• elmadumle

Arvsgång

Lite kort: en dotter 25 år, stack hemifrån för snart sex år sedan, vi har inte haft kontakt på hela tiden, hon har ett barn på dryga året som vi mest troligt aldrig kommer få träffa.

Annan dotter, 21 år, helt plötsligt tömde hon sin lägenhet, sket i att gå till praktiken som kunde leda till jobb, utskriven från af och soc pga detta. Stack till pojkvän, okontaktbar för alla både vänner och familj i drygt en månad nu. De ska tydligen han barn. Hon "hör av sig till vännerna när hon har lust", hon har nog inga vänner kvar nu. 

Ska kontakt jurist givetvis, men frågar ändå här om någon vet; dessa två barnbarn som vi inte vet om vi kommer få träffa, kan man skriva i testamente att barnbarnen får ärva istället för mammorna? vi har två barn till. Jag antar att man inte kan hoppa över ett led i arvsgången? 

• Svar på tråden Arvsgång
  • summa21

Nej, ni kan inte hoppa över mammorna. Dock har ni alltid rätt att testamentera bort hälften till vem ni vill. Den andra halvan måste delas av bröstarvingarna, alltså era fyra barn.

• elmadumle

Vi är inga miljonärer, har inget överflöd och tänker inte spara bara för att;) tänker mer på det lilla som blir över. Hur göra med möbler och annat lösöre? (inga dyra saker där heller).
    Just nu är jag bara så besviken på allt, min hjärna vill inte ge de ett rött öre/en enda pinal, hjärtat säger något annat, framförallt vad gäller 21 åringen. Man ska ju älska sina barn vad de än gör, det är svårt. 

• lilly

Du kan skriva i ett testamente att du önskar att barnbarnen ärver istället, MEN om dina döttrar skulle klandra det så har de rätt att få ut sin laglott som motsvarar 12,5% vardera av din totala egendom. Men de måste alltså på något sätt göra ett laglottsanspråk inom sex månader från att de delgavs testamentet (de kommer behöva godkänna det eftersom de är legala arvingar), annars kommer testamentet vara gällande trots att de kränker laglotten. En annan sak som kan vara värd att tänka på är att om du skriver arvet till dina barnbarn och du avlider innan dem är myndiga så kommer era döttrar i egenskap av förmyndare att förvalta deras pengar (om de understiger ett visst belopp i vart fall). Du kan då välja att skriva in i testamentet att pengarna ska stå under överförmyndarens kontroll, utan bestämmanderätt för förmyndarna. Du kan även utse någon annan som ska sköta förvaltningen. 

• elmadumle
    lilly skrev 2016-04-04 22:07:05 följande:

Du kan skriva i ett testamente att du önskar att barnbarnen ärver istället, MEN om dina döttrar skulle klandra det så har de rätt att få ut sin laglott som motsvarar 12,5% vardera av din totala egendom. Men de måste alltså på något sätt göra ett laglottsanspråk inom sex månader från att de delgavs testamentet (de kommer behöva godkänna det eftersom de är legala arvingar), annars kommer testamentet vara gällande trots att de kränker laglotten. En annan sak som kan vara värd att tänka på är att om du skriver arvet till dina barnbarn och du avlider innan dem är myndiga så kommer era döttrar i egenskap av förmyndare att förvalta deras pengar (om de understiger ett visst belopp i vart fall). Du kan då välja att skriva in i testamentet att pengarna ska stå under överförmyndarens kontroll, utan bestämmanderätt för förmyndarna. Du kan även utse någon annan som ska sköta förvaltningen. 

Jag hade nog tänkt att arvet ska förvaltas av överförmyndare fram till dess att de är 18 år just för att föräldrarna inte ska kunna ta ut pengarna. 
    Om man nu leker med den tanken att vi inte hör av dessa två barn under alla år, då står våran tredje dotter och sonen och ska ta hand om allt, de ska även dela med sig av de eventuella saker/möbler de vill ha, det kommer bli tufft för de om de två bara dyker upp för att "roffa åt sig" saker. 
  • Birgitta02

Som sagts ovan är barnen bröstarvingar. De har sin laglott och du kan inte göra något alls åt det. Om du INTE skriver testamente så kommer barnen få dela på hela din kvarlåtenskap. Laglotten är halva kvarlåtenskapen. Om du skriver testamente så kan du skriva att alla barnen delar på laglotten. Den andra halvan av kvarlåtenskapen kan du testamentera bort till barnbarnen, till de två andra barnen eller hur ni gör. Ni kan testamentera till dina syskon, det lokala hundhemmet eller vad som.

Att tänka på är att om du är gift, då gäller andra regler. Laglotten blir då lite annorlunda.

Föreslår att du skriver ner dina tankar. Hur du skulle vilja ha det. Och därefter kontaktar en jurist. Du vill nog att det skall vara så svårt som möjligt för vissa av dina barn att överklaga detta.

Och nej, du kan inte hoppa över ett led i arvsrätten.

• elmadumle

Tack för era svar:) jag och pappan är gifta, och samma pappa till alla fyra barn, känner just nu bara ett stort blaha över situationen. ska som Birgitta02 skrev, skriva ner allt på papper innan jag kontaktar jurist och bolla lite tankar. 

• Kjell2

Du och maken lär vara någon stans mellan 40 till 60 år. Det borde vara minst ca 20 år till ni båda är döda och det är dags att dela upp boet. Kan förstå att du är besviken på två av dina barn men att lägga ner allt för mycket oro och energi på testamentet nu känns lite förhastat. Väldigt mycket kan hända. Din barnbarn lär t ex växa upp.

• myskmalva
    elmadumle skrev 2016-04-04 22:54:29 följande:
    Jag hade nog tänkt att arvet ska förvaltas av överförmyndare fram till dess att de är 18 år just för att föräldrarna inte ska kunna ta ut pengarna.  Om man nu leker med den tanken att vi inte hör av dessa två barn under alla år, då står våran tredje dotter och sonen och ska ta hand om allt, de ska även dela med sig av de eventuella saker/möbler de vill ha, det kommer bli tufft för de om de två bara dyker upp för att "roffa åt sig" saker. 

Minns jag rätt så hade en släkting till mig skrivit i sitt testamente att en av bröstarvingarna skulle få ut hela sitt arv i pengar. Den arvingen hade då ingen rätt att göra anspråk på möbler och annat.
Svar på tråden Arvsgång