Stava och skriva rätt
Jag tycker det är viktigt att man stavar och skriver rätt, speciellt när man skriver brev och mail i jobbet och arbeten i skolan. Jag brukar oftast inte påpeka om jag ser att nån skrivit fel, om jag inte vet att personen kan ta det bra. ("Tack, vad bra att du såg mitt stavfel, jag ska ändra så det blir rätt.") För tyvärr har jag blivit dåligt bemött när jag väl sagt något. Att stava rätt och inte särskriva är absolut inte viktigt och folk fattar ändå. Detta har jag fått till svar av arbetsledare och chefer som har daglig kontakt med kunder och medarbetare. Jag tänker bara att vad ger det för intryck om arbetsledaren skriver som en kratta och ska kommunicera via brev eller mail med en kund?
De flesta av oss bryr oss ju om att vara fint klädda, kanske använda lite smink och vara fina i håret just för att göra ett gott intryck. Detsamma gäller ju språket, både det talade och skrivna, det tycker i alla fall jag. Det spelar ingen roll hur fin och fräsch du är om du svär och är högljudd och/eller har ett dåligt skriftspråk... det drar ner hela intrycket. Då är det trevligare med en person som har ett vårdat tal och skriver bra, men kanske bara ser okej ut till det yttre.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-14 10:04
När jag har påpekat nåt stavfel har personen VERKLIGEN gått i taket för detta, och ifrågasätter MIG om det VERKLIGEN är så VIKTIGT med hur man skriver. Ja, jag tycker ju det, men kräver inte att alla andra ska tycka det. Måste man gå i taket för det? Ska det vara så svårt att bara tacka för att man påpekar felet och rätta till?