• Nicoolina

Arbetar inom omsorgen, när berätta för chefen?

Hej,

Jag har ganska precis fått ett plus på stickan och gissningsvis är jag i vecka 5 eller 6. Känner mig redan "jättegravid" med både huvudvärk, uppsvullnad, uppblåst och väldigt trött..

Hur som helst.
    Jag arbetar inom omsorgen, LSS, med barn och ungdomar som har autism och många är fysiskt utåtagerande, dessutom har jag sovande jour varje vecka men får alltid oerhört störd nattsömn. Utöver detta kan arbetet till och från vara väldigt fysiskt och mentalt krävande. MEN, jag älskar mitt jobb, och "mina" barn/ungdomar.

Jag oroar mig dock för att barnet eller jag ska råka bli skadat, och känner mig lite osäker på om jag kommer klara att arbeta 25h-pass varje vecka.

När bör jag prata med chefen?

Vi håller ju nu på att rekrytera och planera för hösten, och jag vill ju vara schysst mot både min chef, mina kollegor och min egen kropp+bebis, så hur ska jag tänka? Dumt att berätta redan nu om jag skulle få missfall.. Samtidigt känns det inte alls schysst att dra på det för länge, och inte heller när jag redan nu mår lite halvpyton...

• Svar på tråden Arbetar inom omsorgen, när berätta för chefen?
  • HonanHöna

Ja jobbar också inom vården, LSS. Ja berättade för chefen när den "säkra" perioden börjat, ca 12v.

• Nicoolina
    HonanHöna skrev 2016-04-05 13:48:44 följande:

Ja jobbar också inom vården, LSS. Ja berättade för chefen när den "säkra" perioden börjat, ca 12v.

Okej.. Ja, kanske ska göra det, men det är först framåt semestrarna, och jag är lite orolig för att eventuellt bli påflugen av någon av de fysiskt utåtagerande ungdomarna.. Men kanske lika bra att vänta framåt v.12 iaf, och hålla sig undan eventuella situationer ;)
    Pyret i magen, BF 2016-12-06 (första barnet)
  • HonanHöna
    Nicoolina skrev 2016-04-05 13:56:39 följande:

Okej.. Ja, kanske ska göra det, men det är först framåt semestrarna, och jag är lite orolig för att eventuellt bli påflugen av någon av de fysiskt utåtagerande ungdomarna.. Men kanske lika bra att vänta framåt v.12 iaf, och hålla sig undan eventuella situationer ;)

Ja gör det :) sen är barnet väldigt skyddat där inne oavsett! Lycka till! :)
  • Linnis92

Fostret är väldigt skyddande där inne så jag tror verkligen inte du behöver oroa dig.

Tror det är när man passerat omkring vecka 22 och fram till förlossningen som man kan/ska oroa sig för sånt. Så sa min BM.

Däremot så känner jag att tröttheten kan bli ditt största problem, jag var oerhört trött, sov typ 15-16 timmar om dygnet fram till vecka 17. Hände till och med att jag somnade på jobbet. Så känner du att de blir ohållbart så måste du kanske berätta tidigare än vecka 12, annars hade jag avvaktat tills dess om jag var du :)

• Fröken W

Min chef ville prata med mig om organisation inför hösten för någon månad sedan...jag kände precis som du att jag ville vara ärlig och ge henne bra förutsättningar för att kunna planera så jag berättade då.

Jag var gravid i vecka 10 och bad henne att hålla informationen för sig själv tills vidare. Talade också om att det var tidigt så inget var säkert.

Jobbar inte inom vården men tänkte att jag skulle dela med mig av min erfarenhet.

Svar på tråden Arbetar inom omsorgen, när berätta för chefen?