• ronjaml

Raskatt utomhus

Hej, jag har en helrasig scottish straight katt på 5 månader. Han är inte vaccinerad. Tänkte börja ta ut honom i koppel på utegården så han inte bara är instängd i en lägenhet hela tiden. Men ska jag vaccinera honom innan jag tar ut honom. Handlar om kanske 30 minuter några gånger i veckan och kommer ha honom i koppel hela tiden.

• Svar på tråden Raskatt utomhus
  • Vegomamma

Du borde vaccinera honom först, och sen kommer du behöva avmaska honom om han går ute.

• Jasmin Karlsson

Alla katter bör ha grundvaccination och minst vaccination vart 3:e år. Grundvaccination görs vid 8 och 12 veckors ålder och vid 1 års ålder. Om han inte fått något vaccin alls i hela sitt liv kan du grundvaccinera honom ändå så snart som möjligt. Katter som åker regelbundet på kattpensionat, kattutställningar eller vistas ute i områden med många hemlösa/ovaccinerade katter bör vaccineras årligen. Alltså behövs det inte för din katt som bara ska vara ute i koppel. Men du bör göra grundvaccinationen och vart 3:e år.
    Han behöver inte avmaskas bara för att han går ut, det gör man bara om man har misstanke om smitta (symtom) eller ser mask i kräkning/avföring.
    Ett tips är att chipmärka honom (om han inte redan är det), OM han skulle smita från selen när han är ute är det jättebra så att om det händer något och han blir upphittad så kan man få kontakt med dig som ägare.
    Mvh en som jobbar på djursjukhus

• EnAnonumius
    ronjaml skrev 2016-04-05 13:48:18 följande:
    Hej, jag har en helrasig scottish straight katt på 5 månader. Han är inte vaccinerad. Tänkte börja ta ut honom i koppel på utegården så han inte bara är instängd i en lägenhet hela tiden. Men ska jag vaccinera honom innan jag tar ut honom. Handlar om kanske 30 minuter några gånger i veckan och kommer ha honom i koppel hela tiden.
    Smitta ber aldrig (oavsett djurart vilket inkluderar människan) ber aldrig om "hur lång tid man är ute".  Din katt kan bli smittad under dessa 30minuter i veckan som om han var en utekatt på heltid.

Det är märkligt att du inte har vaccinerat din katt.
    Grundvaccin brukar ingå om man köper renrasiga katter hos seriösa uppfödare. Dock så kan vissa (seriösa) uppfödare ha lägre pris men då går det an på den nya ägaren att ge katten grundvaccineringen i stället.

Kattsnuva, och Kattpest är något som även inomhusklimat kan få.

Här är lite fakta jag hittade på Svenska Veterinärmedicinska Anstalt om Kattpest.

Kattpest

Katter kan smittas inte bara genom att träffa en infekterad katt, utan även genom att vistas i miljöer där parvovirus finns. Viruset kan leva i upp till ett år i miljön och under hela den tiden smitta nya katter. Ensamlevande katter som inte får gå ut smittas genom att virus kommer in i hemmet via till exempel kläder, skor, och andra föremål som tas in utifrån. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Physalis

Absolut vaccinera och chipa. Om han ska sövas någon gång så kan du också tatuera örat på honom, det fick jag som tips av min veterinär. Om han rymmer och någon hittar honom så blir upphittaren förhoppningsvis mer motiverad att kolla upp ägaren om det syns att någon äger honom.

Svar på tråden Raskatt utomhus