• Anonym (Hemska människa)

Suck

Hej! Jag skäms nästan över att ens behöva skriva här, men jag känner att jag bara vill ventilera mig lite..

Jag har en styvdotter som är 16 år, jag kom in i hennes liv när hon var 13 år. Allt har gått bra och det går väl egentligen bra nu också, utan större händelser och vi har inte bråkat något alls. 

Men det som gnager mig är att hon inte ger mig någonting.. Alltså inte prylar nu, utan glädje typ.. Jag kan inte känna att Jejj, nu kommer hon hem till oss! Utan snarare, suck nu kommer hon ja... 
    Då börjar det eviga fulla tvättkorgen, prylar utspridda, hon bidrar till smuts och stök men hjälper knappt till att städa bort det. 

Hon är lat, vill bara ta den enkla vägen i livet och sitter mest på sitt mörka rum med sin dator/mobil i ansiktet. Jag vill bara skrika "ryck upp dig och tänd lampan åtminstonde för fan" men det skulle jag ju aldrig göra!

Hon är inte alls bra i skolan och hennes betyg är under all kritik men hon har ingen motivation att ta tag i det, även om vi pratar med henne och hon verkar fatta vad det innebär att inte komma in på gymnasiet, men hon orkar väl inte göra något åt det. 

Hon har fått moppekörkort av sina föräldrar nu samt en jättefin moped, men hur går det med pluggandet till det då? Nää, det är väl jobbigt antar jag... Otacksamt tycker jag! Hade jag fått detta gratis så hade jag ju kämpat för det också.. 
    Nä, hon kör på och får sina 500 kr i fickpengar varje månad som hon BARA köper godis för, och får allt annat gratis i livet.. 

Jag tycker att min sambo är bra med henne, men hon är självklart hans "bebis" när det kommer till kritan, så är det ju.

Det är väl det som bidrar till alltihop, att hon är ensambarn, och har blivit bortskämd under åren helt enkelt. 
    Det märks att hon har svårt att dela pappa med en annan tjej även om hon säger att hon tycker om mig och till en viss del kan jag förstå det, men den andra halvan av mig vill bara ruska henne och säga Väx upp, och sluta tro att din pappa kommer att sluta älska dig bara för att jag finns..

Vi är på väg att skaffa barn, och jag har ångest redan nu över att berätta för henne, för hon lär ju bli 5 år igen och tycka att pappa kommer lämna henne.. 

Jag vet ju vad hon får det ifrån, för hennes mamma är likadan, hon har t o m sagt till min sambo att "jaha, ska du skaffa ett nytt barn nu och glömma XXX eller" och jag antar att hon kanske säger det hemma också till dottern så hon får samma tankar!

Gah, rörigt inlägg och jag är väl inte ute efter massa lösningar, ville bara ventilera mig.... Hon är väl kanske en helt vanlig tonåring?!
    Det kanske t o m JAG som är "svartsjuk" på henne för att jag måste dela uppmärksamheten med henne, vad vet jag!

• Svar på tråden Suck
  • Anonym (17)
    Anonym (Hemska människa) skrev 2016-04-04 16:39:41 följande:
    Hej! Jag skäms nästan över att ens behöva skriva här, men jag känner att jag bara vill ventilera mig lite..

Jag har en styvdotter som är 16 år, jag kom in i hennes liv när hon var 13 år. Allt har gått bra och det går väl egentligen bra nu också, utan större händelser och vi har inte bråkat något alls. 

Men det som gnager mig är att hon inte ger mig någonting.. Alltså inte prylar nu, utan glädje typ.. Jag kan inte känna att Jejj, nu kommer hon hem till oss! Utan snarare, suck nu kommer hon ja... 
    Då börjar det eviga fulla tvättkorgen, prylar utspridda, hon bidrar till smuts och stök men hjälper knappt till att städa bort det. 

Hon är lat, vill bara ta den enkla vägen i livet och sitter mest på sitt mörka rum med sin dator/mobil i ansiktet. Jag vill bara skrika "ryck upp dig och tänd lampan åtminstonde för fan" men det skulle jag ju aldrig göra!

Hon är inte alls bra i skolan och hennes betyg är under all kritik men hon har ingen motivation att ta tag i det, även om vi pratar med henne och hon verkar fatta vad det innebär att inte komma in på gymnasiet, men hon orkar väl inte göra något åt det. 

Hon har fått moppekörkort av sina föräldrar nu samt en jättefin moped, men hur går det med pluggandet till det då? Nää, det är väl jobbigt antar jag... Otacksamt tycker jag! Hade jag fått detta gratis så hade jag ju kämpat för det också.. 
    Nä, hon kör på och får sina 500 kr i fickpengar varje månad som hon BARA köper godis för, och får allt annat gratis i livet.. 

Jag tycker att min sambo är bra med henne, men hon är självklart hans "bebis" när det kommer till kritan, så är det ju.

Det är väl det som bidrar till alltihop, att hon är ensambarn, och har blivit bortskämd under åren helt enkelt. 
    Det märks att hon har svårt att dela pappa med en annan tjej även om hon säger att hon tycker om mig och till en viss del kan jag förstå det, men den andra halvan av mig vill bara ruska henne och säga Väx upp, och sluta tro att din pappa kommer att sluta älska dig bara för att jag finns..

Vi är på väg att skaffa barn, och jag har ångest redan nu över att berätta för henne, för hon lär ju bli 5 år igen och tycka att pappa kommer lämna henne.. 

Jag vet ju vad hon får det ifrån, för hennes mamma är likadan, hon har t o m sagt till min sambo att "jaha, ska du skaffa ett nytt barn nu och glömma XXX eller" och jag antar att hon kanske säger det hemma också till dottern så hon får samma tankar!

Gah, rörigt inlägg och jag är väl inte ute efter massa lösningar, ville bara ventilera mig.... Hon är väl kanske en helt vanlig tonåring?!
    Det kanske t o m JAG som är "svartsjuk" på henne för att jag måste dela uppmärksamheten med henne, vad vet jag!
    Kan förstå dig lite med körkortet. tycker du ska säga mer som du känner när det gäller städning. Men hon kanske har jobbigt med plugget? Men alltså är själv tonåring och får studiebidraget köper nått plagg var tredje månad kanske.. Jag får oftast extra då.. Köper bara skit för resten av pengarna chips och cigg typ.. betalar busskort också. Men ja 950 ungefär går till cigg.. Det är väl sånt man gör? Tycker det låter normalt man vill väl inte umgås så mycket men vuxna.
  • Anonym (kuno)

Ja, vad ska man säga, hon är tonåring, men jag tror inte du stör dig på alla tonåringar och ensambarn även om jag kan förstå vad du menar. Jag är också tillsammans med en man med barn sen tidigare, som idag är tonåring och också är ensambarn. Vi har två barn gemensamt så nu är han ju bara ensambarn hos sin mamma men visst har jag också tänkt kring det där med hur ensambarn är, för att inte tala om ensambarn med skilda föräldrar. Visst hade livet varit så mycket bättre om man hade känt "jejj, nu kommer han hem igen" men det där har jag gett upp för länge sen. Tråkigt är det att man känner så men för mig är det också så att jag varit tvungen att ta ned mina förväntningar på hur det borde vara. Vi har nu bott tillsammans i ca sex år och med alla åldrar jag gått igenom så ser jag mitt styvbarn som den nioåring han var, tioåring, elvaåring, tolvåring, osv, han är sina åldrar och jag tänker inte så mycket på vem han är, han har fortfarande tid på sig att utvecklas och även om vi inte har fått den där fantastiska kontakt man kunde ha önskat så behöver det kanske inte vara så illa heller.

Det som jag tycker har varit mest frustrerande är att märka hur lite min man har gjort för att få sin son att plocka undan efter sig. Jag har till stor del fått ta skulden som om jag vore en person som var extremt pedantisk, eller som om jag är en person som bara hittar fel hos hans barn, men så är det verkligen inte. Det har till slut nästan blivit så för jag har inte fått någon respons och det känns som att man bankat huvudet i väggen men tids nog har det gått upp för min man att han inte kan ignorera vad jag säger och att det är hans uppgift att tjata på sitt barn, att det jag ber om är högst rimligt och att det tillika är högst rimligt att hans barn lär sig att plocka upp efter sig. Sen kan det mycket väl hända att hans barn glömmer, missar, inte har förstått riktigt, men då stör jag mig inte lika mycket för då vet jag åtminstone att hans pappa sköter tjatet och då känns det mer okej för mig att gå in och bara påminna killen.
    Jag kan ju också berätta att fastän mina egna barn fortfarande är små så märker jag en viss skillnad i hur han adresserar sitt första barn och våra två gemensamma när det gäller att hjälpa till. Han verkar inte ha haft någon plan överhuvudtaget för att hans första barn skulle plocka undan efter sig själv, än mindre hjälpa till i hushållet, där hade vi kanske lite olika utgångslägen för hur vi tänker kring vad barn ska klara av och kanske även i hur mycket energi man ska lägga på att tjata. Har man bara ett barn kanske det funkar att gå och plocka, har man tre barn är det smartare att bjuda in barnen att hjälpa till. Framförallt har inte jag någon lust att plocka upp efter hans halvstora barn när jag redan har två små som jag måste se efter, än mindre behöva vara den som tjatar.
    Vet inte om det här hjälper dig men jag passar på att ventilera lite jag också i detta ämne. Det är inte lätt att vara i den s k styvförälderns position, liksom det inte är lätt att vara i styvbarnets eller den ensamstående förälderns position.

• Anonym (Hemska människa)

Tack för era svar!
    Det är alltid skönt att få andras perspektiv på saker känner jag.

Just nu känns det bättre med tonåringen, så jag behövde nog ventilera mig lite. Det går ju upp och ner med tankarna..

Det var ett bra tips, att jag kanske ska sänka mina egna förväntningar lite grann. Hur mysigt det än skulle vara att ha den relationen att jag och hon tar en dag på stan och fikar/shoppar, så får jag nog inse att det inte är eller kommer bli så. Kanske ska nöja mig med att det fungerar okej, och ibland t o m mer än okej mellan oss..

Jag tycker väl att det är lite jobbigt att hennes mammas kille har sagt att han älskar henne som sin egen dotter, och de har så himla roligt ihop. Är väl lite avundsjuk på det..

Hur reagerade din styvson på sina syskon när de kom då, blev det någon svartsjuka och oro över att hans pappa skulle bry sig mera om småbarnen?

• Anonym (bibo)

Det du skriver om att du får acceptera att ni inte kan ha en mysig relation och ta en dag på stan tillsammans. Har du frågat henne. Alla ungdomar älskar väl nästan att få shoppa och fika. Kanske fixa naglarna eller något liknande. Kan du inte göra det? Det kan ju vara ett ypperligt tillfälle att tala om att du vill att hon ska veta att hon kommer betyda jättemycket för dig. Att hon kommer bli storasyster till ditt barn och att du vill att hon ska känna sig som en i familjen. Även om du aldrig kommer ta en föräldrar roll mot henne så säg att du vill vara en vän och vuxen som hon kan komma till om hon behöver någon annan vuxen att prata med än sin mamma och pappa. Jag tror på att prata med ungdomar. Det kan verka som att dom inte lyssnar precis då, men ofta är det något dom minns och kan tycka om. Även om dom i stunden inte vill visa det.

Lycka till!

Svar på tråden Suck