• Tribute

Magträning pågår - Hjälp!

Känner mig helt borttappad just nu gällande matträningen med min son och behöver hjälp. Frågor finns på slutet av tråden, men skriver lite information som kan vara relevant.

Sonen är 10 månader men är född i vecka 28, han räknas därför som 7 månader. Mjölkproteinallergiker.

Så här ser en normal dag ut:

Frukost: Havregröt med lite äppelmos iblandat.

Mellanmål: Fruktpuré (undviker förstoppande frukt)

Lunch: Barnmat, olika sorter.

Middag: Barnmat, olika sorter

Kvällsmål: Havregröt med lite äppelmos iblandat.

Det går segt att få i honom barnmat, han äter långsamt, spottar ut en del och vi får hittills mata med ersättning efteråt nästan varje gång. Gröt och frukt går bra.

Han bajsar mycket oftare, flera gånger per dag mot en gång varannan dag med enbart ersättning. Det kan bero på att vi blandar äppelmos i gröten och bara ger honom fruktpuréer som är lätt laxerande (Kiwi, äpple, päron och dylikt). Han har haft så mycket problem med magen (omogen och allergisk mot mjölkprotein) så jag är nervös.

Nu till frågorna:

1. Har ni något tips för att få i honom vatten? Har köpt en lära dricka-mugg men den tuggar han bara på. Han får alltså inte ut något vatten eftersom han inte suger. Från MAM-flaska får han ut för mycket vatten så att det rinner ut ur munnen. Jag vet alltså inte om han får i sig något alls och han kissar mindre.

2. Ska vi ge vatten under måltiderna eller endast efter?

3. Att han bajsar oftare och fastare bör väl ses som ett bra tecken? Kan vi fortsätta ge gröt lika ofta (2 ggr/dag)? Kan vi till och med prova lägga till en liten portion gröt eller välling vid behov?

4. Ska vi fortsätta tilläggsmata med ersättning eller ska vi försöka mata oftare med endast puréad mat, gröt, välling och frukt?

5. Min sambo matade honom med Sempers "Lasagne" idag. Han gav inte upp utan fick sonen att äta hela burken, men det tog 45 minuter. Bör man avbryta innan och ge ersättning för att inte bygga upp en aversion mot mat eller är det rätt att låta det ta tid?

6. Jag läste på förpackningarna. Ersättningen som han åt fem ggr per dag fram till nyligen gav honom mer kalorier än barnmat, gröten och frukten. Spelar det någon roll?

7. Täcker våra måltider dagsbehovet om vi räknar att det gäller stora burkar från Semper (eller motsvarande mängd) då det är fruktpuré och barnmat?

8. Har ni något annat tips?

Stort tack på förhand. Även om du bara kan svara på vissa frågor så vore det välkommet!

• Svar på tråden Magträning pågår - Hjälp!
  • Alexi

Jag vill bara säga, stressa inte med maten! Vår son tog lång tid på sig att börja äta ordentligt, han var nog runt 9-10 månader (och då är han född BF+10). Det gör liksom ingenting. Ersättning och amning är fullgod mat minst första året.

Har ni läst på om BLW? Det kan vara ett sätt att upptäcka smaker och matglädje istället för allt mosat.

• mammalovis

1. Vad använder ni för nappstorlek? Det finns ju fyra olika till flaskorna. Kanske går det använda mindre hål. Sedan kan man ju smaksätta vattnet med t ex apelsin. Med första barnet vet jag att vissa hällde i lite fruktjuice från barnhyllan, kanske inte det bästa, men det går ju minska ner.

2. Kör ni på burkmat innehåller den ju mer vätska i sig än hemlagad. Testa er fram!

3. Som jag minns det skulle man ge mjölmat max 3 gånger per dag för att få plats med riktig mat.

4. Jag tycker det låter som normal matordning, möjligen ett mellanmål på eftermiddagen. Jag har ammat mina barn det de velat ha i övrigt, så det borde väl vara okej med ersättning också. Till mellanmål har vi gett babysmörgås m leverpastej, i början smörgåsrån för att lära sig munmotoriken.

5. Jag skulle inte tvinga ett barn som inte gapar eller visar hunger på annat vis, men det är så vår son fungerar. Ni känner ert barn bäst. Vår son kräks om det blir för mycket mat.

6. Om barnet följer sin kurva och får mat när det visar hunger, så skulle jag inte oroa mig. Jag antar att han ätit olika mycket olika gånger redan tidigare. Ammade barn äter inte efter klockan, så det kan bli många gånger till. Vår tredje barn är 6 månader. Vissa gånger slukar han maten, andra är han mer skeptisk. Det jag läst är att man kan vinna på att variera maten med nya smaker

7. Kolla om frukten innehåller fruktjuice, då är det mer fruktsocker i.

8. Läs boken Smakäventyret av Anna Fernholm, så får du lite näringslära på köpet. Vi har inte frångått industrigröten trots att den kritiseras starkt. ettsotareblod.se heter hennes blogg där vissa saker står.

Svar på tråden Magträning pågår - Hjälp!