• Deceree1

Cannabis som medicin

Som ni säkert har hört så blev Andreas Thörn blivit dömd i högsta domstolen till dagsböter för narkotikabrott. Han har råkat ut för en olycka för många år sen och har svår smärta som inte någon smärtlindrande medicin hjälper mot. Vore det inte bättre att legalisera cannabis eller åtminstone ha en lag som gör det möjligt att få använda cannabis i medicinskt syfte. Andreas har tvingas sluta med cannabis och är nu åter sjukskriven med svåra smärtor. Är det så vi ska ha det? Många andra länder tillåter cannabis som medicin. Jag har hypermobilitetssyndrom och har haft svåra smärtor i 30 år. Jag skulle absolut tacka ja till den medicinen. Men va faan, jag får väl gå och ha ont så jag knappt kan röra mig ibland. Jag är 50 år och känner mig som 80. Jag skulle gärna se att det blev en förändring på det här.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Cannabis som medicin
  • Du MÅSTE ange en signatur

Håller med dig till 100%. Det räcker att korsa Österpölen till Finland för en betydligt humanare politik. Det är dags nu helt enkelt, men jag tror vi får vänta några år till här i Sverige.

• Deceree1
    Du MÅSTE ange en signatur skrev 2016-04-01 12:55:07 följande:

Håller med dig till 100%. Det räcker att korsa Österpölen till Finland för en betydligt humanare politik. Det är dags nu helt enkelt, men jag tror vi får vänta några år till här i Sverige.

Synd bara att man är så laglydig... Kommer nog att dö av smärta innan det blir en mer liberal syn på cannabis här.. Kan man äta tramadol resten av livet tro?
  • Anonym (HellNo)

Cannabis blir man lätt beroende av. Förstör hjärnan och gör dig till en zombie.
    Förstår att det inte är kul att leva med smärta men rent knark tycker jag inte man kan skriva ut i medicinskt syfte.

• Kebabben
    Anonym (HellNo) skrev 2016-04-01 13:26:24 följande:

Cannabis blir man lätt beroende av. Förstör hjärnan och gör dig till en zombie.
    Förstår att det inte är kul att leva med smärta men rent knark tycker jag inte man kan skriva ut i medicinskt syfte.

I inlägget ovan dig så nämner en person tramadol, vilket man blir ännu mer samt lättare beroende av och abstinensen från tramadol är betydligt starkare. De alternativ till tramadol som finns (på recept) är andra opiater/opioider (som t.ex. Oxycontin, morfin, fentanyl mm.) är otroligt mer beroendeframkallande, vi snackar nu alltså om något som är liknande nivå som heroin. Fentanyl kan till och med vara ett steg längre än heroin.

Vad är egentligen skillnaden på smärtlindrande mediciner som skrivs ut på recept och narkotika (i detta fall cannabis) som används i medicinskt syfte? Båda tillhör i vilket fall som helst kategorin droger, vilket du inte verkar förstå när du säger att cannabis är "rent knark".

Du kan säkert vilja vara intresserad av följande grafer för mer information angående hur farliga olika substanser är:
    en.wikipedia.org/wiki/File:Drug_danger_and_dependence.png
    en.wikipedia.org/wiki/File:2011_Drug_Harms_Rankings.svg
  • Anonym (HellNo)

Jag förstår att det finns läkemedel som är väldigt beroendeframkallande och drogliknande men har en sambo som levt i missbruk och då även cannabis. Kommer aldrig tycka att det är bra. Ja må va trångsynt.

• Deceree1

Varför är Sverige så himla restriktivt mot cannabis? Är det vår socialstyrelse som ska vara så himla "duktig"? Jag upplever att hela Sverige ska va så himla "duktigt".

• mixXi
    Deceree1 skrev 2016-04-01 19:04:12 följande:

Varför är Sverige så himla restriktivt mot cannabis? Är det vår socialstyrelse som ska vara så himla "duktig"? Jag upplever att hela Sverige ska va så himla "duktigt".

Fast det är lagligt i Sverige. Läkare kan skriva ut det på licens.
  • Drottningen70

Jag ser inga som helst hinder. Obegripligt att förbjuda vissa preparat bara för sakens skull om det nu är så att de fungerar på ett adekvat sätt. Janenar vi har ju massa olika morfinpreparat, för att inte tala om centralstimulerande och bensodiazepiner. Däremot anser jag inte att det ska vara avreglerat. Det ska givetvis förskrivas av behandlande läkare och med försiktighet.

Svar på tråden Cannabis som medicin