tassmetoden och ap
Jag är lite kluven. Är inte jättepåläst om AP men tycker mycket om det jag har hört. Min son är nu drygt 6 månader och jag har följt hans närhetsbehov så mycket jag kan. Fri amning, sjalande, samsovning, etc. Först nyligen har jag börjat natta honom i vår säng för att sedan gå därifrån - tidigare har han bara kunnat sova i min famn. Har inga klockstyrda rutiner utan han äter och sover när han behöver (även om detta nu har blivit mer regelmässigt av sig själv). Har börjat lite med BLW.
Men. I augusti, när han är 10 mån, kommer jag att börja jobba och min sambo tar över föräldraledigheten. Han och sonen har en bra relation, men eftersom jag alltid har ammat till sömns är det bara jag som kan natta. Även när han vaknar nattetid, vilket händer ca varannan timme, var tredje en bra natt. Och jag vill kunna sova hela nätter när jag jobbar!
Har tittat på tassmetoden som ett sätt att göra det möjligt för min sambo att vara mer delaktig. Vad tycker ni om den? Är det liksom förenligt med AP? Jag vill ju verkligen hitta ett sätt att kunna lämna över nätterna, men jag vill inte sabba förtroendet och närheten vi har byggt upp. Plus att det står om tass att det är så himla viktigt att man har rutiner dagtid, och jag har ingen lust att börja tvinga honom att äta och sova efter klockan bara för att.
Är det här ett omöjligt projekt? Ska jag bara kötta på med nattmningen tills han slutar själv?