• Anonym (Ts)

Pappans nya ger dottern allt hon pekar på!

Har en 10 årig dotter.

Jag och pappan lever åtskilda sen många år tillbaka. Jag har en ny och biopappan har en flickvän sen ca 1 år tillbaka.

Dottern tycker jättemycket om pappans tjej och tvärtom verkar det som.

Mitt "problem" är kanske löjligt... Men

Pappans flickvän ger dottern saker och presenter nästan varje gång hon träffar dottern.

Kläder, smycken, leksaker, biobiljetter m.m. Det här är naturligtvis jättegulligt och fint men jag känner mig lite smått irriterad. Förklaring till det är just att jag vill och försöker lära min dotter att man inte kan bli serverad allt på ett guldfat genom att få massa saker varje vecka.

Självklart ger jag också dottern presenter och saker då och då men upplever att det är för mycket av pappans tjej helt enkelt.

Man kan visa att man tycker om någon utan att behöva ge massa presenter varje helg när man träffas.

Hur kan jag lägga fram det utan att det missuppfattas?

• Svar på tråden Pappans nya ger dottern allt hon pekar på!
  • Anonym (Ines)

Jag vet faktiskt inte om du kan lägga fram det alls, det beror ju mycket på vilken relation du har till pappan o hur du tror att han ser på det. Hans nya flickvän har ju liksom inte gjort något egentligt fel. Hon har inte slagit eller varit elak mot dottern, varit berusad eller påverkad av någon annan olämplig substans i hennes närhet.

Jag tror det blir svårt att som separerad förälder komma in och försöka detaljstyra vilket slags relation den andra förälderns nya partner har till ens barn.

Därmed inte sagt att jag inte förstår dig. Jag har precis samma åsikt som du när det gäller barn och prylar. Hade jag varit i din situation hade jag känt precis som du. Men ja, jag tycker nog ändå att man får bita ihop och spara eventuella ingripanden tills det verkligen händer något som kräver att man säger ifrån. Och det gör det förhoppningsvis aldrig.

• Anonym (-)

Jag hade påpekat det. Hur vet jag inte, men jag hade på något sätt försökt få fram att det är opassande. För det är det.

• Anonym (J LO)

Deras umgänge och du kan inte bestämma något....

Men det är ju klart och tydligt att hon köper dottern med presenter

• Anonym (Lina)

Jag hade pratat med pappan om det. Det stämmer inte alls med mina värderingar och inte barnens pappa heller. 

• Anonym (Wildrat)

Bara fortsätt uppfostra dottern. Prata om hur, varför och vad det gör med en om man får presenter hela tiden och hur man gillar mån och får nån att gilla dem. Reflektera över presentgivande och tagande helt enkelt.

• BioBonus

Min fd man gjorde/gör likadant. Och även om jag inte tycker om det, så har jag inte lagt mig i.

Och nu, med facit i hand och barn som blivit vuxna, så ser jag att mina predikningar om att rätta munnen efter matsäcken, lyckan i att få spara ihop till saker själv etc etc har gått in. De tar inte allt för givet, de uppskattar även de små gesterna i livet och inser att kärlek har inte med gåvor att göra.
    De ser att deras pappa överkompenserade dem för att han hade dåligt samvete och de försöker numera tala om för honom att det behöver han inte ha. 

Så det behöver inte påverka din dotter alltför mycket, om du (utan att snacka skit om bonusmammans sätt att göra) ger henne dina värderingar och din syn på det här.

• Anonym (Anna)

Det är det här som är problemet med svartsjuka biomammor!

Aldrig gör man rätt enligt er!!

Hade pappans tjej aldrig gett din dotter något hade du startat en tråd och klagat över det!

Skärp dig! Se det som något positivt och bra att pappans tjej tycker om din dotter och vill lägga sina pengar på ditt barn.

• Anonym (Z)

Är inget du ska bry dig i . Det klingar svartsjuka här .

• Harmagedon

Det är ett tillfälle för din dotter att lära sig att människor är olika. Lika värdefullt att lära sig som pengars värde. Så låt det bara vara.

Svar på tråden Pappans nya ger dottern allt hon pekar på!