• Mickan84

3 små äggblåsor vid 10 dagars menopur, läkaren tycker vi ska ge upp

Hej,

Efter injicerat menopur 300ie 5 dagar fanns endast 3 äggblåsor 4, 5 och 6 mm på Ul.
    Ökade dosen 375ie och dag 10 var det inte fler och de hade bara växt 1 mm
    5, 6, 7 mm.
    Sista Ul nu på torsdag (dag 13) och kommer antagligen inte leda till ngt äggutplock. Detta är vårt första försök med IVF, har chokladcystor på båda äggstockarna, 32 år och AMh 1,1. Har en dotter på naturlig väg som är 3,5år

Nu säger läkaren att vi kan ge upp detta med IVF. Jag har frågat om man inte kan stimulera med Gonal F el kombinera den med menopur som jag läst gett bra resultat men han säger att det inte är lönt. "Svarar man såhär dåligt gör det ingen skillnad att byta läkemedel".

Jag förstår ingenting. Ska vi ge upp innan vi ens börjat? Är chockad att det blev såhär. Någon med råd eller i samma situation?

• Svar på tråden 3 små äggblåsor vid 10 dagars menopur, läkaren tycker vi ska ge upp
  • Wish

Tyvärr kan jag inte komma med nå bra råd. Utan bara säga att jag lider med dig. Jag var med om precis samma sak i höstas. Första ivf försöket fick vi EN någorlunda äggblåsa. Tyvärr inga ägg. Jag vägrade känna mig besegrad så vi.provade en gång till. Tyvärr svarade inte min kropp alls trots högsta menopurdosen båda försöken. Så nu står vi i kö för äggdonation.

Jag är 30 år och har två barn sedan tidigare. 7 resp 6 år. Trots min låga Amh har jag varit gravid två ggr sedan 2014 av eget försök. Men de har slutat i missfall båda ggr.

Det enda rådet jag kan ge dig är att om ni känner för att försöka en gång till så se till att ni får göra det. Låt inte läkarna bestämma. Det kan gå! Om inte annat så vet ju du att du har försökt med allt. Så du inte ångrar något.

Lycka till!

• Mickan84

Tack för ditt svar Wish!

Sättet läkaren förmedlade det hela på gjorde mig förvivlad. Visste inte att detta kunde hända.

Jag ska på sista UL idag men har inga stora förhoppningar. Får se om vi går direkt till ÄD. Vart står ni i kö? Jag funderar på att söka mig utomlands, tjeckien.

• HelloKik
    Mickan84 skrev 2016-04-19 17:19:18 följande:

Hej,

Efter injicerat menopur 300ie 5 dagar fanns endast 3 äggblåsor 4, 5 och 6 mm på Ul.
    Ökade dosen 375ie och dag 10 var det inte fler och de hade bara växt 1 mm
    5, 6, 7 mm.
    Sista Ul nu på torsdag (dag 13) och kommer antagligen inte leda till ngt äggutplock. Detta är vårt första försök med IVF, har chokladcystor på båda äggstockarna, 32 år och AMh 1,1. Har en dotter på naturlig väg som är 3,5år

Nu säger läkaren att vi kan ge upp detta med IVF. Jag har frågat om man inte kan stimulera med Gonal F el kombinera den med menopur som jag läst gett bra resultat men han säger att det inte är lönt. "Svarar man såhär dåligt gör det ingen skillnad att byta läkemedel".

Jag förstår ingenting. Ska vi ge upp innan vi ens börjat? Är chockad att det blev såhär. Någon med råd eller i samma situation?

Ojdå vad snabbt de slutar försöka. Jag var svårstimulerad fast högt AMH. Försökte med menopur tre gånger, hände inget alls, bytte till gonal f och ketchupeffekten!
    Lade även till akupunktur som komplement.
    Hoppas de lyssnar bättre på dig!
  • Wish
    Mickan84 skrev 2016-04-21 07:55:26 följande:

Tack för ditt svar Wish!

Sättet läkaren förmedlade det hela på gjorde mig förvivlad. Visste inte att detta kunde hända.

Jag ska på sista UL idag men har inga stora förhoppningar. Får se om vi går direkt till ÄD. Vart står ni i kö? Jag funderar på att söka mig utomlands, tjeckien.

Vi står i kö i Uppsala. Men under tiden har vi planer på att göra en donation utomlands. Skulle iväg nu i april och då blev jag gravid ändå! Slutade dock i missfall så nu.är vi på ruta ett igen!

Jag håller tummar och tår att det går bra för dig idag. Och gör det inte det, och om du orkar så kanske det kan vara värt att byta medicin? Jag gjorde aldrig det men har hört flera som har lyckats få äggblåsor med Gonal- F. Oavsett...Så.få läkarna att göra det NI vill. Det är er kropp och ert blivande barn det handlar om.
  • Regnbågsdröm

Hur kan läkaren säga att ni ska ge upp? Du har ju fortfarande chans att reglera/öka dosen rätt rejält. Du tar ju inte maxdos ens? Jag hade också 3 miniblåsor på första UL vårt första försök. Och de hade växt typ exakt lika lite som dina vid andra ultraljudet. Sedan maxade de dosen sista dagarna, totalt typ två veckors sprutor, sen plockade de 7 ägg. 4 mogna. Visserligen fick vi ingen insättning, då de inte delade sig rätt sen. Så de konstaterande att gonal-f inte är en bra spruta för mig. Har fått menopur maxdos från dag 1 de andra två försöken sen. Är man svårstimulerad så är man. Det måste läkarna vara medvetna om också att det finns folk som är. Stort lycka till! Känner igen mig i dig.

• Regnbågsdröm

Mina äggblåsor var förresten ännu mindre vid första ultraljudet. 3 mm. Andra 7 mm. Tredje så pass stora att det blev dags för plock. Jag hoppas inte de gett upp dig redan. Hoppas du är inne här så man får veta hur det har gått?

• amandawic

Nu var det ett tag sedan du gjorde det här inlägget, men ville ändå dela med mig av hur det gick med min första ivf.
    Jag har också problem med mina äggledare. Har opererat bort den ena och har den andra ihopväxt med mina tarmar. Helt igentäppt där alltså och massa sammanväxtningar.
    Under första försöket var det endast två äggblåsor som växte till sig, läkaren ville först avbryta men sen bestämdes det att vi skulle köra äggplock ändå. Fick ut ett ägg, som blev befruktat och tillbakasatt men ingen graviditet. Det kändes hopplöst då, men det var ju bara att ta nya tag. Dosen Puregon höjdes från 125 till 300. På första ul under andra omgången hade jag hur många äggblåsor som helst. 16 ägg vid äggplock, 12 befruktade, ett tillbaks till mig och två till frysen.
    Blev gravid på detta försöket som tyvärr slutade med missfall i vecka 6. Nu ska jag få tillbaks en liten eskimå på fredag om allt går som det ska :)

Mitt råd till dig är att byta klinik! Vad är det för läkare som säger att det inte är lönt om man svarar sådär första gången? Första gången är ju alltid ett "testförsök" och många behöver fler behandlingar för att lyckas.

Svar på tråden 3 små äggblåsor vid 10 dagars menopur, läkaren tycker vi ska ge upp