Beteendeproblem katt
Jag har två katter hemma, 13,5 år gamla. Har haft dem sedan de var 5 v, då jag tog hand om en kattmamma och hennes 5 ungar som låg ute och frös på vintern.
Katterna har fått mycket uppmärksamhet, kärlek och tid under alla år.
Jag har gjort mitt bästa för att de ska ha ett bra liv, de har t ex eget rum i vårt hus, för att vi har extra rum så är det bra att de kan ha sina kattgrejer och klösmöbel där, samt lådor. Vi har flera lådor, som rensas och tvättas ofta. De får bra mat från veterinär. De är försäkrade, id-märkta, vi åker till veterinär om vi ser något som de behöver behandling för. De får vistas ute när de vill under vår/sommar/höst. Kort sagt så tror jag de har haft ett bra liv, även om de nog inte håller med just nu
För 5 mån sedan blev jag mamma till tvillingar. Vilket har gjort att jag inte har möjlighet att ge katterna samma tid och uppmärksamhet. Omvårdnadsmässigt är det detsamma, mat, lådor etc... men tiden jag ger dem med klappar och så, har minskat ganska mycket...
De har nu börjat att markera genom att baja på fel ställen. Favoritstället de använder som låda är min fåtölj där jag matar mina bebisar
Vilket gör att jag varje dag i princip måste byta överdrag, lägger ut dubbla överdrag, typ filtar/handdukar varje dag, så att inte fåtöljen ska bli förstörd.
Självklart ser jag att mina små kissar mår sämre nu, orsaken är förstås uppenbar.
Jag försöker ge dem lite mer tid nu, när bebisar sover, men det är ändå långtifrån som förr...
Men frågan är vad man gör? ska jag överväga att omplacera dem? kanske svårt, även om jag vet att de kan leva till de är 30. Min make har en "enkel lösning" och det är att avliva dem
vilket han givetvis inte får besluta om. Jag är helt emot att avliva 2 i övrigt friska katter.
Men tar tacksamt emot råd från er som är djurvänner! vad hade du gjort i denna situation?