Lärare - Tjänstefel?
Tjena, förstår att många kommer reagera olika. Men snälla, börja inte säga saker som att var nöjd att läraren ens gör så osv.. detta är en juridik tråd.. Och vill helst ha en rätt och juridisk uppfattning om detta är ett tjänstefel eller inte.. TACK!
Min mentor har ringt till min pappas telefon och sagt att hon är orolig över min skolgång pågrund av lite frånvaro och att jag bråkat med någon.. observera att jag har varit 18 ett bra tag nu, detta samtal gjordes när jag var arton.
Jag snackade med läraren och rektorn och frågade varför de ringt hem när jag är 18. De sa att det var ett misstag och inte visste att jag var 18. De har koll på alt jag gör och inte gör, när jag är närvarande och frånvarande.. men inte att jag är 18.. lite roligt, haha.
Hur som helst, jag la det bakom mig.. men för några dagar sedan fick jag hem ett brev där det stod att min frånvaro har meddelats till CSN för att den är för hög. Detta brevet var av min rektor, men hon skickade en kopia av brevet i min pappas namn till honom också.. Hon har skrivit under båda. Varför?? Jag är myndig snälla du.
Vad gäller?? Jag vet mycket väl att frånvaro och betyg är en offentlig handling. Men om ni läser på sidan 6 under "Myndiga elever" på denna länk:
www.skolverket.se/polopoly_fs/1.151683!/Menu/article/attachment/Information%20till%20och%20fr%C3%A5n%20v%C3%A5rdnashavare%20och%20f%C3%B6r%C3%A4ldrar%20120304.pdf
Står ju: Skolan kan t.ex. inte på eget initiativ informera föräldrarna till en myndig elev om dennes frånvaro från skolan.
Är detta tjänstefel? Kan jag göra något åt saken? Känns som att rektorn vill jävlas lite, vet att hon inte tycker om mig direkt. Men hon gav mig ingen chans att förklara min frånvaro.. den har sina anledningar. Jag går stresshantering och hon vet ju inget alls utan tog initiativ till att anmäla det. Fullt förståeligt, men varför till min pappa? Och samtalet min mentor gjorde? Båda två är väl stora fel? Man har ju "ingen vårdnadshavare" juridiskt när man blir 18.. Fattar inte vad dom håller på med.
Tack så mycket. /En elev.