• Sephora

Skilsmässa, huslån.

Okej...jag och min ska skiljas. Vi bor i ett hus som vi äger 50/50. Jag ska flytta han vill bo kvar. Båda vill att han ska få stå som ensam låntagare/ägare till huset, det verkar dock som om banken inte tycker att det är en lysande idé... . 
    Det jag undrar är; Kan jag stå kvar på "papper" som ägare men även skriva andra "papper" i vilka jag helt avsäger mig skyldigheter eller ansvar vad gäller huset? 
    Jag vill ge min man en chans att bevisa för banken att han klarar att bo i huset, rent ekonomiskt. Jag vill inte tvinga honom/oss att sälja huset. Jag vill dock inte vara medlåntagare. Min man kommer alltså betala huslånen när jag har flyttat.

• Svar på tråden Skilsmässa, huslån.
  • Almina

Om banken inte låter din man ta lånet själv och du inte vill stå med på lånet så hjälper det ju inte att ni skriver andra papper.

Ni kanske kan lösa det genom att tex din man skriver ett skuldebrev till dig på halva husets värde och att ni skriver ett hyresavtal där din man betalar dig i hyra motsvarande räntan och andra kostnader för huset. Då tycker jag att du borde vara ganska skyddad. Men du måste ju då stå kvar på lånet och får antagligen svårt att få ett nytt lån.

Om ni ska göra någon "speciallösning" så tycker jag absolut att ni ska prata med en jurist och få hjälp att skriva papprena så att det blir så som ni vill ha det!

• Holma
    Almina skrev 2016-04-09 19:49:37 följande:

Om banken inte låter din man ta lånet själv och du inte vill stå med på lånet så hjälper det ju inte att ni skriver andra papper.

Ni kanske kan lösa det genom att tex din man skriver ett skuldebrev till dig på halva husets värde och att ni skriver ett hyresavtal där din man betalar dig i hyra motsvarande räntan och andra kostnader för huset. Då tycker jag att du borde vara ganska skyddad. Men du måste ju då stå kvar på lånet och får antagligen svårt att få ett nytt lån.

Om ni ska göra någon "speciallösning" så tycker jag absolut att ni ska prata med en jurist och få hjälp att skriva papprena så att det blir så som ni vill ha det!

Nackdelen med det är ju om mannen plötsligt inte betalar
Svar på tråden Skilsmässa, huslån.