• Emmispemmis

Katt och semester

Vi har en fem år gammal katt. Vi kommer att åka bort i totalt nio dagar.

Alternativen vi har är att katten bor hemma hos en kompis eller att en kompis tittar in till katten en gång/dag, fixar med det som behövs, leker och kelar. Vilket är minst stressande för katten?

Hon är omplacerad hos oss sen ett halvår, har inte varit med om något traumatiskt (utöver hembytet), men är lite orolig för att hon ska bli stressad iaf.

Så - hemma där hon vant sig att vara, men rött mkt ensam, eller hos kompisen, ovan miljönmen mkt sällskap?

• Svar på tråden Katt och semester
  • Emmispemmis

Jo, de känner varandra väl. Katten hoppar genast upp i knäet när kompisen kommer.

• Dexter dot com

Enl lagen måste katten ha tillsyn minst 2 g/dag så enklast och bäst för katten är ju att kompisen bor hos er med katten. Är det inte möjligt så skulle jag flytta katten hem till kompisen.

• Emmispemmis

Tack för era svar! Har varit nån vajsing med familjelivappen, så har inte tagit mig in här innan.

Oj, två gånger per dag, även om hon som tittar in skulle stanna några timmar? Jag frågade nämligen en bekant veterinär som ansåg att det skulle vara minst stressande för katten att få vara hemma, (hon har bytt hem flera gånger innan hon kom hem till oss) och han sa inget om två gånger.

Jag hoppas detta kommer att gå bra. Det är min första katt och jag är lite nervös nu.

• Emmispemmis

(Hembytena har dock gått lugnt till - inget traumatiskt bakom, hon är lugn och nöjd. Men ändå.)

• Dexter dot com
    Emmispemmis skrev 2016-04-01 20:04:44 följande:

Tack för era svar! Har varit nån vajsing med familjelivappen, så har inte tagit mig in här innan.

Oj, två gånger per dag, även om hon som tittar in skulle stanna några timmar? Jag frågade nämligen en bekant veterinär som ansåg att det skulle vara minst stressande för katten att få vara hemma, (hon har bytt hem flera gånger innan hon kom hem till oss) och han sa inget om två gånger.

Jag hoppas detta kommer att gå bra. Det är min första katt och jag är lite nervös nu.

Antar att tillsyn 2 g/dag finns för att katten inte ska behöva lida i tex 20 timmar om den blir sjuk och måste till veterinären. Tex om katten får stopp i urinvägarna är den ju förmodligen död efter 20 timmar men går att rädda efter 10 timmar. Veterinärer är sällan insatta i Jbv rekommendationer och lagar tyvärr.
Svar på tråden Katt och semester