Farligt?
Hej alla FamiljeLiv-are!
Frukost, lunch och middag. Det sägs att dessa tre mål är de viktigaste målen om dagen, plus ett mellanmål här och där. Frukosten ska vara det största målet som äts, och det minsta ska vara middagen om jag har förstått det rätt.
Men, är det okej att skippa lunchen och äta ett stort "mellanmål" som lunch när man kommit hem istället för att äta skolmat?
Som frukost äter jag två tunna skivor fullkornsbröd med keso, en skiva skinka, gurka och paprika som pålägg tillsammans med en kopp grönt te. Jag håller mig skapligt mätt på det faktiskt, men jag brukar någon gång under dagen, ungefär vid lunchtid, ta en näve sötmandlar.
Då skolmaten inte är den nyttigaste brukar jag oftast skippa den och dricker 1-2 glas vatten, så att jag när jag kommer hem kan dricka en grön smoothie gjord på banan, spenat, avokado och ingefära tillsammans med en näve neutrala sötmandlar. Sedan är det träning som gäller, och efteråt middags-dags. Då kan det bli lite vad som helst- men magert kött med grönsaker är det jag oftast äter.
Jag har hållit på såhär i en vecka nu och tycker att det både låter och smakar som en rimlig "matplan" eller va man ska kalla det. Men jag har fått höra av folk som varken tränar eller ens vill gå ner i vikt, att det är farligt att skippa skollunchen. Men jag är inte ett dugg hungrig då jag håller mig rätt bra på min frukost, och jag slutar runt 3-tiden varje dag och kommer hem ungefär vid denna tid också och äter direkt så jag skulle inte vilja anse det som farligt.
Så, FamiljeLiv-are, är min "matplan" farlig, tror/tycker ni?
Tacksam för svar