Hjälp ang fosterdiagnostik
Hej!
Jag har sedan tidigare en frisk och glad femåring och är nu gravid i v. 9. Jag är 42 år gammal och av den anledningen pratade BM med mig om att skippa kub och gå direkt på moderkaksprov eller fostervattenprov. Med min dotter gjorde jag kub och fick höra att jag hade värden som en 18-åring (jag var ju 36 när jag var gravid med henne), så inga mer prov gjordes.
Nu velar jag... Om jag gör moderkaksprov är risken för missfall något högre än för fvp, och det finns några procents risk att man ändå inte får de resultat man behöver (och man erbjuds då uppföljning med fvp vilket blir en dubbel risk för missfall då).
Om fvp väljs måste man först ha gått 16 fullgångna veckor och testsvaren tar tre veckor att få. Då är jag ju halvvägs genom graviditeten innan jag får besked om det finns anledning att bryta graviditetetn, och det skrämmer mig.
Jag har en släkting som gjort fvp och hon ville då göra kub innan för att få ett tidigare, om än inte lika fullständigt besked. Problemet då var att hon då fick göra det i privat regi, eftersom vården bara erbjuder fvp och att den ändå är "fulltäckande" då.
Hur har ni gjort? Har någon erfarenheter? Är jätterädd för missfall då jag längtat efter ett barn till, och ett syskon till min dotter. Känns ju verkligen som att denna graviditet är min sista chans med tanke på åldern, så även en liten missfallsrisk skrämmer mig.