• Tindrans

Kattunge född inatt, hur vet jag att den får i sig råmjölk/mjölk?

Vår Isa födde sin första kattunge i natt 00.30. Jag trodde vi var förberedda men nu känner jag mig så himla osäker. Hur vet jag att den lilla verkligen får i sig mjölk?

Sugreflexer finns, hon hittar spenar.

Vi har mjölkersättning, pipetter våg etc.

Det lät lätt med att de skall gå upp 10g per dygn, men nu känns det som alldeles för lång tid vi behöver veta långt innan dess.

Hur skall jag veta att allt fungerar som det skall?

• Svar på tråden Kattunge född inatt, hur vet jag att den får i sig råmjölk/mjölk?
  • viseversa

Den diar med hämna mellanrum och sover sen och verkar nöjd. Lita på mamman.

• Dexter dot com

Var med i början nu första dagarna och se att ungen diar ordentligt och regelbundet och att mamma katt tar hand om ungen, håller den varm, slickar den så den sköter magen mm. Sköter hon ungen och den går upp i vikt kan du släppa lite på "bevakningen" om några dagar . Se även till att mamman har nära till lådan så hon slipper lämna ungen nån längre stund och att hon äter kvalitetsmat för digivande katter.  Lycka till !

• Tindrans

Tack - vilket bra svar!

nu är det mer än 12 timmar sedan den lilla föddes och jag har suttit bredvid sedan dess - börjar bli lite trött, min man får lösa av mig sen.

Hon har gått från 98g till 103g så det tar jag som ett bra tecken, vi har ett eget rum för dem med mat, låda, vatten och olika bäddar.

Nu är mitt bekymmer att mamman följer efter mig om jag går (på toa) men det kanske ordnar sig det med snart.

Svar på tråden Kattunge född inatt, hur vet jag att den får i sig råmjölk/mjölk?