• Anonym (Kompis)

Misstänker att min kompis är sjuk

Har en vän som sedan ett år tillbaka har blivit en väldigt nära kompis. Vi ses nästan varje dag och tränar tillsammans flera dagar i veckan. Jag förstod tidigt att hon är manisk då hon kan gå på trappmaskinen flera timmar bara för att bränna ett visst antal kalorier.

I början tänkte jag inte så mycket på det, båda är intresserade av att ha en snygg kropp, äta hälsosamt osv. Men det har blivit sjukligt det sista. Hon äter ca 2 mål om dagen, kyckling och råris. Tränar ca 8 ggr i veckan. Väljer att svälta sig själv vissa dagar och klagar konstant på att hon måste bli smalare kring midjan trots att hon snart går av på mitten! Spelar ingen roll vad jag säger för det går in och ut.

Misstänker nu att hon har någon typ av anorexi? Vad gör man som vän i denna situationen? Vet inte vad jag ska göra, är så rädd att uppmana till fel saker :(

• Svar på tråden Misstänker att min kompis är sjuk
  • Iowhannah

Jag tycker att du ska prata med nån terapeut som är kunnig i ämnet, för att försöka få tips och råd om hur du ska göra. I såna här lägen brukar det inte spela någon roll vad man säger, det måste komma inifrån personen själv, men det är bra att hon får veta att du finns där som stöd och att du bryr dig.

• Anonym (Bullen)

Det låter som att din vän lider av ortorexi som ligger väldigt nära anorexi, vilket är den diagnosen som sätts ifall BMI understiger 17.5.

Det är bra att du har uppmärksammat hennes problem, men att ta upp ämnet kan vara väldigt känsligt och risken är att hon blånekar samt blir väldigt arg på dig och drar sig undan. Det ligger i ätstörningens natur att man reagerar på det viset. Undvik att kommentera vad hon äter, hur hon tränar och framför allt hennes kropp/viktnedgång. Mycket av det är extremt triggande för en ätstörd att höra, oavsett om du menar väl.

Försök vara tydlig med att du finns som stöd, ställ öppna frågor kring hur hon mår. Få henne att känna sig sedd och omtyckt av dig och låt henne inte dra sig undan för mycket. Kan ni göra roliga saker tillsammans som distraherar tankar på mat och träning? Det är viktigt att hon bryter de ständiga tankarna som hon antagligen bär på och som ifall de får fritt utrymme eliminerar möjligheten för henne att låta annat ta plats.

Du ska definitivt söka upp anhörigstöd, för det är tufft att stå en ätstörd nära. Det är en djävulsk sjukdom att se någon drabbas av och den går ofta ut över omgivningen. Försök också kolla upp var hon skulle kunna få hjälp, vad psykiatrin kan erbjuda och ifall hon vågar öppna upp sig för dig kan du erbjuda dig att hjälpa till med kontakten.

Jag har själv bulimi, men har även stått som anhörig till ett syskon.

• Anonym (Bullen)

Vill också tillägga att vad hon gör mot sin kropp är livsfarligt. Hon bryter ner den och begår ett långsamt självmord.  Ätstörningar är den dödligaste psykiska sjukdomen och även tillfrisknade personer kan få permanenta kroppsliga komplikationer och skador.

Svar på tråden Misstänker att min kompis är sjuk