• natalyw

Vinglig katt

Hej, hoppas verkligen någon har svar eller att jag kan bolla tankar med någon!

Baloo (katt, brittisk korthår), 10 år, opererade bort HÖGER höftkula 2008 pga fall. Jag tog över honom för ca 3 år sedan från en familjemedlem, han har alltid varit en olycksfågel, men nu börjar jag bli riktigt orolig..

För ett par månader sedan så fick han svårt att hoppa upp på bord osv, han tog verkligen sats och ibland misslyckades han. Vi tog röntgenbilder, gick på rehab för att få upp muskulaturen vid höger höft, och veterinären konstaterade även att "höger höft gör det lite svårare för honom, han har artros i båda höfterna, ge metacam livet ut".

Ok tänkte jag och försökte ge minimalt med metacam de stunder han kändes bra. Sen har det sakta men säkert blivit VÄRRE, gått väldigt fort senaste månaden. Varit hos veterinären 3 ggr på två månader som inte vet vad det är, han kan knappt hoppa längre, och är han uppe på köksbordet/i sängen så kan han ramla ner, han vinglar fram och tillbaka med "bakvagnen" så att han ramlar omkull i vartannat steg. Han verkar verkligen inte ha ont! Han äter, går på lådan, gosar & busar. Röntgenbilder från i lördags visar inga trasiga diskar i ryggen, och blodprov från i mars-besöket visar endast något förhöjda njurvärden (=vi har nu special kost).

Nu vill veterinären att vi ska åka till Albano djursjukhus i Danderyd för en MR-röntgen. "Det kan ju va någon nervskada", jaha, vad gör man åt det då? Går det att göra något? Någon som varit med om liknande? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-11 12:51
    Att tillägga så hänger svansen oftast nu också, förutom när man klappar honom då står den upp! Den har alltid stått rakt upp annars, men nu hänger den o så en liten böj med tippen. "Det är vanligt" sa veterinären, och han hade känsel i svansen för hon nöp honom och kollade det.
  • Svar på tråden Vinglig katt
  • Långbenopluto

Kan det ha blivit värre för att du har gett mindre av medicinen?

Han verkar inte ha ett bra liv.. kanske dags att få somna in?

• natalyw
    Snövits skrev 2016-04-11 07:34:33 följande:

Kan det ha blivit värre för att du har gett mindre av medicinen?

Han verkar inte ha ett bra liv.. kanske dags att få somna in?[/

[quote=76523160][quote-nick]Snövits skrev 2016-04-11 07:34:33 följande:[/quote-nick]Kan det ha blivit värre för att du har gett mindre av medicinen?

Han verkar inte ha ett bra liv.. kanske dags att få somna in?

Nae asså veterinären sa att de är bra om han klarar sig på låg dos, och det var bra "då o då". Han väger 5kg o fick för 5kg först, sen fick han för 3kg rätt länge och det kändes stabilt. Men så nu bara ballar bakdelen ur och är helt ur balans Jaa men vill ju att någon ska säga vad det kan vara, vad man kan göra och även "säga att det kanske är bäst att somna in", annars kommer jag känna mig jätte hemsk För veterinären säger typ "han verkar ju inte ha ont", och om jag då tar bort honom känner jag mig ur usel ... Tack för svar!!
  • Birmafröken

En av mina katter hade extremt dålig balans i bakkroppen en dag när jag kom hem och han låg inlagd under natten för observation, undersökning och provtagningar utan att man hittade något och han hade inte ont någonstans utan verkade mest förvånad över att kroppen inte fungerade. Dagen efter var det klart bättre med balansen och han blev ganska snart helt återställd. Min teori är att det var något i balansorganet i öronen (kristallerna där) som hamnat fel efter ett fall från en bokhylla (det låg böcker på golvet).

Eftersom balanssinnet sitter i öronen kan även andra öronproblem påverka balansen, så be veterinären ta en ordentlig titt där.

• enola

Har han förändrats på nåt annat sätt, förutom att han är vinglig? Några beteendeförändringar?

• natalyw
    Birmafröken skrev 2016-04-11 17:44:07 följande:

En av mina katter hade extremt dålig balans i bakkroppen en dag när jag kom hem och han låg inlagd under natten för observation, undersökning och provtagningar utan att man hittade något och han hade inte ont någonstans utan verkade mest förvånad över att kroppen inte fungerade. Dagen efter var det klart bättre med balansen och han blev ganska snart helt återställd. Min teori är att det var något i balansorganet i öronen (kristallerna där) som hamnat fel efter ett fall från en bokhylla (det låg böcker på golvet).

Eftersom balanssinnet sitter i öronen kan även andra öronproblem påverka balansen, så be veterinären ta en ordentlig titt där.

Oj! Okej, men då låter det ju lovande iallafall! Ska be dom kolla i öronen ordentligt. Tack snälla för att du delade med dig av erfarenhet! 
    enola skrev 2016-04-11 17:53:43 följande:

Har han förändrats på nåt annat sätt, förutom att han är vinglig? Några beteendeförändringar?

Njae inte direkt, eller något jag tänkt på är att han äter oftare. Får fylla på matskålen med torrfoder varenda dag. Han äter, så går det 10 min så äter han igen, så ibland äter han igen.. Sen dricker han vatten i duschen (kallt), men det sa veterinären kunde bero på att njurvärdena var dåliga. :-/

Såg nu imorse när han skulle hoppa upp på en jätte låg låda, som vi satt ut som ett stöd när han ska upp i soffan, så fastnade vänster tass på kanten av lådan, han fick liksom inte med sig den i första taget. Inatt jamade han mer än vanligt också. Kan det bero på att han får Metacam på morgonen? Ska träffa en neurolog på torsdag 9:30, är typ inställd på att behöva avliva de lät inte super positiva i telefonen tyvärr..

Svar på tråden Vinglig katt