• goprobes

Lärare - Tjänstefel?

Tjena, förstår att många kommer reagera olika. Men snälla, börja inte säga saker som att var nöjd att läraren ens gör så osv.. detta är en juridik tråd.. Och vill helst ha en rätt och juridisk uppfattning om detta är ett tjänstefel eller inte.. TACK!

Min mentor har ringt till min pappas telefon och sagt att hon är orolig över min skolgång pågrund av lite frånvaro och att jag bråkat med någon.. observera att jag har varit 18 ett bra tag nu, detta samtal gjordes när jag var arton.

Jag snackade med läraren och rektorn och frågade varför de ringt hem när jag är 18. De sa att det var ett misstag och inte visste att jag var 18. De har koll på alt jag gör och inte gör, när jag är närvarande och frånvarande.. men inte att jag är 18.. lite roligt, haha. 

Hur som helst, jag la det bakom mig.. men för några dagar sedan fick jag hem ett brev där det stod att min frånvaro har meddelats till CSN för att den är för hög. Detta brevet var av min rektor, men hon skickade en kopia av brevet i min pappas namn till honom också.. Hon har skrivit under båda. Varför?? Jag är myndig snälla du. 

Vad gäller?? Jag vet mycket väl att frånvaro och betyg är en offentlig handling. Men om ni läser på sidan 6 under "Myndiga elever" på denna länk: 
    www.skolverket.se/polopoly_fs/1.151683!/Menu/article/attachment/Information%20till%20och%20fr%C3%A5n%20v%C3%A5rdnashavare%20och%20f%C3%B6r%C3%A4ldrar%20120304.pdf

Står ju:  Skolan kan t.ex. inte på eget initiativ informera föräldrarna till en myndig elev om dennes frånvaro från skolan.

Är detta tjänstefel? Kan jag göra något åt saken? Känns som att rektorn vill jävlas lite, vet att hon inte tycker om mig direkt. Men hon gav mig ingen chans att förklara min frånvaro.. den har sina anledningar. Jag går stresshantering och hon vet ju inget alls utan tog initiativ till att anmäla det. Fullt förståeligt, men varför till min pappa? Och samtalet min mentor gjorde? Båda två är väl stora fel? Man har ju "ingen vårdnadshavare" juridiskt när man blir 18.. Fattar inte vad dom håller på med. 

Tack så mycket. /En elev.

• Svar på tråden Lärare - Tjänstefel?
  • LillaLoppi

Jag vill minnas att det ansågs vara tjänstefel redan "på min tid". Jag gick på gymnasiet mellan 06-09. Så har det inte ärrats sedan dess, så är det fortfarande så.
    Är man 18 år och inte blivit omyndigförklarad av någon anledning, så har man ingen vårdnadshavare och således ingen som, per automatik, har rätt att ta del av det du beskriver i tråden.

• Carambolan

Tjänstefel att ringa och prata med din pappa, men inte brevet om csn. Eftersom ditt indragna csn påverkar familjens eventuella försörjningsstöd, bostadsbidrag, etc. så informeras föräldern om det även efter 18 så länge du är hemmaboende. Det är ju också så att dina föräldrar inte längre är försörjningsskyldiga för dig om du slutar skolan så därav har de också rätt att få kännedom.

• Petter och jag
    Carambolan skrev 2016-04-06 06:30:03 följande:

Tjänstefel att ringa och prata med din pappa, men inte brevet om csn. Eftersom ditt indragna csn påverkar familjens eventuella försörjningsstöd, bostadsbidrag, etc. så informeras föräldern om det även efter 18 så länge du är hemmaboende. Det är ju också så att dina föräldrar inte längre är försörjningsskyldiga för dig om du slutar skolan så därav har de också rätt att få kännedom.

Nej, föräldrar är inte försörjningsskyldiga för barn över 18 år som ej studerar. Föräldrar är försörjningsskyldiga för barn upp till 21 år, givet att de studerar på gymnasienivå.
  • Petter och jag

Ts, två fel blir inte ett rätt. Det känns som att du är arg över det indragna bidraget, och därför vill sätta dit läraren?

• nnnnnnnn
    Petter och jag skrev 2016-04-06 08:49:02 följande:
    Nej, föräldrar är inte försörjningsskyldiga för barn över 18 år som ej studerar. Föräldrar är försörjningsskyldiga för barn upp till 21 år, givet att de studerar på gymnasienivå.
    Vad jag kan läsa så ska TS studera. Men har varit frånvarande.

När/om TS avslutar sina studier tex genom att ta studenten eller genom att aktivt gå in och avbryta sina studier, så slutar föräldrarnas försörjningsskyldighet.

Men brevet skulle ändå inte skickats hem, då TS är myndig.
  • Petter och jag
    nnnnnnnn skrev 2016-04-06 08:53:05 följande:

Vad jag kan läsa så ska TS studera. Men har varit frånvarande.

När/om TS avslutar sina studier tex genom att ta studenten eller genom att aktivt gå in och avbryta sina studier, så slutar föräldrarnas försörjningsskyldighet.

Men brevet skulle ändå inte skickats hem, då TS är myndig.

Du har helt rätt, jag som läste fel - tack för uppmärksammandet
  • Sassa68

Du har bråkat med en annan elev, du är frånvarande från skolan. Ta lite vuxet ansvar för dina handligar då om du nu är myndig istället för att gnälla på skolans fel och brister. Var närvarande varje dag och sluta bråka med din omgivning. Till den dagen du gör detta så är det nog ärligt talat bra om dina föräldrar får reda på hur du beter dig. Om det är jobbigt så hitta ett jobb och flytta hemifrån då. Fokusera på dina studier och få en framtid. Vad vill du uppnå med en anmälan?

• Sassa68

Och om du ska ha giltig frånvaro så bör du ju skaffa dig ett sjukintyg från läkare. Det är så vuxna människor får göra när de är borta från jobbet.

Svar på tråden Lärare - Tjänstefel?