• Malla1

Någon som varit med om att dom sagt fel datum på rul

Jag var på ett vul när jag fick reda på att jag var gravid, det visade då att jag var i V 13, fick då bf datum 14 april, sen var jag på rul i v19 och då mätte hon lårbenet och huvudet men fick fram 2 olika datum, hon valde att gå på det senare datumet så fick då bf 30 april, diskuterade det idag med min bm och hon gick tillbaka i journalen och kollade och sa att hon förstod att jag var förvirrad och osäker på datumet, så hon sa att jag ska förbereda mig på att förlossningen kan starta redan nu, alltså att jag ska tänka att jag kan vara i v38 istället för v36,

Har även funderat på detta för med mina tidigare 4 barn har jag legat på den undre kurvan på SF måttet, men denna gång ligger jag på mitten kurvan men jag är lika stor som jag varit dom andra gångerna, jag vet att man inte ska gå på SF måttet men om jag då är 2-3 veckor längre gången än jag trott så stämmer ju SF måttet med mina tidigare graviditeter.

Någon som varit med om att man fått fel bf datum?!

• Svar på tråden Någon som varit med om att dom sagt fel datum på rul
  • junibarn19

Jag hade ingen aning om när jag blev gravid.. Så kanske dumt att jag svarar.. Men enl VUL i v.9 fick jag bf 22/2 och enl RUL v.21 fick jag 19/2 min son föddes 13/2

• Mika86

Jag har haft koll på äl en del av gångerna men blivit flyttad 10-16 dagar sen på rul även om kub sagt ett datum mittemellan

Sluppit gå över tiden iaf om man räkna på rul

• emjh
    Jag blev ganska ordentligt framflyttad, från 16 till 27 maj. Men det kan inte stämma. Jag vet att sista mens var 15/8 och jag hade ÄL 25/8. Utifrån ÄL hade jag beräknat 16/5. 

27 maj skulle innebära att jag hade ÄL 5/9. Det stämmer inte alls, jag plussade nämligen 3/9 (på ÄL+9). 

Lite irriterande att det står fel i alla papper och att jag ligger mkt högre på sf-måtten nu mot mina tidigare barn. Jag har två barn redan och båda var ganska små när de föddes så jag tror helt enkelt att även denna bara är liten. Mina systrar har också fått små barn. 
  • Malla1
    emjh skrev 2016-04-02 22:49:05 följande:

Jag blev ganska ordentligt framflyttad, från 16 till 27 maj. Men det kan inte stämma. Jag vet att sista mens var 15/8 och jag hade ÄL 25/8. Utifrån ÄL hade jag beräknat 16/5. 27 maj skulle innebära att jag hade ÄL 5/9. Det stämmer inte alls, jag plussade nämligen 3/9 (på ÄL+9). 

Lite irriterande att det står fel i alla papper och att jag ligger mkt högre på sf-måtten nu mot mina tidigare barn. Jag har två barn redan och båda var ganska små när de föddes så jag tror helt enkelt att även denna bara är liten. Mina systrar har också fått små barn. 

Då är ju du i samma sits som jag,

Min slempropp gick igår och har haft molande värk ich lite kraftigare förvärkar sen dess, men frågan är vad ska Ja säga när jag åker in, antingen är jag i v37 eller v39
  • emjh

Som jag ser det är det ingen idé att säga emot, för sjukvården är det UL-datumet som gäller så jag håller mig till 27 maj när det gäller det officiella (sjukvård, f-kassa osv) men till 16 maj privat. 

Så i ditt fall skulle jag säga den vecka som du fick på ditt UL eftersom det är vad som står i din journal. 

När jag har försökt argumentera för min sak har jag bara mötts av frågetecken och ingen har gått in något mer på det, vilket gör mig lite irriterad. 

• Malla1

Okej, ja spelar ju ingen roll, bebisen kommer ju ändå när den kommer. Har nu fått bruna flytningar och mer molande värk så jag ska ringa fl idag och be att få komma in på kontroll

• emjh
    Malla1 skrev 2016-04-03 10:14:24 följande:

Okej, ja spelar ju ingen roll, bebisen kommer ju ändå när den kommer. Har nu fått bruna flytningar och mer molande värk så jag ska ringa fl idag och be att få komma in på kontroll

Spännande, lycka till! :)
Svar på tråden Någon som varit med om att dom sagt fel datum på rul