• Medlemina

Ni med kräsna barn: vad lagar ni för mat?

Hej!

Som rubriken lyder - vad lagar ni för mat till era kräsna småbarn?

Min son är 2 år.

• Svar på tråden Ni med kräsna barn: vad lagar ni för mat?
  • Lia4

Har alltid gett dom precis samma mat som vi själva äter. Även om det tagit ett tag för dom att lära sig att gilla det. Idag äter de precis allt. Deras kusin däremot som alltid bara fått "specialmat" som köttbullar och korv äter fortfarande nästan ingenting. Hon är 10 år nu. Fruktansvärt tråkigt.

• MyDestiny

Jag ger samma som till övriga familjen men "fyller upp" med tillbehör. Han gillar vissa kokta grönsaker som broccoli och ärtor och även knäckebröd. Så äter han dåligt av maten får han extra av något av det.

• mammalovis

Läs kapitlet om neofobi hos 2-åringar i Anna Fernholms bok Smakäventyret. Där finns 11 olika tips. Tyvärr har jag inte hunnit läsa dem än och kan referera.

• JohannaK94

Min dotter har sedan hon började äta riktig mat ätit samma som mig. Styvsonen däremot är rätt ordentligt kräsen. Man behöver inte tycka om allt men jag kommer ALDRIG att stå och laga flera olika rätter för att alla ska vara nöjda. Jag kanske är hård men duger inte maten så får dom ta en smörgås istället!

• SarahJ

Dottern äter samma mat som oss. Det ända jag kräver är att hon smakar, tycker hon inte om det så får hon lämna. Oftast slutar det med att hon äter maten utan problem. Hon äter alltid tillbehören så som potatis/ris/pasta och grönsaker. Hon är snart tre.

• sextiotalist

Vi lagade det han åt. Nu gillade han inte traditionell barnmat, korv och köttbullar gick bort. Men broccoli i massor var det hemma och rent kött fungerade bra.

• Medlemina

Tack för era svar.

Jag känner mig lite uppgiven. Det är jättebra att så många barn äter vad som serveras. Vår son gör inte det än. På dagis äter han (bra) ca 1 gång varannan vecka, ibland händer det att han ätit (bra) 2 gånger på en 2 veckors tid. Han provsmakar tydligen det mesta med ratar det direkt. Han gråter ofta av hunger när jag hämtar honom/på väg hem så jag har alltid en banan el klämmis i väskan ifall det krisar. Vi har väntat/haft tålamod i nästan 1,5 år på att vi ska komma igång med maten. Skulle vara intressant att höra vad andra kräsna barn äter/har de några favoriträtter?

Har ni några tips på barnvänliga maträtter?

Tex korvstroganoff, stuvade makaroner/spaghetti med köttbullar, fiskpinnar med potatismos och ärtor osv... osv...

Är det någon som har svårt att få i sina små barn grönsaker - hur gör ni?

• sextiotalist

Det är inte ovanligt att barn vill ha mat som smakar mycket. Testa lite mer spännande rätter med smak. Vitlök och örtkryddor kan barn uppleva som gott. Testa lite avokado eller oliver. Vet många kräsna barn som älskade detta.

Jag tror många fastnar i barnmatsfällan och glömmer att barn är individer

• Alexi

Min dotter har aldrig ätit kladdiga rätter, typ potatismos, lasagne osv. Hon äter aldrig sås heller. Enstaka undantag som tex köttfärssås men även det äter hon bara lite av. Så hon äter rena livsmedel, kött, fisk, kyckling, potatis, spaghetti, osv. Supertrist, grytor får vi äta själva och peta ut köttet till henne... Supersvårt att äta vegetariskt också.

• skogstjejen19

Hon äter samma som oss men väljer ut delar, hon gillar inte kladdig mat.

Äter vi gryta så petar hon ut köttet och grönsakerna och äter det.

Hon måste alltid smaka, men jag fixar inget nytt åt henne där och då.

Skulle aldrig stå och laga olika mat om nu inte det handlade om svåra allergier som nästan är omöjliga att göra till hela familjen, men kan inte komma på när det skulle vara aktuellt ens.

Hon äter i perioder, endel veckor äter hon knappt något, dessa veckor serveras det alltid ägg till frukts för det älskar hon. Då vet jag att hon får i sig något matigt.

Pratat med Bvc om detta och hon sa att barn äter när dom växer och behöver det.

Hon är 2,5 år nu.

Min mamma jollade alltid med mina bröder när vi var små, dom fick annan mat om dom inte gillade, och kräsnare vuxna får man leta efter, ingen av dom går på restaurang för det är så krånglig att beställa mat tycker dom, ja om man inte klarar av att peta bort saker så blir det ju himla omständigt!!!

• Annsiss

Jag har en kräsen son 2.5 år, han väljer sällan ens att stanna kvar vid bordet när vi andra äter och att hålla honom kvar med våld känns inte ok. Dottern 6 år gnäller ofta om maten men hon går att resonera med så då gäller att smaka och då äter hon ofta lite. Sonen äter dock fortfarande välling vilket han gör med god aptit, frukt gillar jan också jag försöker ha en avslappnad inställning till mat inget av våra barn är underviktiga då är det inget att bry sig om, trugar inte med mat de äter dåligt av grönsaker men som sagt gärna äpple päron vilket ändå är bra nog,

• konichiwa

Vissa barn äter allt, andra är kräsna. De som säger att deras barn äter allt har inte kräsna barn. Mitt äldsta barn är kräsen och underviktig. Han äter inte om han inte vill. Han är stenhård. Vi har upptäckt att han inte vill blanda saker så han får maten på en stor tallrik ordentligt separerad. Fram tills för ett halvår sedan fick han välja vad han ville äta, vi serverade alltid något som gick bra. Under några månader åt han bara potatis till exempel. När han var 4 upptäckte vi att han var förstoppad och då fick han medicin, då blev det lite bättre. Sedan upptäckte vi ägg-allergi och när vi började utesluta det gick det lite frammåt.

Vi har försökt göra egna varianter av det han gillar. Egna fiskpinnar etc. Egna kyckling-Nuggets. Vi har blandat i kryddor i pastan för att vänja honom vid olika smaker.

Igår hade vi ett genombrott! Jag blandade i tomat, vitlök och grädde i pasta och han åt det! Dessutom bad han om ketchup PÅ pastan. Visst - ketchup är inte bäst i världen men att han ville ha något på maten var underbart!

Så mitt tips är - små steg - backa om det inte funkar och låt barnet välja. Var positiva runt matbordet. Blanda i kryddor.

Nu när vår son är större och när vi sett att det funkar bättre så har vi infört en regel attman måste äta två saker på bordet (en kan vara knäckebröd), annars snöar han in på en sak.

Våra grannar gav oss alltid "goda råd" då deras son åt allt. De var också inne på att inte laga specialmat osv. Sedan fick de en dotter som var super-kräsen. Till slut var de ju tvugna att anpassa maten, hon gick inte upp i vikt.

• modsey

Nu har jag iofs inte kräsna barn, tvärtom

Men just grönsaker har det varit sisådär med om jag bara serverar rätt upp o ner. Jag brukar dryga ut grytor med kokta pressade grönsaker. Gör dessutom smaken lite fylligare . Mina ex kokta morötter och paprika riktigt fint och ha i grytbasen. Eller riv morötter , lök och palsternacka i köttfärssåsen eller stroganoffen.

Annars är det väl de klassiska; tjata inte eller bråka om mat. Tvinga aldrig !

Låt dem vara med och laga maten . En del barn gillar ren mat utan att vara ihipnlandad med sås. Andra är tvärtom. Servera gärna små fina skålar med småplock i väntan på maten ; gurkstavar, cocktailtomater, ostkuber,mm

Svar på tråden Ni med kräsna barn: vad lagar ni för mat?