• Bettieboop

kattaggresiv hund-lös på tomten med staket?

Hej!
    Om vi bygger staket runt om huset (typ som det på bilden), vad tycker ni då om att ha en en hund lös trots att den troligen skulle döda en katt om den kom in på tomten?
    Lina har vi provat flera, men de går sönder så får alternativt då bli kedja - vilket jag hatar.
    Jag vill ju såklart att min hund ska få vara lös i sin trädgård med samtidigt så känns det som ett solklart nej då hon är som är.
    Hon har aldrig bitit en katt då hon aldrig har kommit så nära, men jag tror till 100% att hon skulle döda den.

Kan ju lägga till att hon bara skulle vara ute då vi med är det, inte ensam.

Min sambo säger nej till detta.
    Vi tog över henne när hon var 1,5 år och då var det för sent för hennes beteende är väldigt inbitet och det går inte att få kontakt med henne om hon ser en katt/kanin/ekorre.

• Svar på tråden kattaggresiv hund-lös på tomten med staket?
  • Drottningen70

Så länge hunden inte kan komma ut ...

• Bettieboop
    Drottningen70 skrev 2016-04-13 22:38:54 följande:

Så länge hunden inte kan komma ut ...

Är med rädd att katterna kommer in?
  • Drottningen70
    Bettieboop skrev 2016-04-13 22:42:25 följande:

Är med rädd att katterna kommer in?

Fast det är ändå upp till kattägarna att hålla kontroll på dem...
  • Dexter dot com

Jag är kluven i frågan......egentligen tycker jag ju att om ni tar erat ansvar och hägnar in ordentligt så måste ju er hund få springa lös samtidigt som jag tycker det är förskräckligt om den biter ihjäl en katt. Ett alternativ är ju att ha munkorg på henne ute tills ni ser hur hon reagerar på katter på tomten. Finns bra, bekväma gallerkorgar där hunden kan öppna munnen helt normalt och dricka vatten. 

Sen är det inte alls säkert att hon skulle skada katten. Har haft flera rabiata hundar på besök som varit helt blockerade vid åsynen av en katt när dom gått i koppel men inte alls visat några aggressiva tendenser lösa på min tomt med munkorg ihop med mina katter. Men självklart ska ni agera som om hunden är kapabel till kattmord.

• Ramborg

Jag har katt som går ute, men jag tycker ändå att ni skulle kunna ha hunden ute bakom det där staketet. (om den inte kan ta sig ut såklart).

Jag resonerar som så, att jag tar en risk när jag släpper ut katten. Jag bedömer att risken är värd att ta jämfört med vad utelivet ger katten. Men hon måste ta vara på sig själv när hon är ute, jag kan inte skydda henne. Om hon går in på en främmande tomt får hon själv kolla så där inte finns en folkilsken hund. Hon kan springa, och hon kan klättra i träd, och det får vara bra så.

Jag skulle bli förfärligt ledsen om hon försvann. Men jag begär inte att världen anpassar sig hur mycket som helst.

42.
  • Bibbidi

Finns det verkligen inte den minsta chans att hunden skulle kunna hoppa över staketet? Jag tänker såhär - om ni är så säkra på att hunden skulle attackera en katt, då finns det en chans att den även skulle kunna attackera ett barn. 

Barn går också som de vill, de ska "bara" hämta en boll som kommit in på grannens tomt osv. 

Jag lutar mot nej i den här  frågan.
    Men om ni har den ute så ha munkorg, eftersom den är så aggressiv. Alltid munkorg utomhus. Ifall det kommer ett barn eller så.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi

Sen tror jag inte att det är försent att ändra hennes beteende. Se bara på Cesar Milan (eller hur han stavar), går att träna hundar som är flera år gamla.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bettieboop
    Bibbidi skrev 2016-04-16 11:12:47 följande:

Sen tror jag inte att det är försent att ändra hennes beteende. Se bara på Cesar Milan (eller hur han stavar), går att träna hundar som är flera år gamla.

? Bibbidi-Bobbidi-Boo ?
    Nu har vi inte Cesar Milan här och varit hos flera hundtränare som säger att det aldrig kommer gå.
    Självklart så biter hon INTE barn, hundar, cyklister mm.
Svar på tråden kattaggresiv hund-lös på tomten med staket?