• Pojkmamma01

1 åring som är vaken på nätterna..

Nån som också har en 1 åring som sover mellan 19:30-21:30 ca och sedan vaknar och är pigg!? Är sedan vaken till 00:00.

Nu hade vi fått henne att somna men när vi lade ner henne i spjälsängen och gick och lade oss själv.. Vaken och pigg igen!!! Tog henne till sängen och försökte vagga henne men lade till slut över henne i spjälsängen igen för att hon typ låg och hoppade i sängen..där bara ställde hon sig upp och gnydde tills det övergick i gråt.
    Nu är jag uppe med henne..
    Hon brukar sova rätt ok på nätterna annars.

Utvecklingsfas?
    Vänt på dygnet?

• Svar på tråden 1 åring som är vaken på nätterna..
  • Carambolan

Kanske för tidigt för henne att lägga sig vid 19:30? Ett av mina barn var en riktig nattuggla redan som bebis, han somnade mellan 21-22 även vardagar när vi gick upp 07. Nån gång när han var 3-4 år och inte längre sov middag dagtid kröp läggdagstiden ner till 20-21, men han sov aldrig alla de där 11 timmarna som småbarn ska behöva på natten.

• MyDestiny

Fas som är övergående eller för lång middagsvila på dagen? Sover kanske fler än en gång under dagen fortfarande?
    Hur som är 19.30 inte för tidigt att lägga en sådan liten,,

• Pojkmamma01

Vi kliver upp vid 7.. Äter frukost. Sover mellan 9:30-11 ungefärliga tider alltihopa..
    Sen en sovsväng vid 14-14:30 på nån timme..
    Somnar oftast mellan 19-20..

• Pojkmamma01
    MyDestiny skrev 2016-04-11 02:08:32 följande:

Fas som är övergående eller för lång middagsvila på dagen? Sover kanske fler än en gång under dagen fortfarande?
    Hur som är 19.30 inte för tidigt att lägga en sådan liten,,

Hoppas att det är nån utvecklingsfas..
  • mammalovis

Rent spontant låter det som att middagsvilan ligger tokfel. Oftast går det ju få dem att sova middag efter lunchen på 2-3 timmar så de får 2 långa vakenpass och är tröttare på kvällen. Mina barn har lagts framåt 8 när vi haft förskoletider att passa från ca 1.

Nu vet jag inte om det fungerar på din son, men går det aktivera honom på förmiddagen så han åtminstone somnar senare, så ni kan börja skjuta på det lite sakta. Att gå på öppen förskola har hjälpt honom att hålla sig vaken längre.

Min son är nu 6 månader och sover oftast 2 vakenpass istället för 3 som nyligen. Ibland luras han och tar ett extra sovpass om han somnar redan vid 7/8 och blir pigg. Det är mitt tredje barn för övrigt.

• Natulcien

Det låter som om hon sover lite för mycket på dagen? Kanske försöka få till ett enda sovpass, t.ex. genom att vänta med sömnen till efter lunch och låt det bara vara den sovstunden?

• Pojkmamma01

Tack för era svar! Är mitt andra barn men det är 8 år mellan dom så jag har typ glömt hur det var med sonen.. Sen har min dotter som jag skriver om varit lite svår i just sömn ända sedan hon föddes.. Men jag ska prova mig fram och se om det kan funka att sova typ 1 gång bara så hon är jättetrött när det väl är läggdags!

Svar på tråden 1 åring som är vaken på nätterna..