• beetroots

Första resan

Hej vi ska snart åka på vår första semester med vår son som då kommer vara 8 månader. Vi känner oss helt lost om jag ska vara ärlig haha.

Vad behöver man tänka på när man flyger och så?

Speciellt med mat då sonen äter ersättning

Hur gör man om man vill åka någonstans med taxi? Vi ska till Rhodos och bilbarnstol känns som ett måste...

Och.... Vad behöver man ha med ?! Badblöjor och ett litet apotek är klart :)

• Svar på tråden Första resan
  • Vegomamma

Ha så lite packning som möjligt och var noga med att kolla bagage regler för just era biljetter. Detta gäller både vikt, mått och antal.

Yoyo är en bra sittvagn att ha vid flygresa pga den går att packa ihop till handbagage storlek. Därmed får du ta den till gaten och ombord på flyget, som 1 piece handbagage.

Om du checkar in en vagn, boka airshell. Lägg inte vagn och babyskydd i samma airshell.

Har ni bokat egen sittplats åt barnet? Kolla i så fall upp att babyskyddet är ok för flygresor.

Checka in på nätet 24 timmar innan avgång för att slippa hamna på standby. Det händer sällan barnfamiljer men man vet aldrig.

Kom i god tid till checkin. Det är endast i undantagsfall som vi tar emot bagage för incheckning om passagerare är sena.

Var noga med att ni har giltiga pass. Eller nationellt id-kort för vissa destinationer inom Europa. Körkort eller id-kort från t ex skatteverket är inte giltigt, men tro fan att hur många som helst kommer till checkin med dem och blir sura över att bli nekade.

Kolla att ni stavat namnet rätt i bokningen. Små fel är ok, men större felstavning kan resultera i ogiltig biljett och du måste köpa ny för att få resa.

Barnmat är ok att ta med i handbagage, samma med mjölkersättning.

• Ruter
    beetroots skrev 2016-03-31 21:25:34 följande:

Hej vi ska snart åka på vår första semester med vår son som då kommer vara 8 månader. Vi känner oss helt lost om jag ska vara ärlig haha.

Vad behöver man tänka på när man flyger och så?

Speciellt med mat då sonen äter ersättning

Hur gör man om man vill åka någonstans med taxi? Vi ska till Rhodos och bilbarnstol känns som ett måste...

Och.... Vad behöver man ha med ?! Badblöjor och ett litet apotek är klart :)

Vi var till rhodos i sommras med sonen då 1,5 va även utomlands när han va 8 månader. Ta med ersättning samt annat han äter, ni får ha med er maten som behövs ombord på flygplanet var berädd på att behöva smaka på det bara. Har inte inte varit några som helst problem på Arlanda med matburkar/ ersättning. När sonen va 8 månader tog vi tror det va 2-3 burkar mat i handbagaget och resten i incheckade väskan. På rhodos flygplats sa dom ingenting om att vi hade två nappflaskor med vatten igen säkerhetskontrollen.

Vi valde att inte åka taxi av den anledningen att vi inte hade någon bilbarnstol utan valde istället att åka buss de gångerna va var in till rhodos stad samt lindos. Vart ska ni bo?

Vi hade med oss badbyxor/badblöjor, vätskeersättning är bra att ha också och då jag är sjuksköterska valde jag också att ta med natriumklorid och lite plåster/förband ifall att någon av oss skulle göra illa sig på något.
  • Ruter

Första gången tog vi med barnvagnen och hyrde därmed en airshell väska att lägga den i, väldigt smidigt flyger ni från arlanda som vi gjorde finns det lånevagn på flygplatsen dock ej på flygplatsen i rhodos därför kan en bärsele vara praktiskt att ta med. När vi var på rhodos hade vi valt ett barnrum så stod en barnvagn och väntade på hotellrummet vid ankomst vilket var väldigt smidigt.

• Ruter

På flyget är de bra att ha lite olika underhållning med sig,tex favoritleksak gärna något som går att knyta fast i ett snöre eller nyckelband så är det lätt att hitta på den och fiska upp den annars har dom en tendens att försvinna långt bort.

• tulip79

När det gäller bilbarnstol brukar det gå att hyra till bilen (om man hyr bil). Föredrar dock buss före taxi från flygplatsen om det inte finne bilbarnstol att tillgå. När vi var i Kroatien o dottern var 8 mån bokade vi lägenhet via en uthyrningfirma så fixade de bilbarnstol oxå. Jag sa specifikt ifrån att jag önskade detta när jag fick veta att de skulle hämta oss på flygplatsen. När det gäller barn på flyg har jag alltid haft mina i knät (har dock flugit max 4 tim när de var under 2 år) o det har gått jättebra.

• Sous

Mitt främsta råd till flyget: ta med extra blöjor. Om det blir förseningar eller barnet blir dåligt i magen vill ni inte bli stående utan blöjor. Min formel är en blöja per timme restid från dörr till dörr plus två extra. Ta även med två ombyten till barnet, ett till er föräldrar och ex plastad frotté att sitta på om barnet bajsat/kräkts över er och flygstolen.

Det kommer antagligen inte att behövas, men konsekvenserna av att inte vara förberedd i det här avseendet är fruktansvärda....

Svar på tråden Första resan