• Anonym (Kompis)

20årig alkoholist - hur lever man istället?

Hej, skulle behöva lite hjälp att hjälpa en kompis. 

Kompisen i fråga är 20 år gammal, fyller 21. Hon har alltid mått psykiskt dåligt, och lider förmodligen av bipolaritet typ 2 (svensk psykvård, vem vet?). Och hon är alkoholist. Går ut som minst 4 dagar i veckan, ibland alla dagar i veckan, mellan utgångarna dricker hon på dagarna för att "känna sig normal". Hon har brutit armen, brutit foten, slagit ut framtänderna, tappat bort nycklar, mobil och plånbok ett antal gånger osv. på fyllan. Hon sover knappt, mår illa när hon äter. 

Hon har varit väldigt festglad så länge jag känt henne, sen vi var 15-16 år. Men det har totalt spårat ur, framförallt nu när hon bor i egen lägenhet utan någon annan som kan säga åt henne och dricker även på dagarna. Hon har otroligt mycket kompisar, en för varje dag i veckan att gå ut med, som hon beskriver det. 

Natten fredag-lördag bröt hon foten på fyllan, och fick något wake-up call. Jag åkte och hämtade henne hem till mig där hon spenderade hela lördagen. Hon erkände för sig själv att hon var alkoholist, men känner att hon vill ju ändå inte leva, så vad spelar det för roll? Hon led av vad jag misstänker var någon form av abstinensbesvär när hon var här, då hon inte drack den dagen efter att ha druckit mer intensivt än nånsin de senaste veckorna, och skakade okontrollerat hela natten, kände sig yr och mådde illa.

Hon ser festandet och alkoholen som hela sitt liv, hon har som sagt väldigt många vänner som bara är till för festande. Hon vet inte hur man lever ett annat liv, och det gör inte jag heller. Hon vill ju egentligen inte ens leva alls, och tror inte att hon kan bli en annan bättre person, för hon har ju alltid hatat livet. Hon har aldrig haft ett jobb och tror inte hon skulle klara det.

Min fråga är: Vad kan jag säga till henne att hon kan göra med sitt liv och fritid om hon inte dricker? Hur kan man som 20-åring leva ett roligt och meningsfullt liv utan fest, alkohol och det medföljande sociala nätverket exklusivt kopplat till det?

Jag själv dricker inte särskilt mycket, men jag å andra sidan är jag, precis som hon, psykiskt sjuk (unipolär dock) och trots 'friskt' skov just nu väldigt uttråkad med mitt liv. Så kanske detta är en fråga åt oss båda.

• Svar på tråden 20årig alkoholist - hur lever man istället?
  • glutten

Det är superbra att du tar hand om din vän. Fortsätt bry dig och gör det du kan! MEN dessa problem kan inte du lösa. Hon behöver professionell hjälp, omgående.

• Carambolan

Det bästa tror jag ärligt talat är att skaffa nya vänner som inte primärt umgås kring alkohol. Det finns gott om 20-åringar som inte ser det som normalt att festa 4 dagar i veckan, eller ens en gång varje helg. Hon måste bryta med alkoholgrupptrycket för att minska risken för återfall.

• Fröken Apelsin

Jag skulle säga att även du har alkoholproblem om du inte vet hur man lever ett bra liv utan alkohol. Att du har alkoholproblem betyder inte att du är alkoholist, men det är ett varningstecken.

Dricker man inte/dricker lite, skaffar man oftast kompisar med liknande vanor. Då jag var 20 år åt jag middag med tjej gänget hemma hos någon, vi hade filmkvällar, gick ut och åt, gick på bio, på museum, var på stranden på somrarna, jag tränade med en kompis två gånger i veckan. Jag var föreningsaktiv i nykterhetsrörelsen och hittade på en hel del grejer med dem. Det fanns hela tiden saker att göra.

• Anonym (Kompis)
    Carambolan skrev 2016-04-17 19:04:45 följande:

Det bästa tror jag ärligt talat är att skaffa nya vänner som inte primärt umgås kring alkohol. Det finns gott om 20-åringar som inte ser det som normalt att festa 4 dagar i veckan, eller ens en gång varje helg. Hon måste bryta med alkoholgrupptrycket för att minska risken för återfall.

Jag tror också det. Åh, hur ska jag lyckas övertala henne att se det
  • Anonym (Kompis)
    Fröken Apelsin skrev 2016-04-18 01:14:59 följande:

Jag skulle säga att även du har alkoholproblem om du inte vet hur man lever ett bra liv utan alkohol. Att du har alkoholproblem betyder inte att du är alkoholist, men det är ett varningstecken.

Dricker man inte/dricker lite, skaffar man oftast kompisar med liknande vanor. Då jag var 20 år åt jag middag med tjej gänget hemma hos någon, vi hade filmkvällar, gick ut och åt, gick på bio, på museum, var på stranden på somrarna, jag tränade med en kompis två gånger i veckan. Jag var föreningsaktiv i nykterhetsrörelsen och hittade på en hel del grejer med dem. Det fanns hela tiden saker att göra.

Problem har jag absolut, stora problem med att se livet värt att leva i överlag, mer än jag kan förklara här, men dricker alkohol gör jag typ en gång i kvartalet.

Men supertack för ditt svar! Många saker jag inte ens tänkt på, som museum och hemmamiddagar (bra fantasi här alltså...). Kan ju försöka få henne att följa med ut och springa också. Vi har ju inget gäng liksom, som det är nu (om hon säger upp kontakten med hennes festarvänner som jag tror hon behöver göra) har vi nästan bara varandra, men det ska nog bli bra ändå. Vi kan samla de få strökompisar vi har och tvinga fram ett gäng, haha. 

Svar på tråden 20årig alkoholist - hur lever man istället?