• Anonym (Styvmamma)

Frågor om arv..

Vi har tre barn i vår familj varav ett är makens sedan innan. Vi har ju förstått att styvsonen kommer få ut sitt arv direkt om maken dör. Så vi har tagit ut varsin livförsäkring där jag är förmånstagare på makens och maken är förmånstagare på min. Vi har inte skrivit testamente.

Några frågor.

1. Kan styvsonen kräva en del av livförsäkringspengarna om maken dör?

2. Om jag dör först har jag förstått att maken får allt och våra barn sen får dela på de som är kvar efter att maken dör, men delas det då lika på alla tre barnen eller får styvsonen bara sin arvslott,(16-17%) som han fått om det var maken som dött först, och våra gemensamma sen dela på resten?

3. Vi har funderat på att skaffa sådan försäkring som tar bort halva lånet om en av oss dör, är arvet baserat på innan eller efter lånen "försvinner"?

• Svar på tråden Frågor om arv..
  • Anonym (K)

1. Beror på vem ni skrivit som förmånstagare i försäkringen. En kompis till mig fick inte ett öre när sambon dig eftersom de glömt att skriva in varandra. Istället fick hans föräldrar pengarna för de var släkt.

• Anonym (Läste)

Jag läste någonstans (minns ej var) att om du går bort först så får ju maken allt. Men sen när han går bort delas arvet i två delar. Ena delen (din) delas på era gemensamma och andra halvan delas på alla barnen (gemensamma och pappans)

Har ingen aning om det är så, men låter ju rättvist.

Vi är gifta, har livförsäkring för lånen oxh ett testamente där vi ärver varandra. Banken lät oss inte ta lån annars... sa att jag inte ska hamna på gatan med våra gemensamma om maken dör. Då var vi bara sambos. Men skrev om det igen när vi gift oss.

• Anonym (Vis)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-04-17 15:25:10 följande:

Vi har tre barn i vår familj varav ett är makens sedan innan. Vi har ju förstått att styvsonen kommer få ut sitt arv direkt om maken dör. Så vi har tagit ut varsin livförsäkring där jag är förmånstagare på makens och maken är förmånstagare på min. Vi har inte skrivit testamente.

Några frågor.

2. Om jag dör först har jag förstått att maken får allt och våra barn sen får dela på de som är kvar efter att maken dör, men delas det då lika på alla tre barnen eller får styvsonen bara sin arvslott,(16-17%) som han fått om det var maken som dött först, och våra gemensamma sen dela på resten?

3. Vi har funderat på att skaffa sådan försäkring som tar bort halva lånet om en av oss dör, är arvet baserat på innan eller efter lånen "försvinner"?

Hej på fråga 2 så ja hans särkullbarn ärver bara pappas del som om han hade fått det direkt. På fråga 3 skaffa INTE låneskydd!!!! Man kan inte skriva någon förmånstagare på dessa å Då ökar ni delen som du måste lösa ut hans barn med.
  • Anonym (Vis)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-04-17 15:25:10 följande:

Några frågor.

Ang fråga 1 måste ni givetvis sätta varandra som förmånstagare på. För det mesta brukar make/a/sambo vara nr 1 som förmånstagare och barn som nr 2 om inte första finns. Men kolla över så att det verkligen är så eller att man aktivt måste välja varandra.
Svar på tråden Frågor om arv..