• Ics2

Vecka 32 och blöder sporadiskt

I vecka 30 då jag var på vessa i jobbet upptäckte jag blod i trosorna och då jag torkade mig, men tänkte att det händer väl eftersom jag hade haft typ likadant nångång i början av graviditeten. Fortsatte skiftet till slut, kom hem, började googla för säkerhets skull och konstaterade att det väl inte är så bra i slutet på graviditeten. Väntade till morgonen efter, då det fortfarande kom blod, innan jag ringde till förlossningsavdelningen och de bad mig komma in. Ctg, ultraljud och vaginal undersökning blev gjort och allt verkade okej med både mig och babyn, fick order om att vila i två dagar men inte desto mera infomation. Vilade två dagar, jobbade på den tredje och började blöda igen. Ringde mödrapolikliniken här och sa att jag ville ta ett urinprov också för att utesluta uvi, varpå hon tyckte att det självklart ska göras. Samtidigt ville hon ha in mig på ctg igen, och fast allt fortfarande var okej då sjukskrev läkaren där mig i tio dagar. Provsvaren påvisade något förhöjt värde med leukocyter och bakterier, men ingen uvi. De förhöjda värdena kan väl också ha varit för att jag inte tog urinprovet "på rätt sätt".

Hur som, så är jag nu i vecka 32 och igår var sista dagen sjukledigt, och då började jag blöda igen, lite mer än tidigare. Det kom några droppar blod i wc-stolen och ännu mer då jag torkade och sedan dess, ännu imorse, typ blodblandade flytningar.

Undrar om någon annan har haft liknande, om ni vet vad det berodde på, och om det gick bra ändå?

• Svar på tråden Vecka 32 och blöder sporadiskt
  • Sand01

Hej!

Jag har haft samma problem, titt som tätt under hela graviditeten. Sista blodblandade flytningen kom i 33+3 och då kom det rejält men det var inget som rörde mig eller bebisen på det viset sa de. Sköra slemhinnor som går sönder vid överansträngning, när bebisen bökar mycket ned mot bäckenet och vid sex...sådana saker som kan trigga. Mitt tips är att du söker havandeskapspenning nu när du är såpass långt gången och vilar mycket resten av graviditeten.

Jag är i v 35+5 nu och har fått mycket förvärkar och sammandragningar så jag försöker ta det så lugnt det går.

Hoppas allt går fint nu och att allt lugnar ner sig med blödningar.

Kram

• Ics2

Tack för svaret Sand01. Skönt att höra, bor i Finland så både läkaren och sjuksköterskan jag pratade med på förlossningsavdelningen var finskspråkiga men försökte prata svenska med mig, så det blev lite kommunikationsmissar och fick nog inte all information jag ville ha.

Dock tycker jag det är skumt vad som sätter igång det, igår var det helt plötsligt utan märkbar anledning och senast efter samlag hände ingenting, inte en droppe blod.

Men det är säkert vettigast att vara ledig fram till mammaledigheten, barnmorskan sa också att om det händer igen ska jag kontakta mödrapolikliniken så kan de lätt sjukskriva mig resten av graviditeten. Får nog lov att ringa fast jag hade sett fram emot att jobba lite igen. Tyvärr hör monotona rörelser och tunga lyft ibland till jobbet.

• Sand01

Ja men då förstår jag att det vlir svårt att få all info. Ja det är nog olika vad som triggar igång också men det var de anledningar jag fick när jag blev undersökt.

Ja försök att få sjukskrivning eller be om att få lite dispans med tunga lyft på jobbet. Jag jobbar som personlig assistent och slipper lyften på mitt jobb.

Ta hand om dig nu ????

Svar på tråden Vecka 32 och blöder sporadiskt