• Alma66

Mina katter kommer inte överens

Hej
    Jag har en ragdollblandis som är 3.9 år och sedan har jag skaffat en liten Main Coon som är tre månader. Jag startade hela processen med att låta den gamla katten träffa en kattunge och det gick bra.
    Sedan kom lilla Pyret hem till oss och allt gick bra. Men så gjorde Pyret en perfekt fyrtass landning på den gamla kattens huvud och nu går det inte bra ... hon fräser, morrar och gör attacker mot lilla Pyret.
    Enligt veterinären bör jag avliva alt. sälja lilla Pyret för det kommer aldrig att fungera. 

Idag bor lilla Pyret i ett eget rum med vattenfontän, klösvänlig soffa och hundra leksaker och jag alternerar med att gulla med dem båda. Så båda katterna ser väldigt nöjda ut, med svansarna i vädret.

En kompis säger att det är att vänta till lilla Pyret blir större, så hon kan försvara sig sedan kommer de att börja ignorera varandra
    Men jag vill att de ska fungera nu om möjligt.
    Någon som har någon bra lösning?

• Svar på tråden Mina katter kommer inte överens
  • Bertram

Se till att de doftar lika dant, tex bada dom. Jag sprayade mina med balsamspray och borstade dom med samma borste så de fick varandras dofter samt luktade balsamsparay, lite fräs å så får man leva med i början. Mina blev bästisar dag 3. Låt dom träffa varandra och undersöka varann. Gå emellan om det går för vilt till.
    Att avliva den ena låter väldigt drastiskt? Vad är det för veterinär?!

• Harvester

Hur länge har du haft Pyret? Mina kom överens efter några dagar, den lilla låg mest under soffan först men jag lät dem vara så gick det bättre och bättre.

Skaffa en Feliway adapter och sätt i ett eluttag (finns i djuraffärer och på veterinärkliniker), de utsöndrar lugnande feromoner och brukar hjälpa jättebra.

• jenny99

Det tog 2 månader innan mina katter blev vänner med lilla katten.Jobbig tid.

Svar på tråden Mina katter kommer inte överens