• Anonym (Ts)

Varför har människor ingen självinsikt?

Hur kommer det sig att så många saknar självinsikt? Fullständigt saknar förmåga över att se sig själv med andras ögon, reflektera över sina egna känslor och beteenden, skratta åt sig själva osv?

Jag har just tillbringat helgen med svärföräldrarna som så fullständigt saknar självinsikt så jag blir helt matt. De kan sitta och älta varför någon gör på ett visst sätt en enstaka gång utan att alls inse att de gör likadant varje gång. Eller bara inte inser alls hur sjukt gnälliga och tröttsamma de är på vissa sätt.

Och jag vet ju andra som är så också, att de inte verkar kunna skratta åt sig själva, eller reflektera över hur de är.

Jag vet att jag har massa brister men nog sjutton är jag medveten om vilka bristerna är, funderar på hur jag uppfattas, skrattar åt mig själv, ironiserar över mig själv osv.

• Svar på tråden Varför har människor ingen självinsikt?
  • Farfallos

Ibland är det vad som kallas projicering, men oftast är det väl bara en sund filtrering för att orka leva med sig själv. Det finns faktiskt en koppling mellan att må psykiskt bra och att överskatta sig själv en smula, och jag gissar att det också finns en koppling mellan välmående och att inte kunna se sina brister.

• Vinterankan

Sedan så är det ju också så att man kanske inte går och skyltar med självinsikten kring ens negativa sidor. Jag är väl medveten om en massa sidor av mig som kanske inte är de bästa och som jag int lyckas få bort. Men det är ju inte så att jag går och berättar att jag är fullt medveten om dessa brister utan det finns säkert en hel drös med människor som stör sig på det och tror att jag själv är helt omedveten helt saknar självinsikten.

• Anonym (Ts)
    Vinterankan skrev 2016-03-28 21:13:52 följande:
    Sedan så är det ju också så att man kanske inte går och skyltar med självinsikten kring ens negativa sidor. Jag är väl medveten om en massa sidor av mig som kanske inte är de bästa och som jag int lyckas få bort. Men det är ju inte så att jag går och berättar att jag är fullt medveten om dessa brister utan det finns säkert en hel drös med människor som stör sig på det och tror att jag själv är helt omedveten helt saknar självinsikten.
    Fast i sådana diskussioner där bristen på självinsikt gör att man tycker människan är hur märklig som helst så borde det ju vara självklart för alla med självinsikt att visa det...

• Anonym (imperfekt)

Inte vet jag, jag tror att jag själv är en sån människa ibland. 

Pratar nog för mycket, för mycket om det som pågår i mitt liv och min skalle och glömmer ibland fråga andra vad de gör. Men det är bara så jag är. Funkar bäst när man bara är två, då har jag mer ro att läsa av den andra och lyssna.

Försöker kompensera genom att vara generös och hjälpsam men det kanske inte räcker och ibland blir det också fel. Uppfattas kanske som skryt? 

Jag tror jag är lite för mycket av allt bara. Och jag orkar inte be om ursäkt jämt för att jag har ett fungerande liv, jag har slitit i många år och gjort flera svåra val för att komma dit. Men det är klart att det känns jobbigt för de som jämför med andra och själva har haft otur och olyckor i sitt liv.

Svar på tråden Varför har människor ingen självinsikt?