• Bobo

Giftemål- måste man berätta?

Jag och min sambo ska köpa hus och har nu pratat om att gifta oss. Vi gör det endast för den juridiska aspekten och tänker därför gifta oss borgerligt med ett kompisar som vittnen. Vi tänker inte berätta för någon annan, möjligtvis för våra föräldrar. Det vore givetvis ingen jättekatastrof om det kom ut men vi tänkte eventuellt ha en fest om något år eller så och berätta då så det vore lite tråkigt om vår hemlighet kom ut innan dess.

Nu till min fråga, måste man berätta att man har gift sig för sin arbetsgivare?

• Svar på tråden Giftemål- måste man berätta?
  • Anonym (anonym)

Kan vara lämpligt att berätta för arbetsgivare ifall det finns försäkringar etc
    Makar ärver ju varandra, det gör inte sambor (om ni inte har testamente).
    Kolla upp vad som gäller för er.

• Bobo
    Anonym (anonym) skrev 2016-03-27 21:02:12 följande:

Kan vara lämpligt att berätta för arbetsgivare ifall det finns försäkringar etc
    Makar ärver ju varandra, det gör inte sambor (om ni inte har testamente).
    Kolla upp vad som gäller för er.

Det har jag inte tänkt på, tack för svar!
  • Näckrosen

Alla myndigheter och försäkringsbolag/banker etc får reda på att ni gift er. Så vill ni att den andre ska ärva vid ev dödsfall, så behöver ingen veta att ni gift er. Jag har en jobbarkompis som nyss fick veta att hennes barn varit gift i 20 år. Föräldrarna trodde att de varit sambo i alla år.

• Anonym (anonym)

Ja, men jobbar nån av er på ett privat företag så är det inte säkert att den arbetsgivaren får reda på det om ni inte själva talar om det.
    Så som jag sa, kolla upp vad som gäller för er (även om ni kanske vill
    att så få som möjligt ska veta).

Lycka till med giftermålet !

Svar på tråden Giftemål- måste man berätta?