dig, första barnet hur ska man kunna veta allt.
    Ta emot deras hjälp så mår förhoppningsvis du och ditt barn lite bättre. 

• Robi123

Tack för ditt svar. Jag har varit på bvc och pratat med dem. Det enda jag får höra är att hon växer som hon ska och inget är fel. Att jag ska försöka lugna ner mig. Jag försöker allt jag kan. provat allt möjligt. Men problemet är att hon växer är för jag ger henne mjölk med tvång eller medans hon sover ibland o det tar hur lång tid som helst . ibland vaknar hon och börjar skrika. Jag vet inte vad som är fel. Ska det vara så här? Jag känner mig så misslyckad :(

• mammatilltretrollsnart

Förstår att du är orolig men tvångsmata inte. Det kan leda till att barnet känner avsky för mat och det kan bli väldigt jobbigt. Fortsätt erbjud men vill hon inte så truga inte om hon visar att hon inte vill äta.
    Så länge bebisen kissar och verkar nöjd för övrigt och sover, så borde det vara som det ska. Kram

• Robi123
    mammatilltretrollsnart skrev 2016-04-20 08:29:17 följande:

Förstår att du är orolig men tvångsmata inte. Det kan leda till att barnet känner avsky för mat och det kan bli väldigt jobbigt. Fortsätt erbjud men vill hon inte så truga inte om hon visar att hon inte vill äta.

Så länge bebisen kissar och verkar nöjd för övrigt och sover, så borde det vara som det ska. Kram

Tack, Jag har börjat prova så sen igår kväll, men jag tycker så hemskt synd om henne. hon visar inte att hon är hungrig. hur ska jag veta det? när jag ser hennes sökreflekser erbjuder jag ammning, hon vrider sig och gråter, samma sak med flaska. Det visar då att hon bara vill ha nappen och vill fortsätta sova.
  • Ellie

Mitt andra barn sov i stort sett dygnet runt tills hon var 3 månader. Hon sov ca 3 timmar i taget och var sedan vaken omkring 1 timma, för att sova 3 timmar till osv. Hon var total motsats till första barnet som aldrig sov.

Låt du ditt barn sova och försök mata när hon är vaken. En del barn vill äta nästan jämt, men vissa äter hellre med några timmars mellanrum. Förut var det ju sagt att man inte skulle mata oftare än var 4e timma. Genereltt helt fel (mina barn har tex ätit minst en gång i timmen i den åldern), men det passar säkert vissa barn.

Prova att låta henne sova så mycket hon vill, inte tvångsmata utan erbjuda, och se hur hon verkar må. Är hon pigg och glad när hon är vaken, samt kissar och går upp i vikt så är allt bra.

• Lowika

">

den här tyckte jag funkade ganska bra på småttisar. Så kanske du förstår bättre vad hon vill

Och tvinga henne inte att äta.
  • Birgitta02

Låt henne sova på natten så länge hon vill. Hon kommer ta igen dagtid det hon förlorar på natten. Det verkar som om är relativt ny i den här världen (någa veckor gammal?). Låt henne just nu sköta sin dygnsrytm själv och även sin hunger. Det kommer regleras så småningom.

Min egen dotter sov hela natten från det hon var tre veckor gammal. Hon nöjde sig med napp när hon inte var hungrig. Så sluta tvångsmata och låt henne äta när hon vill. Du ska se att det ordnar sig. Det är nog bara du som är en nojig förstagångsmamma. Inget fel i det alls!

Svar på tråden Hjälp! är det fel på mig eller mår min 10 veckors bebis dåligt ????