Bli familjehem för ungdom/ensamkommande flyktingbarn?
Hej, jag och min man har funderat fram och tillbaka länge på om vi skulle bli familjehem. Vi har en extra lägenhet som ligger på vår tomt och har egentligen tänkt att hyra ut den, men har nu funderat lite på om vi istället skulle bli familjehem. Vi tänkte att möjligheten finns ju att stötta en ungdom som kanske ska ha eget ansvar i form av boende men fortfarande under vuxnas tillsyn eller en ungdom som av någon anledning inte kan bo hemma. Funderar också på familjehem för ett ensamkommande flyktingbarn med samma behov av bostad och eget ansvar men där det ska finnas en tillgänglig vuxen, någon typ av "utsluss". Vad är era erfarenheter av detta?
Detta är något vi har funderat en del på fram och tillbaka, ett par vänner till oss är familjehem åt ett ensamkommande flyktingbarn och tycker att det fungerar fint (men det är ett barn i yngre tonåren som bor heltid med familjen).
Vad har ni för erfarenheter av detta? Vi har som sagt funderat en del på det men det känns som ett väldigt stort steg att ta, så man har väl inte riktigt "vågat". Jag kommer också att vara föräldraledig från sommaren och är osäker på hur det kan bli att ta ansvar för en ungdom under den tiden. Vad tänker ni?