• Minfamilj1

rättprocess?

Hej,

Det är såhär att min fd fru och jag skilde oss för 3 år sedan. efter nåt år blev det rättegång. innan rättegången skulle börja (nån timme innan) kom hennes advokat till oss om vi kunde komma fram till en överenskommelse utan rättegång. vi kom fram till att barnen bor hos mig och att umgängesrätten skulle vara växelvis. hon bor i en annan stad 2,5 timme från där jag bor.tingsrätten godkände detta och det har fortlöpt så. men hon försöker hela tiden jävlas med sms och mejl. skrev i ett sms att hon inte ville ha barnen alls. men nu har jag fått brev från hennes advokat att hon vill att barnen bor hos henne och att de kan vara hos mig typ varannan helg. jag är i total förvirringen. i brevet står det att om jag inte går med på detta så kommer det gå till tingsrätten igen. jag kommer självklart inte gå med på detta och vill att det ska gå till tingsrätten. barnen är under 10 år och vill bo hos mig och min familj. jag undrar 1) kan tingsrätten ta upp det igen trots den förra domen?  2) om det tas upp igen, vilket jag tror att det blir så, vad tror ni att utfallet kan bli? barnen har sin stabilitet här, vad kan det finnas för omständigheter som gör att tingsrätten kan komma fram till annat utfall.

vore tacksam för alla svar. ligger sömnlös pga detta och känner en total orättvisa. trodde det var över när vi kom överens och tingsrätten godkände men det verkar inte så.  

• Svar på tråden rättprocess?
  • Anonym (Henrik)

Jag förstår att det är jobbigt för dig.

Eftersom hon både mailar och SMS:ar, så har du ju skriftligt på hennes labila läggning. Har svårt att se att hon skulle vinna.

• Kjell2

Om ni inte kan komma överens innan och hon kräver måste TR ta upp hennes yrkanden,

Om barnen har det bra hos dig, går i skola, har nätverk mm ska det mycket till för att boendet ska flyttas till henne. Däremot kan umgänget förändras.

Hur är umgänget nu?

Boka en tid hos familjerätten och se vart de leder.

• Minfamilj1

Tack för era svar.

umgänget är att de är hos henne varann vecka på helgerna. och storhelger och sommarlov är delade.

jag trodde att familjerätten blir endast aktuellt om de får mandat från tingsrätten? 

• Kjell2
    Minfamilj1 skrev 2016-04-03 14:06:59 följande:

Tack för era svar.

umgänget är att de är hos henne varann vecka på helgerna. och storhelger och sommarlov är delade.

jag trodde att familjerätten blir endast aktuellt om de får mandat från tingsrätten? 

Det går alldelses utmärkt att träffas och få hjälp med att hitta lösningar som är acceptabla för båda föräldrarna utan mandad från TR hos familjerätten.

Kan vara ett bra ställe att få lite stöd i sin diskussioner och få fram vad man vill och kan acceptera.
Svar på tråden rättprocess?