Suck
Hej! Jag skäms nästan över att ens behöva skriva här, men jag känner att jag bara vill ventilera mig lite..
Jag har en styvdotter som är 16 år, jag kom in i hennes liv när hon var 13 år. Allt har gått bra och det går väl egentligen bra nu också, utan större händelser och vi har inte bråkat något alls.
Men det som gnager mig är att hon inte ger mig någonting.. Alltså inte prylar nu, utan glädje typ.. Jag kan inte känna att Jejj, nu kommer hon hem till oss! Utan snarare, suck nu kommer hon ja...
Då börjar det eviga fulla tvättkorgen, prylar utspridda, hon bidrar till smuts och stök men hjälper knappt till att städa bort det.
Hon är lat, vill bara ta den enkla vägen i livet och sitter mest på sitt mörka rum med sin dator/mobil i ansiktet. Jag vill bara skrika "ryck upp dig och tänd lampan åtminstonde för fan" men det skulle jag ju aldrig göra!
Hon är inte alls bra i skolan och hennes betyg är under all kritik men hon har ingen motivation att ta tag i det, även om vi pratar med henne och hon verkar fatta vad det innebär att inte komma in på gymnasiet, men hon orkar väl inte göra något åt det.
Hon har fått moppekörkort av sina föräldrar nu samt en jättefin moped, men hur går det med pluggandet till det då? Nää, det är väl jobbigt antar jag... Otacksamt tycker jag! Hade jag fått detta gratis så hade jag ju kämpat för det också..
Nä, hon kör på och får sina 500 kr i fickpengar varje månad som hon BARA köper godis för, och får allt annat gratis i livet..
Jag tycker att min sambo är bra med henne, men hon är självklart hans "bebis" när det kommer till kritan, så är det ju.
Det är väl det som bidrar till alltihop, att hon är ensambarn, och har blivit bortskämd under åren helt enkelt.
Det märks att hon har svårt att dela pappa med en annan tjej även om hon säger att hon tycker om mig och till en viss del kan jag förstå det, men den andra halvan av mig vill bara ruska henne och säga Väx upp, och sluta tro att din pappa kommer att sluta älska dig bara för att jag finns..
Vi är på väg att skaffa barn, och jag har ångest redan nu över att berätta för henne, för hon lär ju bli 5 år igen och tycka att pappa kommer lämna henne..
Jag vet ju vad hon får det ifrån, för hennes mamma är likadan, hon har t o m sagt till min sambo att "jaha, ska du skaffa ett nytt barn nu och glömma XXX eller" och jag antar att hon kanske säger det hemma också till dottern så hon får samma tankar!
Gah, rörigt inlägg och jag är väl inte ute efter massa lösningar, ville bara ventilera mig.... Hon är väl kanske en helt vanlig tonåring?!
Det kanske t o m JAG som är "svartsjuk" på henne för att jag måste dela uppmärksamheten med henne, vad vet jag!