• Tihi

    Hur ska jag visa 25 000 foton?

    Jag har runt 25 000 foton och jag har låtit framkalla papperskopior på många av dom men nu ligger jag efter med 4-5 år och det är minst 5000 foton som jag skulle behöva framkalla och att ladda dom genom internet till någon fotofirma kommer ju att ta tre veckor känns det som.

    Jag kom på att en digital fotoram kan ju vara ett sätt att njuta av fotona utan att framkalla dom. Men då är frågan om det finns någon USB-sticka som kan svälja 25 000 foton? Hur många gig skulle en sån behöva vara tror ni? Helst vill jag ju att alla foton ska rulla i ramen.

    Sen undrar jag hur du sparar foton för framtiden? Externa hårddiskar, usb, cd-skivor? Är det någon som framkallar som förr i tiden längre eller hur tittar ni på foton? Jag gillar verkligen tanken på pappersfoton men jag har inte hållit efter med att framkalla dom och nu känns det oöverstigligt.  Går det att lämna in en sticka nånstans och framkalla på så vis utan att det kostar som en bättre begagnad bil? Vart i så fall?

    Hur visar du dina foton och är digitala fotoramar bra?

  • Svar på tråden Hur ska jag visa 25 000 foton?
  • Tihi
    Snövits skrev 2016-04-07 21:03:08 följande:
    Jag har digitala fotoramar som jag tycker är jättebra smile1.gif

    Men om du kan visa så många i en och samma ram vet jag inte....
    Kul! Såg att det fanns någon 14 tums ram och jag antar att det är en mycket bättre storlek än 10 tum?

    Jag antar att det man kan visa borde bero på stickans minnesstorlek och inte ha något att göra med själva ramen men jag kan ju ha fel förstås.


  • sportpappa

    Varför framkalla dem? Du kan se dem smidigare på datorn, TV:n, mobilen, plattan och alla andra enheter.

    Det går alldeles utmärkt att lägga in 25000 bilder på ett USB-minne, men du får nog ändra storleken på dem. De flesta fotoramar har inte så jättehög upplösning så minska ner dem till lagom stort format.

    Jag kör allt i Google Photos. Vi framkallar några få bilder ibland genom att beställa fotoböcker för särskilda händelser. Ser ingen vits med att framkalla och sätta in bilder i böcker som vi ytterst sällan tittar i. Enklare och snabbare via en surfplatta.

  • Tihi
    sportpappa skrev 2016-04-07 21:08:28 följande:
    Varför framkalla dem? Du kan se dem smidigare på datorn, TV:n, mobilen, plattan och alla andra enheter.

    Det går alldeles utmärkt att lägga in 25000 bilder på ett USB-minne, men du får nog ändra storleken på dem. De flesta fotoramar har inte så jättehög upplösning så minska ner dem till lagom stort format.

    Jag kör allt i Google Photos. Vi framkallar några få bilder ibland genom att beställa fotoböcker för särskilda händelser. Ser ingen vits med att framkalla och sätta in bilder i böcker som vi ytterst sällan tittar i. Enklare och snabbare via en surfplatta.
    Jag är av gamla skolan och det är väl därför jag gillar gamla hederliga pappersfoton. Jag gillar också att om många, många år så kommer någon att kunna se mina pappersfoton men kanske inte alla digitala foton.

    Men digital fotoram tror jag på. Om en sån står och snurrar nånstans så ser man ju fotona varje gång man är i rummet utan att aktivt behöva leta fram fotona.

    Nästan alla mina foton är tagna med digitalkameror från att digitalkamerorna kom tills årsmodell 2010 eller så. Resten är tagna med iPhone. Tror du att jag behöver ändra sådana storlekar? Det är ju inte någon värsting proffsfotografkamera som har tagit bilderna med en biljard megapixlar liksom.


  • Tihi

    Försökte kolla på usb-minnen på en hemsida men det står ju inte hur mycket man kan sätta på den? Det står ju bara 128, 256 gb whatever. Hur stort minne behövs på ett ungefär för 25 000 foton?

  • Hkdnzzbdls

    Det går aldrig att svara på hur många bilder du får plats med på ett minne. Det beror på storlek. Ungefär som att fråga hur långt ett snöre är. Du kan ju kolla nu hur mycket utrymme du behöver för att lagrs dem.

    Fotoramar har ofta en begränsning i hur stort minneskort eller USB de kan hantera. De vsnligaste ramarna klarar 16gb. Står inte alltid utskrivet så kolla med lämplig återförsäljare.

    Om du har 25000 bilder borde du rensa.

  • SoulsWillRise

    Här har du en till som framkallar kort och stoppar i album :) Mycket mysigare än att glo på en dator ;)

    Sist framkallade jag 1500 kort men du har ju fler. Det bästa är om man framkallar ganska regelbundet så man inte kommer upp i den summan igen som det kostar att framkalla dom. Och att försöka rensa och ta bort dåligt och värdelösa bilder.

    Jag framkallar mina kort hos elgiganten :)

  • Aniiee

    Foton tar ju inte megastor plats, direkt. Jag har 200 000 bilder i en mapp, den är 20 gb. Men då är det ju lite olika storlekar och format. I en annan map har jag 12 000 bilder, och den är 8 gb stor, men det är också väldigt stora/fixade bilder med "tunga" filter.


    Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • sportpappa
    Tihi skrev 2016-04-07 21:20:01 följande:

    Försökte kolla på usb-minnen på en hemsida men det står ju inte hur mycket man kan sätta på den? Det står ju bara 128, 256 gb whatever. Hur stort minne behövs på ett ungefär för 25 000 foton?


    Börja med att kolla hur mycket utrymme som dina bilder tar.
    I Windows så högerklickar du på mappen med bilder och väljer egenskaper så ser du hur mycket utrymme som bilderna tar. Då vet du hur stort minne som behövs. Men som nämndes så stöder inte kanske alla fotoramar hur stora minnen som helst. Det är alltså flera saker du ska kolla upp.
    Ett alternativ är att använda en surfplatta istället för en fotoram.

    En bild behöver inte ha högre upplösning än vad fotoramen eller surfplattan kan visa så därför fungerar det att förminska bilderna så att de tar mindre plats utan att göra avkall på visningskvaliteten. Dock vill du ju spara originalet och ha en förminska kopia.
  • Tihi

    Jag kanske får köpa två ramar och dela upp hälften av bilderna i varje ram.

    Jag håller inte på med photoshop och filter och sånt utan tar bara foton rakt upp och ner med iPhone numera och tidigare med en kompakt digitalkamera, tror den sista digitalkameran hade 12 mp om jag minns rätt så fotona borde inte vara jättestora.

    Bra att veta att ramarna inte kan ta hur stora USB-stickor som helst, det hade jag ingen aning om.

    Jag har någon gammal iPad som jag inte använder men den kanske skulle duga att ha foton rullandes på som Sportpappa skrev? För det var så du tänkte väl?

    SoulsWillRise, härligt att jag inte är ensam i den gamla skolan. Ska kolla in Elgiganten för framkallning.

  • athanatos
    sportpappa skrev 2016-04-07 21:08:28 följande:

    Varför framkalla dem? Du kan se dem smidigare på datorn, TV:n, mobilen, plattan och alla andra enheter.

    Det går alldeles utmärkt att lägga in 25000 bilder på ett USB-minne, men du får nog ändra storleken på dem. De flesta fotoramar har inte så jättehög upplösning så minska ner dem till lagom stort format.

    Jag kör allt i Google Photos. Vi framkallar några få bilder ibland genom att beställa fotoböcker för särskilda händelser. Ser ingen vits med att framkalla och sätta in bilder i böcker som vi ytterst sällan tittar i. Enklare och snabbare via en surfplatta.


    Är det viktiga foton bör man framkalla dom. Digital lagring är väldigt smidigt men tyvärr mycket osäkrare. Man har ett väldigt stort ansvar när man lagrar digitalt. Vill man vara helt säker på att fotona ska existerar om 30 är bör man framkalla dom. Många glömmer detta.
  • SoulsWillRise
    Tihi skrev 2016-04-07 22:48:32 följande:

    Jag kanske får köpa två ramar och dela upp hälften av bilderna i varje ram.

    Jag håller inte på med photoshop och filter och sånt utan tar bara foton rakt upp och ner med iPhone numera och tidigare med en kompakt digitalkamera, tror den sista digitalkameran hade 12 mp om jag minns rätt så fotona borde inte vara jättestora.

    Bra att veta att ramarna inte kan ta hur stora USB-stickor som helst, det hade jag ingen aning om.

    Jag har någon gammal iPad som jag inte använder men den kanske skulle duga att ha foton rullandes på som Sportpappa skrev? För det var så du tänkte väl?

    SoulsWillRise, härligt att jag inte är ensam i den gamla skolan. Ska kolla in Elgiganten för framkallning.


    Hos elgiganten får man välja många olika storlekar på korten, allt från normal stora kort som passar till fotoalbumet eller jätte stora förstoringar :D Dom har verkligen allt och det är super smidigt :) Det enda du behöver ta med är typ minneskortet från kameran som du kör in i deras maskin och så visas alla dina kort på en skärm, eller så kan du ta med dig sladden till mobilen som du kopplar ihop med deras framkallningsmaskin :)
  • Tihi
    athanatos skrev 2016-04-09 00:13:34 följande:
    Är det viktiga foton bör man framkalla dom. Digital lagring är väldigt smidigt men tyvärr mycket osäkrare. Man har ett väldigt stort ansvar när man lagrar digitalt. Vill man vara helt säker på att fotona ska existerar om 30 är bör man framkalla dom. Många glömmer detta.
    Jag föredrar att ha dom i handen också. Digitalt i alla ära men nej, jag litar inte enbart på det.
    SoulsWillRise skrev 2016-04-09 11:53:53 följande:
    Hos elgiganten får man välja många olika storlekar på korten, allt från normal stora kort som passar till fotoalbumet eller jätte stora förstoringar :D Dom har verkligen allt och det är super smidigt :) Det enda du behöver ta med är typ minneskortet från kameran som du kör in i deras maskin och så visas alla dina kort på en skärm, eller så kan du ta med dig sladden till mobilen som du kopplar ihop med deras framkallningsmaskin :)
    Å vad bra! Då antar jag att jag kan ladda ner allt på en usb-sticka och printa ut dom på lättast sätt där. Att ladda upp dom på någon hemsida tar ju en evighet. Elgiganten är inte dyra då per foto? Jag ska försöka jämföra på nätet men tänkte om du redan visste. Jag behöver ju printa ut flera tusen foton. Tack för tipset om att framkalla där med usb för jag trodde jag skulle behöva ladda upp allt på någon hemsida och såg verkligen inte fram mot det.

  • SoulsWillRise
    Tihi skrev 2016-04-09 15:29:52 följande:

    Jag föredrar att ha dom i handen också. Digitalt i alla ära men nej, jag litar inte enbart på det.Å vad bra! Då antar jag att jag kan ladda ner allt på en usb-sticka och printa ut dom på lättast sätt där. Att ladda upp dom på någon hemsida tar ju en evighet. Elgiganten är inte dyra då per foto? Jag ska försöka jämföra på nätet men tänkte om du redan visste. Jag behöver ju printa ut flera tusen foton. Tack för tipset om att framkalla där med usb för jag trodde jag skulle behöva ladda upp allt på någon hemsida och såg verkligen inte fram mot det.


    Nej nej, det är bara att knalla dit med kamera/minneskort/telefon + sladd för att kunna föra över dom bilder du vill ha och så visas dom på en skärm och du väljer format och kvalitet :) Dom på elgiganten kan hjälpa om det skulle bli svårt :) Jag har framkallat där i 8 år nu. Jag minns inte riktigt vad det kostar, 1 eller 2 kr för ett kort så det kan bli dyrt om du har många kort :p och du hade ju en del så mitt tips är att du delar upp dom och framkallar i olika omgångar. Det kommer ju ta ett tag men 25000 kort är massvis ju :D jag tyckte jag hade många förra gången (1500 kort) och att det blev dyrt :p Men det är busenkelt och blir bra kort. Har både i fotoalbum och förstoringar på väggen, allt framkallat i deras lilla maskin :)
  • Tihi
    SoulsWillRise skrev 2016-04-09 19:46:38 följande:
    Nej nej, det är bara att knalla dit med kamera/minneskort/telefon + sladd för att kunna föra över dom bilder du vill ha och så visas dom på en skärm och du väljer format och kvalitet :) Dom på elgiganten kan hjälpa om det skulle bli svårt :) Jag har framkallat där i 8 år nu. Jag minns inte riktigt vad det kostar, 1 eller 2 kr för ett kort så det kan bli dyrt om du har många kort :p och du hade ju en del så mitt tips är att du delar upp dom och framkallar i olika omgångar. Det kommer ju ta ett tag men 25000 kort är massvis ju :D jag tyckte jag hade många förra gången (1500 kort) och att det blev dyrt :p Men det är busenkelt och blir bra kort. Har både i fotoalbum och förstoringar på väggen, allt framkallat i deras lilla maskin :)
    Låter bra. Som tur är behöver jag inte framkalla så många kort, jag ligger bara efter med 4000 kort kanske. Det är dom senaste 3- 4 åren jag inte har framkallat.
Svar på tråden Hur ska jag visa 25 000 foton?